Na začátku byl jen e-shop. Dnes už má obchod s niche vůněmi Myskino tři pobočky na prestižních pražských adresách, a dokonce chystá také první monobrandový obchod. V posledních dvou letech se mu totiž extrémně daří. Čím to je, že čeští zákazníci tak rádi objevují novou luxusní kosmetiku?
První obchod Myskino otevřely Andrea Hájková a Hana Neubertová v Praze na Vinohradech v květnu 2019. Předtím ale dlouhé dva roky fungoval pouze jako e-shop.
Díky němu se ostatně obě také seznámily – když se naskytla příležitost chopit se stagnujícího kosmetického e-shopu, spojily se, od základů ho překopaly a vytvořily Myskino.
Na český trh, který začínal pronikat do světa niche vůní a kosmetiky, tak začaly přinášet nové, neokoukané a pečlivě vybrané značky. A přestože jejich původní profese byly úplně jiné, prorazily.
Dvě ženy v byznysu
Obě přišly do světa vůní a kosmetiky z technických oborů – Hana se věnovala elektronice, Andrea je stavební inženýrka.
„Možná právě proto, že přicházíme z převážně mužských kolektivů, si teď voňavý holčičí byznys tolik užíváme a skutečně nemáme žádné konflikty. Už nemusíme nikomu dokazovat, že něco umíme, a vždycky se dokážeme na všem dohodnout,“ směje se Hana Neubertová, jedna ze zakladatelek concept storu Myskino.
Jejich role jsou už za ta léta rozdělené. „Hanka se víc věnuje marketingu, já mám na starosti praktickou část, tedy komunikaci se značkami, objednávání zboží a podobně. Všechna rozhodnutí ale vždy děláme společně,“ doplňuje spolumajitelka Andrea Hájková.
Shodují se, že otevření prvního obchodu bylo pro Myskino klíčové. „Jakmile máte kamenný obchod, jste pro značky důležitější. Lépe se vyjednává s těmi, které chcete prodávat, ale najednou se na nás začali obracet i sami výrobci. Dnes už se nám ozývají hodně,“ popisuje Hájková.
„Myslím, že se ale ještě nestalo, abychom značku, která nás sama oslovila, vzali,“ dodává Neubertová. „Nechceme prodávat jen tak něco, zároveň žádná prodejna není nafukovací, musí mít ucelený koncept, ve kterém by se zákazníci neměli ztratit, proto je nutné najít balanc a nabídku nepřehltit. Mít víc značek neznamená, že víc prodáte,“ vysvětluje.
Přesto se jim podařilo naučit zákazníky zkoušet nové věci, a dokonce vyžadovat pravidelný přísun novinek. „V něčem to suplují nové vůně stávajících značek, ale je třeba přicházet i s novými brandy. Naši klienti rádi objevují,“ říká Hana. I to je jeden z důvodů, proč se potkáváme krátce předtím, než obě dámy vyrazí do Milána na prestižní veletrh Esxence pro novou inspiraci.
Třetí obchod vznikl náhodou
Před pár týdny otevřely další obchod v Dušní ulici. „Byla to náhoda. Vůbec jsme neplánovaly otvírat něco dalšího,“ říká Neubertová. Koneckonců nejsou to ještě ani dva roky, co otevřely druhý obchod v Nerudově.
„Kromě Myskina jsem už přes dvacet let i v Bang & Olufsen, kteří sídlí hned vedle, znám se s majitelkou objektu, a když jsem viděla, že tu končí butik Hany Havelkové, bylo to jasné. Takový prostor nemůžete nechat být,“ vysvětluje.
Foto Adriana Fialová
Foto Adriana Fialová
Foto Adriana Fialová
Foto Adriana Fialová
Foto Adriana Fialová
Vznikl tak už třetí multibrandový butik Myskino, jehož minimalisticky čistý interiér dává vyniknout výběru téměř čtyřiceti niche parfémových domů, značek výběrové péče o pleť a tělo a interiérových vůní. Za jeho vizuální podobou stojí designérské studio Atelier Monday.
Protože Dušní navazuje na Vězeňskou, kde v poslední době vyrostly obchody Ingredients, Diptyque, Le Labo či WeCare. Zároveň se Myskinu povedlo z jedné beauty ulice udělat celou pražskou beauty čtvrť.
Konkurence? Vzájemně se respektujeme
„Nechtěli jsme jít ve stopách ostatních obchodů nebo jim být v patách. Myslím, že se vzájemně respektujeme, posíláme si klienty, kteří chtějí něco, co sami nemáme, a nakonec jsme rády, že tu společně budujeme čtvrť plnou vůní a kosmetiky, jak to známe třeba z Paříže,“ popisuje Neubertová.
Spontánní rozhodnutí otevřít další obchod si mohly dovolit, přestože si vyžádal investici ve výši dvou milionů korun. K tomu je zapotřebí přičíst také sklad zboží v hodnotě dalších dvou až tří milionů, takže dopad do provozního cashflow je poměrně významný.
„Návratnost zatím netušíme, protože neumíme předpovědět tržby. Každý obchod se vyvíjí jinak. Když jsme otevřely naši první prodejnu na Vinohradské, značka Myskino nebyla tolik známá a obchodu trvalo tři až čtyři roky, než se tržby dostaly na úroveň, se kterou jsme spokojené,“ prozrazuje Hájková.
Na druhou stranu v posledních dvou letech zaznamenalo Myskino ohromný nárůst prodejů a tržeb, které se mezi roky 2023 a 2024 zvýšily o téměř osmdesát procent.
„V roce 2023 bylo naše hospodaření kladné, avšak ziskovost byla v procentuálním vyjádření vůči tržbám ještě poměrně nízká. Až v roce 2024 se nám díky nárůstu tržeb významněji zvýšil příspěvek na krytí fixních nákladů, takže nyní vidím hospodaření jako opravdu zdravé,“ pochvaluje si Hájková.
Za úspěch podle nich mohou výborně zvolené značky a produkty, jako je zejména Akro, či novinky v nabídce, jako jsou Essential Parfums, které stavějí na kvalitních parfumérech, ale představuje dostupný luxus, nebo Giardini di Toscana, která jede na vlně gurmánských vůní.
Fenomén parfémových influencerů
„Sešlo se více věcí dohromady, nepoznamenala nás žádná krize a také se podařilo zachytit boom českých parfémových influencerů, což je fenomén, který v zahraničí fungoval už dlouho, ale k nám přišel teprve nedávno,“ doplňuje Hájková.
Tito internetoví odborníci působí zejména na Instagramu a TikToku a šíří povědomí o niche vůních, aniž by to ovšem byla placená spolupráce. „Když oni něco doporučí, má to opravdu dopad i na nás,“ raduje se Neubertová. Samy majitelky Myskina zatím placenou reklamu nevyhledávají a spolupráci s vlastními ambasadory teprve zkoušejí.
„Opravdu hodně nám ale funguje mailing, který děláme tak, aby měl vždycky nějakou přidanou hodnotu. Databázi kontaktů už máme opravdu širokou, a tak už víme, že co pošleme, to z obchodního pohledu zafunguje,“ vypočítává Hájková.
Foto Myskino
Svoji roli podle ní hraje i osobní přístup. Zákazníci vědí, že prakticky každý den Hájkovou i Neubertovou v obchodech potkají, že se mohou přijít poradit, prohlédnout si novinky, popovídat si. Někdy prý i chodí vyprávět zážitky z jiných obchodů nebo se pochlubit vůní, kterou ulovili někde jinde.
„Nicméně nadále pokračujeme v reinvesticích do obchodů, značek, spokojenosti našich zákazníků, takže peníze i nadále necháváme ve firmě,“ říká Hájková a naznačuje, že ani u třetího obchodu rozvoj Myskina nekončí.
Právě totiž pracují na otevření monobrandového obchodu, ke kterému by mělo dojít ještě v první polovině tohoto roku ve stejné lokalitě. Investice by tentokrát měla být zhruba poloviční oproti obchodu v Dušní. Prostor bude menší, a jelikož jde o monobrand, ani náklady na nové zboží nebudou tak vysoké.
Do jiných regionů, nebo dokonce do zahraničí se ale nechystají. „Máme rády věci pod kontrolou, jinde bychom do toho nemohly vložit vlastní srdce, nepotkávaly bychom se se zákazníky. Zároveň necítíme, že by jinde byl potřeba náš dotek,“ shodují se obě zakladatelky Myskina.
V Praze už mají vybudovanou stálou klientelu, která je s nimi často i několik let. „Naši zákazníci se ohromně změnili. Postupně se pročichali od nekomplikovaných vůní k těm, které by pro ně před pár lety byly nemyslitelné,“ pochvaluje si Hana. Díky tomu může být „komplikovanější“ i nabídka Myskina.
Parfémová turistika
„Dřív jsme musely při výběru vůní hodně dbát na jejich koncovou cenu, protože na dražší vůně naši zákazníci nebyli připravení. To se změnilo a dnes už si můžeme zákazníkům dovolit nabídnout víc, protože už je pro ně kromě té ceny důležitý i příběh značky, kdo za ní stojí a podobně,“ dodává Andrea.
Ti největší gurmáni chodí do první pobočky na Vinohradskou, kde jsou zvyklí trávit hodně času, objevují tu a testují nové věci. „Cítíme, že i lidé z regionů už chtějí zkoušet něco nového a jezdí za námi z různých koutů Česka, zejména do Nerudovy. Jedou třeba na víkend do Prahy a spojí návštěvu Myskina s výletem,“ říká Neubertová.
Do Nerudovy samozřejmě proudí i zahraniční turisté, ale zůstává to tak půl na půl. Tato pobočka v samém centru města je prý hodně závislá i na počasí. „Když prší, nepřijde nikdo, když je zima, přijdou se ohřát,“ smějí se zakladatelky.
Bez ohledu na pobočku či e-shop, tou nejdůležitější sezonou zůstávají samozřejmě Vánoce. „Od poloviny října už se zásobujeme, přidáváme směny. Do toho vstupuje ještě Black Friday, což je jediná akce v roce, kdy dáváme slevy,“ popisuje Neubertová. Během vánočního období se pak tržby zvedají až o tři sta procent.
„Pořád ale cítíme, že jsme na začátku, pořád je co vysvětlovat, pořád jsou zákazníci, kteří niche kosmetiku teprve objevují a my je s ní musíme co nejlépe seznámit,“ dodává Hájková.