Německému automobilovému koncernu Volkswagen loni klesl čistý zisk o 30,6 procenta na 12,39 miliardy eur (310 miliard korun). Provozní zisk se pak snížil o patnáct procent na 19,1 miliardy eur.
Za nižším provozním ziskem podle automobilky stojí zvýšení fixních nákladů. Výsledek zahrnuje také náklady na restrukturalizaci ve výši 2,6 miliardy eur.
Obrat se naopak o necelé jedno procento zvýšil a dosáhl 324,7 miliardy eur. V letošním roce plánuje skupina zvýšit tržby o pět procent. Dividenda se sníží o třicet procent na 6,36 eura na akcii.
Odbyt klesl o 3,5 procenta na devět milionů vozidel. Růst prodeje v Jižní Americe podle sdělení společnosti nevyrovnal pokles na čínském trhu. V Evropě a Severní Americe zůstal prodej na úrovních roku 2023.
Automobilka Škoda Auto, která do koncernu Volkswagen patří, pak v loňském roce zvýšila provozní zisk na 2,3 miliardy eur (57,5 miliardy korun) z 1,77 miliardy eur předloni. Zisk podpořil vyšší prodej, příznivé složení prodávaných vozů a vývoj směnných kurzů.
Tržby se zvýšily na 27,8 miliardy eur (695,4 miliardy korun) z 26,5 miliardy eur o rok dříve. Nejprodávanějším vozem loni zůstala Octavia, zájem byl také o modelové řady Fabia, Kamiq, Karoq a Kodiaq. Na vysoké úrovni zůstala také poptávka po modelu elektromobilu Enyaq, uvedla automobilka.
Koncern už dříve oznámil, že celosvětový odbyt Škody Auto se v loňském roce zvýšil o 6,9 procenta na 926 600 vozů.
Škoda Auto zaměstnává zhruba 37 tisíc lidí a v Česku provozuje tři výrobní závody. Má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství.
Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer řekl, že společnost plánuje do roku 2028 snížit počet nepřímých zaměstnanců o patnáct procent s využitím přirozené demografické fluktuace. Snižování se podle něj netýká přímých zaměstnanců ve výrobě.
Pracovní místa se budou rušit i v případě celého koncernu. V příštích šesti letech se jich má v Německu zrušit 35 tisíc.
Vedení společnosti Volkswagen se loni dostalo do sporu s německými odboráři o podobu úsporných opatření. Podle odborů IG Metall se na konci roku podařilo najít kompromis, na jehož základě nebudou v Německu uzavřeny žádné továrny a do konce roku 2030 se nebude ani propouštět z organizačních důvodů.
Grafika: Forbes Česko