Rok se s rokem sešel a máme na Netflixu dalšího excentrického miliardáře, jehož spasitelské ambice něčím nepěkným smrdí – přičemž se na nás celou dobu mrká, že to má být tak trochu Elon Musk.
V loňském snímku K zemi hleď! chtěl vykutálený chamtivec vytěžit vzácné minerály z komety, která měla zničit planetu, v aktuální Skleněné cibuli plánuje zase jiný podivný bonviván změnit energetiku. A hlavně se pobavit s přáteli na svém soukromém ostrově kdesi v Řecku.
Česky překombinovaně nazvaný film Na nože: Glass Onion je pokračováním tři roky staré detektivky Na nože, tudíž je jedním z rekreantů i detektiv Blanc v podání Daniela Craiga. Tvídové sako vyměnil za lněnou košili, ale mysl má stále stejně průraznou a přízvuk strašidelnější než Poirot. Bude se to hodit: sezvaní zazobaní hosté mají nejprve vyluštit fiktivní vraždu svého miliardářského hostitele, ale brzy se ukáže, že někdo ostrov neopustí živý.
Odloupávat další vrstvy Skleněné cibule se pro plný divácký požitek nesluší, přesto v následujícím textu zazní mírné spoilery. Režírující Rian Johnson využívá celý arzenál vyprávěcích postupů, který nás udržoval v napětí minule. Samozřejmě jen do určité míry – nikdo nemohl očekávat, že by dnes nějaký scenárista opravdu udělal vražedkyni z neprivilegované hispánské služebné.
I na ostrově je přes všechny změny perspektiv, jedy v drincích a příhodné potravinové alergie Johnson nejsilnější, když si dovolí být hravý. Například nechá dění rytmizovat otravnými zvuky notifikací jedné z postav, jako kdyby předvídal, co bude samotné diváky doma u televize nejvíce rušit. Pousmějete se také, když se držkuje na konto jedné slavné autorky detektivek, nebo když na scénu napochoduje Kate Hudson se svou asistentkou, jejíž celá persona lehce připomíná nebohou Tanyu ze seriálu Bílý lotos.
To je ale nakonec problém. Skleněná cibule částečně spadá do ranku společenských satir o transakční povaze současných vztahů, jichž se v poslední době vyrojilo tolik, že už je lehce únavné si odsedět další dvě a půl hodiny u filmu, který vám chce bez jakékoli nuance říct, že boháči jsou špatní. Hollywood si totiž strašně rád sám gratuluje a performativně sype popel na hlavu – proto tu máme další třídní válku od lidí, kteří si nechali zaplatit půl miliardy dolarů za práva na svou značku.
Zatímco první Na nože vzniklo pod hlavičkou studia Lionsgate, práva na další dva díly koupil Netflix za zcela nepochopitelných, astronomických 469 milionů dolarů. Rozpočet Skleněné cibule se má přitom pohybovat kolem 40 milionů dolarů, tudíž původní dohoda musela počítat s obřím „všimným“ pro Craiga a Johnsona. Videotéce se něco takového nemůže vyplatit, a tak ve dvojce Na nože dělá všechno pro to, aby se vetřela do divácké přízně.
Obsahuje camea Hugha Granta i Sereny Williams, s ironií akcentuje pandemickou realitu a celá produkce je mnohem blyštivější než minule. Vždyť se tu po zahradách s bylinkami procházejí i robopsi! A když už jsme u nich, vlastně to má celé k jedničce podobný vztah jako pokračování Kingsmana ke svému prvnímu dílu – je mnohem umělejší.
Finále tu navíc působí, jako kdyby Skleněnou cibuli někdo změnil v Krvavou nevěstu, která se rozhodla polévat van Gogha něčím mnohem horším než rajčatovou polévkou. Hádanka je sice rozluštěna, ale vy se místo vítězoslavného pocitu cítíte za všechny zúčastněné spíš trochu trapně.