Bez vytrvalosti a neústupnosti autorek by nevznikly. Nebo přinejmenším ne v takové podobě, jakou dnes mají. A to by byla škola, protože i když tyto knihy nemají ambici stát se bestsellerem, dokážou oslovit láskyplnou péčí a energií, která byla do jejich vzniku vložena.
Řeč je o titulech Starý lev a mladá opice a Císař ve světě. Kdo je tím starým lvem? „Děda“, jestli tak tedy můžeme titulovat váženého profesora Zdeňka Opatrného, úspěšného vědce na poli buněčné fyziologie rostlin.
Kromě výzkumu také celý život psal básně o tom, co ho zrovna potkalo – o láskách s vůní šeříku, narození postiženého dítěte, o vnučkách a jejich ztracených náušnicích v trávě, o vědě i smrti syna a šedi a nespavosti, které následovaly. Zachycoval zkrátka střípky svého téměř osmdesátiletého života na pozadí reality doby a ukládal je do šuplíku.
Divy se začaly dít, když dědův šuplík otevřela vnučka, grafička Veronika Opatrná. Básněmi byla obklopená od mala, dědovým snem vydat jednou knihu také. Přišla proto s nápadem, že sbírku graficky zpracuje.
Nejprve tak učinila v podobě útlé knížky pro nejbližší, kterou navrhla jako bakalářskou práci na Fakultě umění a designu UJEP, a později to zkusila i jinak. Přihlásila maketu do soutěže Book in Progress, a když v konkurenci zhruba 80 knih vyhrála papír na tisk, znovu se vrhla do práce a ještě rok projekt vylepšovala.
Speciální péči a něhu věnovala pochopitelně obrazové části. Kniha je tak nejen protkaná mezigeneračním souzněním, ale i dialogem mezi citlivým obrazem a upřímným slovem.
Teď čeká Veroniku ještě propagace a distribuce. Náročnost celého procesu vydání vlastním nákladem si od začátku uvědomuje, přesto ji překvapilo množství práce, které na knize po odeslání do tiskárny ještě je.
Každé zaváhání je citelné a negativa mohou rychle přerůst přes hlavu. „Co si člověk neudělá sám, to prostě nemá. S tím se ale zároveň pojí obrovská svoboda,“ shrnuje grafička.
Svobodu při vydání vlastní knihy vyzdvihuje i Lenka Linhartová, která přivedla na český knižní trh příběh cesty do Thajska s tříletým synem s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem. Atypická dvojice turistů tam během měsíčního putování nehledá slony ani chrámy, ale cestu jeden k druhému v jejich komplikovaném vztahu.
Lenka, povoláním také grafička, knihu Císař ve světě vytvořila kompletně sama: od textu a sazby až po ilustrace a návrh netypické knižní vazby. Celek protkala jemným, hořkosladkým humorem, a maketu nejprve nabídla několika nakladatelům, kteří o ni projevili zájem.
Ti však trvali na určitých změnách – někdy na podobě ilustrací, jindy na parametrech výroby. Autorka nechtěla ustoupit a díky štědré podpoře přispěvatelů na platformě Hithit nechala vyrobit 1000 kusů, aniž by musela slevit ze svých nároků.
Po své zkušenosti soudí, že vydání vlastním nákladem není prvotním rozhodnutím autorů, ale mohou k němu vést různé okolnosti.
Selfpublishing však přináší jednu obrovskou výhodu, kterou zmiňují obě autorky: dostává je do přímého kontaktu se čtenáři. Zpětná vazba může být samozřejmě neúprosná, ale v jejich případě je pozitivní, nadšená. A to jim dodává sílu a ospravedlňuje jejich rozhodnutí vydat se touto náročnou cestou.