Čeká vás prezentace nebo porada, na které musíte přede všemi vystoupit? Chystáte se na důležitý pracovní oběd, kde se budete snažit prodat své nápady? Tady je pět věcí, které by podle odborníka na byznysové prezentace Darrena Menabneye neměly během těchto situací nikdy zaznít.
Protože jak řekla francouzská filozofka Simone Weil: „Pozornost je ta nejvzácnější a nejčistší forma štědrosti.“ Tak si to u svého publika nepokazte.
„Jsem unavený/á – mám jet lag – mám kocovinu“
Jednoduché pravidlo zní: Nevymlouvejte se na svůj fyzický stav. Pokud máte pocit, že tím v druhých vzbudíte empatii, a že se tak díky tomu na ně lépe navážete, jste vedle. Za žádnou cenu nespoléhejte na to, že vám někdo něco odpustí, a uvědomte si, že těmito tvrzeními připravujete druhé na to, že prezentace nebude dobrá – a tak je přece zarámovat nechcete. Pokud se opravdu necítíte dobře, prezentaci, poradu nebo schůzku raději odvolejte.
„Neměl/a jsem čas se připravit“
Touto větou shazujete nejen sebe, ale i ostatní účastníky, kterým tak nepřímo říkáte, že jste se na prezentaci pro ně vykašlali. Myslete na to, že po této větě každého napadne, proč by s vámi měl trávit svůj čas, když se nedokážete ani pořádně připravit. I když jste opravdu na přípravu neměli moc času, zkuste prezentaci odstartovat nějakým zábavným příběhem, který ostatní vtáhne do děje, nebo pojměte celé setkání spíš jako diskusi.
„Jsem nervózní“
Jen málokomu je mluvení před velkým počtem lidí příjemné. I když jste před událostí nervózní, zkuste na to zbytečně nepoukazovat. Je sice dost pravděpodobné, že to na vás ostatní stejně poznají, ale snažte se za každou cenu držet tvář a profesionální přístup. Tahle věta vám totiž ve výkonu určitě nijak nepomůže.
„Jej, na slajdu mám chybu“
Pokud se nejedná o velkou hrubku, která by mohla změnit smysl toho, co říkáte, na chybu neupozorňujte. Pokud ji zmíníte, všimnou si jí všichni účastníci. Jestli o ní naopak pomlčíte, číslo bude o poznání menší. No a pokud vás někdo z publika / z účastníků na chybu upozorní, omluvte se a uveďte věc, pokud je to nutné a nejedná se třeba jen o překlep, na pravou míru. A pak v klidu pokračujte dál.
„Asi to na slajdu není moc dobře vidět“
Pokud máte v prezentaci obrázky nebo grafy, které publikum nemůže rozluštit, jediný, kdo za to může, jste vy sami. Primárně se tedy snažte těchto situací vyvarovat. Jestli ale stejně nastanou, grafy v prezentaci přeskočte nebo je překreslete, ať je ostatní vidí. Není nic zbytečnějšího než vysvětlovat něco, co si druzí neumějí představit.