Uběhlo jen pár dnů od chvíle, kdy LVMH za víc než 16 miliard dolarů začal snídat u Tiffanyho, a vody luxusního byznysu znovu čeří šeptanda o nové velké akvizici.
Tentokrát si podle všeho brousí drápy vlastník značky Gucci, skupina Kering miliardáře Françoise-Henriho Pinaulta – a zatínat je chce do italské značky Moncler.
Ta šije ikonické prošívané bundy a sportovní kabáty s cenovkami v tisícovkách eur, které jsou uniformou všech těch báječných a bohatých, co každou zimu zavítají do Svatého Mořice, Courchevelu nebo Aspenu.
Vysoce postavení manažeři Moncleru a Keringu se v uplynulých týdnech podle agentury Bloomberg opakovaně setkali a jednali o spojení exkluzivní značky bund s Pinaultovým impériem.
Jen co se informace o jednání dostaly na veřejnost, vystřelily akcie Moncleru o 12 procent. Společnosti, která má tržní valuaci na dosah 11 miliardám eur, to pomohlo k rekordnímu posílení na burze.
Že je Kering na lovu už nějakou dobu, se všeobecně ví: François-Henri Pinault se touží dotáhnout na svoji byznysovou nemesis Bernarda Arnaulta, majitele LVMH. Navíc má v pokladničce přes 2,5 miliardy eur v hotovosti, takže nějaká akvizice je na spadnutí. Kering měl podle všeho vážný zájem i o Tiffany & Co., ale LVMH mělo nakonec v tomhle souboji titánů přece jen silnější karty.
Moncler byl ještě před 16 lety celkem obyčejným francouzským výrobcem funkčního outdoorového oblečení, tedy nic pro ty nejbohatší z nejbohatších. Pak ale firmu koupil italský módní magnát Remo Ruffini a udělal z ní během několika málo let značku ikonického oblečení nejexkluzivnějších zimních středisek – a taky firmu, která je poslední sezonu podobně zisková jako třeba Hermès.
Právě na Ruffinim teď bude záležet, jestli si Moncler s Keringem plácnou. Po vstupu Moncleru na burzu v roce 2013 drží Ruffini skoro čtvrtinu akcií společnosti a má rozhodující slovo v tom, kam bude značka směřovat.
A je to Ruffini, kdo zároveň zvěsti o akvizici na spadnutí zatím mírní. Podle jeho slov v současnosti není na stole žádná „konkrétní hypotéza“ o spojení s Keringem, jen se prý čas od času stýká i s jinými hráči v sektoru luxusní módy, aby získal povědomí o potenciálních strategických možnostech.
Nikdo z Keringu jednání o možné koupi Moncleru komentovat nechce. Podle všeho by ale zrovna tahle akvizice mohla portfolio firmy vyvést ze slepé uličky, ve které se Kering tak trochu ocitl.
Ačkoli do Pinaultova módního impéria patří řada velkých značek jako Alexander McQueen, Bottega Veneta, šperky Boucheron či hodinky Ulysse Nardin, mateřský Kering je čím dál víc závislý na Guccim, tvořícím víc než tři čtvrtiny provozního zisku celého holdingu.
Kering potřebuje diverzifikovat, aby se zajistil proti variantě, že zisk značky Gucci klesne a ohrozí tím celou mateřskou společnost. Moncler by pro Kering mohl být přesně takovou pojistkou, protože růst italského brandu vyčnívá i ve srovnání se zbytkem bujícího trhu s luxusem.
Pozici Moncleru nahrává také trend, kdy vlivní bankéři poslední dobou odhazují zbytečnou formalitu i s kravatami, obleky a kabáty – a místo nich oblékají právě luxusní péřovky.
Nejenom na svahy Svatého Mořice, ale čím dál častěji i na jednání v Davosu.