Jak se daří nejbohatším lidem, když téměř každý ekonom straší krizí? Která města je přitahují a u jaké z luxusních značek utrácejí nejvíce peněz? Nejen to odhalují tradiční studie Frank Knight Wealth Report, Deloitte Global Power of Luxury Goods a Wealth Report z dílny J&T.
Zastavte proto na chvíli běhání po obchodních centrech a posílání vánočních péefek, která nikdo nečte, a zabilancujte s nejmajetnějšími obyvateli světa.
Tohle je výběr pěti faktů, které výše zmíněné studie ze světa majetných přinášejí.
Bohatých je víc
V roce 2012 bylo na světě přes 2 100 000 jedinců, kteří disponovai majetkem v hodnotě minimálně pěti milionů dolarů. Za pět let jich přibylo 400 tisíc a projekce na rok 2022 počítá s milionovým nárůstem.
Skupina lidí spadající do kategorie „ultra-wealthy“ (majetek přes 50 milionů dolarů) zaznamenala co do počtu jednotlivců desetiprocentní nárůst jen za rok 2017. Za předchozích pět let to přitom v součtu bylo „jen“ 18 procent.
Více než 38 tisíc jich žije ve Spojených státech a následuje, možná trochu překvapivě, Japonsko s necelými 10 tisíci.
New York, New York
Velké jablko je domovem největšího počtu domácností, jejichž roční příjem přesahuje 250 tisíc dolarů. Následujících osm míst patří výhradně americkým metropolím a jediným evropským zástupcem v první desítce je Londýn, kde se přes výše zmíněnou hranici dostane pětkrát méně domácností než v New Yorku.
V New Yorku se také investuje nejvíce soukromých peněz do nemovitostí, další čtyři roky se tu očekává nejsilnější růst HDP a létá přes něj největší množství soukromých letů.
Víno a umění
Podle Knight Frank zažívají z alternativních investic nejpříznivější dobu víno a umělecké kousky. V posledním mapovaném období, což je Q4 2017, vzrostla jejich hodnota o 11, respektive 21 procent.
Pokud si časové období natáhneme na 10 let, vedou raritní automobily – ty zaznamenaly růst přesahující 300 procent. Jedinou ztrátovou investicí je v celkovém pojetí nábytek, jenž za sledované období ztratil procento hodnoty.
Kuriózní je, že v rámci alternativních, či luxusních, investic zůstává primární motivací k jejich koupi radost z vlastnictví. Následuje vidina zhodnocení kapitálu a uložení peněz do něčeho, co je považované za bezpečné. A že prý jde o status!
Gucci letí
Ikonické italské značce loni vzrostly online tržby o 86 procent a za téměř polovinou útrat stojí mileniálové. Ty přitahuje módní styl „geek chic“, do něhož Gucci v poslední době šlape. Značce velmi pomohlo i spuštění e-shopů na velkých trzích v Číně a na Blízkém východě.
Firma jednou nohou vstupuje i do světa technologií a například v rámci kolekce jaro/léto 2018 se napříč jejími butiky objevila kampaň s rozšířenou realitou.
Monacký metr
Jestli máte tendenci stěžovat si na pražské ceny nemovitostí, při pohledu níže vás to přejde. Seznam uvádí, kolik čtverečních metrů si v prémiové lokalitě v daném městě koupíte za milion dolarů.
- Monako – 16
- Hongkong – 22
- New York – 25
- Londýn – 28
- Singapur – 39
- Ženeva – 41
- Paříž – 46
- Sydney – 48
- Šanghaj – 54
- Los Angeles – 58
- …
- Praha 114 (!)
A jak to vypadá u nás?
J&T každoročně mapuje svět českých a slovenských dolarových milionářů a z aktuálních dat vyplývá, že většina tuzemských boháčů si největší zhodnocení peněz slibuje od stavebních pozemků, rezidenčních nemovitostí a startupů. Slovenští kolegové naopak nejvíce věří korporátním dluhopisům a akciím zahraničních firem.
Téměř tři čtvrtiny československých dolarových milionářů k růstu majetku motivuje dobrý pocit z vydělaných peněz, zatímco v celosvětovém kontextu je to primární drajv pouze pro 42 procent majetných.
V našich končinách je průměrnému dolarovému milionáři 53, respektive 51 let a nejčastěji (95 a 91 procent) je to muž.