Místo, kde se lámou rekordy. Místo, kde utratit v korunách půl miliardy za veterána není nemožné. Místo, kde se draží nejslavnější auta historie, která patřila těm nejslavnějším a nejbohatším. To je kalifornský Monterey Car Week.
Kdo miluje automobily, v první polovině září se přesouvá na kalifornské pobřeží, kde probíhá týdenní festival toho nejlepšího, co svět luxusních a supersportovních automobilů nabízí. Ať už těch nových, nebo těch, která spadají do kategorie veterán. A právě veterány jednak díky přehlídce Pebble Beach Concours d’Elegance, ale i velkým aukcím do městečka Monterey přitahují pohledy sběratelů celého světa.
Tohle je podle českého Forbesu pět nejzajímavějších veteránů, které si lze v Monterey letos pořídit. A jako bonus jsme zařadili stroj i pro milovníky motorek a módní značky Dior.
Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider
Očekávaná cena: 16 až 20 milionů dolarů
Ve světě umění má Itálie Monu Lisu. Ve světě aut je to černá Alfa Romeo z roku 1938. Možná nevypadá, ale tohle auto bylo původně závodní. Jeho majitel se s ním jako novým vydal na trať slavného závodu Mille Miglia, kde udivoval rychlostí, kde na měřeném dálničním úseku dlouhém osmdesát kilometrů dosáhl průměrné rychlosti přes dvě stě kilometrů za hodinu.
Hodnotu tohoto auta ale dělá především dokonalý stav, skvěle popsaná historie, fakt, že jde o jeden z pěti vyrobených kusů na stejném podvozku a také to, že jde o vůz, který po krádeži hledala a v roce 2023 také úspěšně našla americká FBI. I díky tomu se teď vůbec poprvé nabízí ve veřejné aukci, navíc za cenu blížící se v přepočtu na koruny půl miliardě.
Ferrari 410 Sport Spider by Scaglietti
Foto Sotheby's
Foto Sotheby's
Foto Sotheby's
Očekávaná cena: 15 milionů dolarů
Kdo by nechtěl mít krásné Ferrari? Kdo by nechtěl mít rychlé Ferrrari? A kdo by nechtěl mít krásné a rychlé Ferrari, za jehož volantem v roce 1956, zlatém věku amerických sportovních závodů, při klání v Palm Springs v roce 1956 zvítězil legendární Carroll Shelby? Přesně takové auto je teď k mání.
Tohle dvanáctiválcové Ferrari s karoserií Sergia Scagliettiho je pravděpodobně nejoriginálnějším kusem ze čtyř vyrobených exemplářů modelu 410 S. K tomu přidejte původní motor s odpovídajícími čísly a faktem, že během krátké závodní kariéry nebylo nikdy poškozeno.
Za 53 let ho navíc vlastnili jen čtyři majitelé. Prvním byl Tony Parravano, italský stavební magnát a sběratel aut, který miloval závody, a proto vlastnil tým, který najímal ty nejlepší své doby, včetně Shellbyho.
Jenže Parravano v zámoří čelil obvinění z daňových úniků, a proto i s částí své sbírky včetně Ferrari 410 v roce 1957 zmizel do Mexika. V dubnu 1960 se měl k soudu do USA vrátit, ale nikdy nedorazil a už ho nikdy nikdo neviděl. A i jeho zmizení přidává na mystičnosti a ceně draženého vozu.
Ferrari 857 Sport Spider
Očekávaná cena: 6 až 8 milionů dolarů
Foto Gooding & Company
Foto Gooding & Company
Foto Gooding & Company
Slavná auta přitahují slavné sběratele. A tohle závodní Ferrari z roku 1955 jednoho takového má. Poté, co zvládlo závodní kariéru, se kterou se pojila například i nehoda v Irsku, během níž bylo auto poškozeno, či klání, kdy za volantem seděl Caroll Shellby, patřilo Andymu Warholovi. Král pop-artu s ním ale – nijak překvapivě – nikdy nezávodil.
Warhol totiž auto s tříapůllitrovým čtyřválcem v roce 1966 koupil, aby s ním natočil parodii na povídkový film Žlutý Rolls-Royce. Ferrari tak proto změnilo barvu na žluto-černou a po někdejších závodních úspěších čekalo na svoji slávu hollywoodskou. Jenže film se nikdy nenatočil a Ferrari 857S Spyder v ulicích New Yorku používal Warholův manažer.
Bugatti Type 57SC Atalante
Foto Gooding & Company
Foto Gooding & Company
Foto Gooding & Company
Očekávaná cena: 9 až 11 milionů dolarů
Jestli nějaký vůz proslavil automobilku Bugatti, byl to Type 57. Bugatti od podzimu roku 1936 do jara 1938 vyrobilo jen 42 kusů modelu Type 57S a jen sedmnáct z nich dostalo karoserii Atalante, kterou navrhl Jean Bugatti.
V aktuální aukci je nabízený kus jedním z posledních vyrobených – dokončen byl v září 1937. Ihned poté zamířil do Paříže, kde oslňoval návštěvníky na přehlídce Salon de l’Automobile, aby následně zamířil na londýnský autosalon Earls Court. Teprve poté se z něj mohl radovat C. Ian Craig, sběratel vozů značky Bugatti, který byl dědicem bohaté irské rodiny.
Za dobu své existence Bugatti vystřídalo deset majitelů. Ten poslední s ním loni dosáhl velkého úspěchu, když jeho vůz byl při své debutu na Pebble Beach Concours d’Elegance vybrán jako první ve své třídě před dvěma dalšími vynikajícími Bugatti Type 57S.
Ferrari F2001b Formula 1
Foto Sotheby's
Foto Sotheby's
Foto Sotheby's
Očekávaná cena: 8 až 10 milionů dolarů
Mít ve své sbírce stroj, za jehož volant usedal a ve kterém vítězil Michael Schumacher, je pro sběratele značky Ferrari obrovskou výzvou, která stojí ohromnou sumu peněz. Teď mají možnost si svůj sen splnit. Do aukce jde totiž formule z roku 2002, v níž slavný Němec zvítězil v některé z velkých cen slavného seriálu F1.
Tato formule je spojena se závodní sezonou 2002, kdy Schumacher i jeho tým Scuderia Ferrari byli naprosto dominantní. Schumacher si titul vybojoval po pouhých jedenácti závodech, tedy téměř tři měsíce před koncem sezony. Šampionem se navíc stal už popáté, čímž se dostal na úroveň Juana Manuela Fangia, který rekord držel od roku 1957.
Michael Schumacher už byl legendou mistrovství Formule 1, ale tato neuvěřitelná sezona katapultovala jeho hvězdu do ještě větších výšin, zajistila mu status světového jména a zajistila si místo jednoho z největších motoristických sportů všech dob. Je těžké nemít ve sbírce rudý stroj, který byl u toho…
Vespa 946 Christian Dior Limited Edition
Očekávaná cena: 60 až 100 tisíc dolarů
Foto Sotheby's
Tato položka v aktuální seznamu aukční síně RM Sotheby’s rozhodně není nejvyšší, spíš naopak. Rozhodně je ale stylová. A pojďme si přiznat, že dát 1,4 až 2,3 milionu korun za skútr, to rozhodně není málo. Jenže není skútr jako skútr.
Dražit se totiž bude italský skútr Vespa, jenž v limitované edici 946 kusů vznikl ve spolupráci s francouzským módním domem Christian Dior. Propojení těchto dvou značek možná na první pohled nedává smysl, jenže duchovní spojení mezi oběma ikonami svého oboru je hlubší, než by se mohlo čekat – značky Vespa a Christian Dior byly založeny v roce 1946 a v následujících desetiletích si každá vybudovala trvalou celosvětovou reputaci lídra svého oboru. Obě jsou zároveň synonymem pro styl.
V aukci nabízená Vespa vznikla v rámci edice, na níž se podílela Maria Grazia Chiuri, kreativní ředitelka dámských kolekcí Dior. I proto ctí dědictví a odkaz obou značek s jednoduchým, elegantním černobílým provedením doplněným zlatými akcenty. Součástí „balíčku“ je i odnímatelné horní pouzdro a helma s klasickým motivem Dior „Oblique“.