Jít do kina na marvelovku znamenalo v posledních letech sázku na jistotu, do níž jsme všichni automaticky dávali peníze tak dvakrát nebo třikrát do roka. Drahé adaptace komiksů se postupně splétaly v týmových dobrodružstvích typu Avengers nebo Občanská válka, aby se zase rozpletly v sólové snímky, které upevňovaly pozice starých hrdinů nebo představovaly protagonisty nové.
Co si budeme povídat, za ta léta to už trochu zevšednělo, neboť se i se zajímavými režiséry v čele stejně nakonec muselo jít na ruku nejširším diváckým masám.
Tomu je ale možná konec.
Tak dlouho Marvel snášel posměšky, že na plátnech kin roztahuje zaměnitelné omalovánky, až to teď na malých obrazovkách zkusil trochu jinak.
Zapomeňte na Jessicu Jones nebo Daredevila, tedy seriály vytvořené tak trochu bokem, Marvel se pořádně nadechuje až teď na nové platformě Disney+, kde několika seriály naváže na hlavní příběhovou linku z filmů. Pozornost se navíc premiérově přesouvá na dvě vedlejší postavy, které nikdy samostatný film neměly. Totiž na Wandu Maximoff (Elizabeth Olsen) a Visiona (Paul Bettany), jejichž nové dobrodružství se jmenuje prostě WandaVision.
Wandu vybavenou telekinetickými schopnostmi jsme naposledy potkali v posledních Avengers už bez jejího partnera Visiona, androida, jehož se zbavil Thanos, když o díl dříve získal všechny Kameny nekonečna. Na minulé boje ale první dvě epizody seriálu, které jsou zatím k dispozici, vůbec nenavazují. Vlastně se vůbec nezdá, že by se ve světě WandaVision nějaké hřmotné rozmíšky o osud světa mohly odehrávat.
Tvůrci totiž pár umísťují do dobového černobílého sitcomu, v němž se střídá jen několik prostředí kdesi na americkém předměstí, jehož obyvatelé spolu švitoří za studiového smíchu publika, které vděčně odměňuje jednoduchý, fyzický, suchý, zkrátka anachronický humor. Wanda se stává ženou v domácnosti, která chce zapadnout do kolektivu sousedek, Vision zase zpracovává data v kanceláři, kde se po jeho příchodu produktivita zvedla o 300 procent.
Oba sice používají svoje schopnosti, aby krkolomně nachystali večeři pro Visionova šéfa nebo se blýskli na talentové benefiční přehlídce před sousedkami, nadpřirozené kousky ale před ostatními skrývají. Brzy se navíc ukáže, že si sami nepamatují, že se vzali, ani kdy se přistěhovali do domku na předměstí. Když jejich realitu začne nabourávat dotěrná klevetivá sousedka odvedle, je to pořád ještě úsměvné (hlavně díky přiléhavému projevu komičky Kathryn Hahn), postupně ale jako by někteří sousedé vypadávali z „role“.
Není proto zas tak těžké uhádnout, že hrdiny pravděpodobně kdosi uzamkl v alternativní realitě, to ale neznamená, že pro Marvel takové aranžmá neznamená risk. Trailery sice lákají i na akci, úvod devítidílné série částečně zúžené do zastaralého formátu 4 : 3 však spoléhá spíše na prkenné, přepjaté herectví, jímž tvůrci budou dle svých slov skládat poctu starým sitcomům hned z několika minulých dekád. Rozdýchají to fanboyové?
WandaVision nicméně ukotvují v marvelovském univerzu malé narážky na fiktivní zemi Sokovia, odkud Wanda pochází, technologickou firmu Tonyho Starka nebo zločineckou organizaci Hydra. Je otázka, jak se v dalších dílech WandaVision s cenovkou 150 milionů dolarů postupně vybarví, dost možná ale stvrzuje určující trend komiksových adaptací blízké budoucnosti.
Pamatujete na nedávný výjimečný, vychytralý a oscarový animovaný film Spider-Man: Paralelní světy? Bylo v něm hned několik pavoučích mužů a žen (a, ano, i vepřů), kteří přicestovali ze souběžných alternativních realit. O něco podobného má teď jít i v novém hraném Spider-Manovi, kde se potkají padouši z filmů Sama Raimiho i Marca Webba, kde ale hráli Spider-Mana jiní herci. „Multiverzum“ chystá i nový Doctor Strange či seriál Loki, hrátky s časoprostorovou kontinuitou si tedy velmi pravděpodobně osahá i rozpustilá a rozšafná novinka WandaVision.
Ta při svém lavírování někde mezi Truman Show, Zónou soumraku a Stepfordskými paničkami už teď nezakryje hluchá místa, která tak neospravedlňují bizarní stylizaci, při níž zatím spíše čekáme, co se bude dít dál. Marvel se v ní ale konečně vydal z centra dění jinam, i když jen na předměstí. Je možné, že to celé nakonec fungovat nebude, tahle rozviklaná, neprošlapaná cesta už teď však budí sympatie.