Privátní značka obchodů Nila úspěšně roste, nově bude mít základnu v týmu Studia Nila. Pod jeho hlavičkou vzniknou nejen sezonní módní kolekce, ale také série kožených kabelek, keramiky či parfém. Studio sídlí v Karlíně a součástí jeho týmu je nyní i designérka Anna Tušková. Proč chce zakladatelka obchodů Nila nabídnout vlastní brand? A proč ji před třinácti lety všichni zrazovali od otevření kamenné prodejny?

Letos je tomu třináct let od chvíle, co bývalá advokátka Eva Urbanová založila obchod s udržitelným dekorem a doplňky.

„V té době jsem byla nepolíbená jak retailem, tak marketingem či módou. Nezatížená předsudky a trendy jsem se pohybovala jen na území toho, co se mi líbilo. Asi právě díky tomu vzniklo něco, co bylo možná na místní poměry dost překvapující či ‚mimo proud‘ a zároveň osobité,“ vzpomíná Urbanová, jejíž byznys loni dosáhl tržeb 110 milionů korun.

Značku Nila rozjížděla s malým stánkem v obchodním centru a první kamennou prodejnu na pražských Vinohradech otevřela po dalších třech letech. Otevření obchodu, který dnes slaví první dekádu, jí ale okolí nedoporučovalo.

Maloobchodníci opojení rozmachem e-shopů totiž ztráceli víru v osobní kontakt se zákazníkem. Jenomže Evě Urbanové se nakonec fyzická pobočka osvědčila. Dnes má Nila kromě Vinohrad také obchod v Karlíně i na pražské Letné a celý tým čítá téměř čtyřicet lidí.  

Narozeninový dárek 

Letos v květnu Nila oznámila, že chce tvořit vlastní minikolekce vyráběné především v Portugalsku, zčásti v Česku. Spojila se tehdy s anglickou značkou Beaumont Organic, s jejíž pomocí vytvořila oblečení ze lnu, popelínu a tencelu.

„Spolupráce s návrhářkami z Anglie byla skvělá, ale sídlí v Manchesteru a já často potřebovala nějakou přátelskou radu,“ vzpomíná dnes Eva Urbanová na dobu, kdy Nila současně tvořila limitovanou kolekci džínových oděvů s duem Chatty.

info Foto Michael Tomeš
Anna Tušková (vlevo) a Radka Sirková tvořily dlouhé roky značku Chatty. Počátkem ledna oznámily konec spolupráce.

Právě s jeho polovinou, designérkou Annou Tuškovou, konzultovala Urbanová vzorky připravovaných kolekcí, což se později rozvinulo v pevnou spolupráci.

„Výroby oblečení jsem se zpočátku bála z toho důvodu, že už jsem nějaké pokusy o spolupráci s návrháři měla za sebou a věděla jsem, že k sobě potřebuji někoho talentovaného, ale i pragmatického, kdo bude schopen pro Nilu navrhovat nejen basic oblečení, ale také osobité a krásné modely,“ líčí Urbanová.

„Anička Tušková je pohotová, krásně vnímá barvy a z ničeho nedělá velký problém. Věřím, že se i se zbytkem týmu skvěle doplňujeme,“ chválí si návrhářku. Na začátku října tak společně odhalily první kolekci oversize kabátu, svetrového topu a maxisukně z vařené vlny, zdobené koženými detaily. 

„Z této spolupráce mám opravdu velkou radost. Vlněná kolekce je navržena tak, aby byla nadčasová, ale také reflektovala potřeby moderní a aktivní ženy. V tuto chvíli už připravujeme další sezony, které budou plně v souladu se stylem a hodnotami značky Nila,“ prozrazuje Anna Tušková, která ve Studiu Nila kreativně vede tým tří oděvních návrhářů.

Manažerkou studia je Tereza Kaňková, která v týmu Nily působí již více než šest let a spolu s Evou Urbanovou napsala knihu Lepší šatník, lepší svět. Nejnovějším projektem studia je limitovaná edice narozeninových šatů a zákazníci brzy spatří novou kolekci oblečení z džínoviny.

Roztočit byznys 

Z původního plánu uvést tři kolekce ročně nakonec vzniklo dvanáct dropů neboli minikolekcí, které budou zákaznicím servírovány každý měsíc. Ačkoli Eva Urbanová tak prakticky založila druhou firmu, do níž musela investovat již bezmála pět milionů korun, vnímá jen výhody tohoto projektu. 

„Po covidu a ukrajinské krizi jsme museli kolečko našeho podnikání roztočit do větší komerčnosti, abychom to celé ustáli. Doteď máme dost prodejních akcí a nabízené věci jdou do slev relativně brzy. Naše vlastní kolekce nám dává lepší finanční základ, umožňuje Nile zpomalit,“ říká upřímně podnikatelka.

Eva Urbanová vede značku Nila už třináct let.

A také bere kolekci jako šanci kreativně se vyjádřit, zaplnit mezery v nabídce a připravovat oděvy zákaznicím na míru.

Eva Urbanová chce vlastní značkou nahradit až třicet procent stávající nabídky. Zákazník ale prý změnu v prodejně jen tak nezaregistruje.

„Nila bude pouze jednou z mnoha značek v naší nabídce,“ doplňuje podnikatelka. Studio Nila již pracuje na kolekcích nejen pro rok 2025, ale i 2026. Zároveň Urbanová hledá lokalitu pro další, již čtvrtou, prodejnu. Zvažuje přitom Prahu, Brno i Bratislavu.