Je to koloběh života, zpívá Carmen Twillie v úvodní písničce animovaného muzikálového hitu Lví král, když pavián Rafiki pozvedá nad hlavu malého Simbu, právě narozené lví mládě, které se má stát příštím králem savany. A podobně symbolický kruh se uzavírá i dnes, když po 25 letech do kin přichází remake velké lví story.
Je to stejný příběh, a přece není. Zvířátka totiž tentokrát nejsou obyčejné kreslené postavičky, ale dokonale propracované CGI postavy, od reálných obyvatel africké přírody (téměř) k nerozeznání. Přicházející Lví král je totiž dalším z řady live-action snímků, kterými proslulé studio Disney postupně reinkarnuje své oblíbené příběhy, které vznikaly v období „Disneyho renesance“ v letech 1989 až 1999 a společnost je přetáčí pro dnešní publikum.
Režii svého nejnovějšího spektáklu Disney svěřil Jonu Favreauovi, který už pro něj v roce 2016 natočil remake Knihy džunglí (a předtím režíroval mimo jiné prvního i druhého Iron Mana pro studio Marvel, které od roku 2009 patří… ano, Disneymu).
Jak je u téhle velkotovárny na úspěch běžné, nešetřilo se ani na hereckém obsazení, takže zvířátka mluví třeba hlasy Beyoncé, Setha Rogena nebo Jamese Earla Jonese v roli Mufasy, který už stejnou roli daboval v původním filmu. Na hudbě se jako u snímku z roku 1994 znovu podílely hudební legendy Hans Zimmer a Elton John.
Původní Lví král se ve své době stal druhým nejvýdělečnějším filmem všech dob hned za Spielbergovým Jurským parkem z předchozího roku. A když započteme inflaci, mezi animáky ho překonal až o devět let později Hledá se Nemo z dílny studia Pixar (které o tři roky později koupil právě Disney).
Těžko zatím předvídat, jak si povede nové zpracování, ohlasy recenzentů, kteří ho viděli v předstihu, jsou spíš vlažné s tím, že tam, kde příběhu chybí jakýkoli přesah a nepřináší nic nového, situaci nezachrání ani dokonalá a drahá digitální animace, která vyšla Disneyho na neuvěřitelných 250 milionů dolarů. Nicméně na stránkách Rotten Tomatoes má Lví král momentálně hodnocení průměrných 59 procent, na IMDB 5,3 z 10 možných bodů.
Reakce na kvalitu disneyovských live-action bijáků z posledních let kolísají a těžko říct, v čem vězí klíč k tomu, předpovědět, jak si ten který film u publika povede. Netřeba chodit ani daleko – zatímco nový Dumbo od zkušeného fantasy režiséra Tima Burtona, který měl premiéru letos v březnu, divácky neuspěl, oživlý Aladin s modrým Willem Smithem v roli džina je velký letní trhák. Podobně už v předchozích letech diváci ocenili třeba Popelku (2015), Krásku a zvíře (2016) nebo Knihu džunglí (2017).
Navíc to, že filmařské počiny často zvlášť neskórují u filmových odborníků, slavné filmové studio zas tak moc trápit nemusí – protože i tak většinou byť jen vlažnější divácké přijetí dokáže hezky plnit jeho pokladny. Aladin už teď na celosvětových tržbách překročil 920 milionů dolarů, a blíží se tak Krásce a zvířeti s jejich 1,25 miliardy dolarů, finančně úspěšná byla i Popelka nebo Kniha džunglí. Výjimkou je snad jen zmiňovaný Dumbo, který zatím utržil pouhých 352 milionů při rozpočtu 170 milionů – vzhledem k tomu, že studio z tržeb dostane zhruba 50 procent, zbytek spolknou kina a nemálo milionů stojí také propagace a distribuce, je sloník s obříma ušima zatím v minusu.
A ať už to se Simbou a jeho kamarády dopadne jakkoli, koloběh života live-action bude pokračovat dál. Už letos v říjnu vtrhne do kin rohatá Angelina Jolie v pokračování úspěšného příběhu zlé královny ze Sněhurky nazvaném Zloba: Královna všeho zlého. Hned pár měsíců nato, na konci března 2020, uvidíme remake Legendy o Mulan z roku 1998. A podle ohlasů na první trailer vydaný před několika dny, který za první den po zveřejnění zhlédlo přes 175 milionů lidí, to vypadá, že by statečná čínská bojovnice mohla u diváků zabodovat.
Na Vánoce 2020 vás pak navštíví Cruella de Vil, dáma posedlá kožichem z dalmatinů. 101 roztomilých flekatých pejsků už se své live-action verze dočkalo v roce 1996, resp. 2000 (snímek 102 dalmatinů), tentokrát se má příběh soustřeďovat právě na postavu Cruelly s mladou tváří Emmy Stone a v režii Craiga Gillespieho.
A seznam běží dál. V následujících letech se pravděpodobně uvidíme s Petrem Panem, vílou Zvonilkou z Petra Pana v jejím vlastním filmu, Pinocchiem, Sněhurkou, mladým králem Artušem i Malou mořskou vílou. Na všechny se dostane. Alespoň dokud budou pohádkové remaky úspěšně plnit Disneyho už teď pohádkově naditou pokladničku.
10 nejvýdělečnějších animáků od Disneyho (celosvětové tržby):
1. Ledové království (Frozen, 2013): 1 276 480 335 dolarů |
2. Úžasňákovi 2 (Incredibles 2, 2018): 1 242 805 359 dolarů |
3. Toy Story 3: Příběh hraček (Toy Story 3, 2010): 1 066 969 703 dolarů |
4. Hledá se Dory (Finding Dory, 2016): 1 028 570 889 dolarů |
5. Zootropolis: Město zvířat (Zootopia, 2016): 1 023 784 195 dolarů |
6. Lví král (The Lion King, 1994): 968 483 777 dolarů |
7. Hledá se Nemo (Finding Nemo, 2003): 940 335 536 dolarů |
8. V hlavě (Inside Out, 2015): 857 611 174 dolarů |
9. Coco (Coco, 2017): 807 082 196 dolarů |
10. Univerzita pro příšerky (Monsters University, 2013): 744 229 437 dolarů |