Young adult literatura zažívá v Česku v posledních letech nebývalý růst. Od romantických příběhů plných elfů a upírů, po šikanu a hledání identity. Knihy pro mladé čtenáře a čtenářky zabírají dnes v knihkupectvích nejednu polici. A nakladatelství jako Fragment nebo Yoli či událost HumbookFest dokazují, že literatura pro mladé není jen pomíjivým trendem. Kde se tento žánr vzal? A kdo jej ve skutečnosti čte a píše?
„Nikdo na tebe nezírá, slibovala jsem sama sobě. Nikdo na tebe nezírá. Nikdo na tebe nezírá. Ale protože jsem nedokázala přesvědčivě lhát ani sama sobě, musela jsem se ujistit.“ Těmito slovy začíná poslední díl jedné z nejslavnějších knižních ság pro mladistvé čtenáře, Stmívání.
Americká spisovatelka Stephenie Meyer příběhem o Edwardovi a Belle z kraje milénia odstartovala boom takzvané young adult literatury. Nutno dodat, že citovaného čtvrtého dílu, Rozbřesk, se již v den, kdy kniha v roce 2008 ve Spojených státech vyšla, prodal milion tři sta tisíc kusů, tedy téměř polovina celého nákladu čítajícího tři miliony sedm set tisíc výtisků.
A Meyer nebyla v novém tisíciletí jediná, komu se v tomto žánru dařilo. Paralelně s její upíří tetralogií vycházela ještě další úspěšná série. Napsala ji také Američanka, Suzanne Collins. Její název zná patrně kdekdo, zní Hunger Games. I vyprávění o hladových hrách významně přispělo k popularitě žánru.
Férové je poznamenat, že i přes veškeré kontroverze, jež na sebe se svými nenávistnými výroky v posledních letech přitáhla J.K. Rowling, je třeba říct to zásadní – byl to Harry Potter, kdo Meyer s Collins prošlapal cestu na literárním trhu s young adult tituly. A nadto před Rowling to už byl třeba i Pán prstenů, jehož první díl vyšel v roce 1954.
Mimochodem, dvě dekády starý příběh o brýlatém kouzelníkovi z Bradavic neztrácí na popularitě dodnes. Podle průzkumu Národní knihovny a Ústavu pro českou literaturu z roku 2023 u čtenářů starších patnácti let stanul v čele žebříčku „nejoblíbenější kniha“.
Na výše uvedeném se shodují i tuzemské autorky young adult literatury Kateřina Šardická a Alena Štraubová. Štraubová se živí jako učitelka. S potenciálními čtenáři svých knih je tak mladá žena dennodenně v kontaktu. Šardická zase pracuje jako redaktorka nakladatelství Host, kde zodpovídá právě za žánr orientovaný na mladistvé čtenáře.
Na starosti měla třeba vydání knihy O hvězdách víš h*vn* Petra Hanela, o které jsme na Forbes Life nedávno psali.
„V Hostu jsme se young adult začali věnovat teprve před čtyřmi lety, pořád je to jen malá část naší produkce. Nikdy nebudeme vydávat Čtvrté křídlo,“ naráží Šardická na úspěšný titul.
V českém překladu vyšla romantasy americké spisovatelky Rebeccy Yarros loni. A to v nakladatelství Fragment, jež od roku 2014 patří pod skupinu Albatros Media a které se specializuje právě na žánr young adult literatury. A nutno dodat, že předloňské knize Čtvrté křídlo je předpovídána zářná budoucnost. Kniha bývá nezřídka častována jako „nová klasika pro mladistvé čtenáře“.
Podle informace Deníku N z loňského roku představuje young a new adult (příbuzný žánr, viz níže, pozn. red.) v nakladatelství Albatros Media více než pětinu celkové produkce. Pro představu: tituly skupiny Albatros Media tvoří téměř dvacet procent tuzemského trhu s knihami. A v albatrosovském Fragmentu publikovaly i Šardická se Štraubovou.
„I tak vypadala nádherně, za což vděčila elfí krvi a taky dobře utraceným stříbrným za bylinné odvary,“ píše Šardická ve své říjnové novince Apotéka Agnes Divotvorné. Autorka v minulosti uspěla v soutěži young adult literatury každoročně pořádané právě nakladatelstvím Fragment.
A čím se tedy young adult vyznačuje? Co z ní činí specifické čtení pro danou skupinu čtenářů a čtenářek?
„Young adult je primárně určená lidem od třinácti do osmnácti, devatenácti let. Kvůli té spodní věkové hranici je to takové opatrné,“ přemítá Štraubová. Ve skutečnosti však tento žánr podle autorky vyhledává mnohem širší čtenářská skupina. „Klidně i lidé do třicítky,“ upřesňuje.
Jelikož jsou ale tituly určeny předně mladším čtenářům a čtenářkám, zabývají se obvykle – a většinou i s větší citlivostí – tématy, jež jsou této věkové skupině blízká, například šikana či hledání vlastní identity.
Foto Fragment
Foto Fragment
Foto Fragment
Foto Fragment
„Můžeme říct, že to, co je young adult v literatuře, je to, co žánr coming of age ve filmu,“ přemítá Šardická, která vystudovala filmovou vědu a působí coby příležitostná scenáristka.
Tituly pro mladistvé se podle ní dělí na ty, jež se zaobírají vážnějšími tématy, předpokládající u čtenářů a čtenářek určitou míru ztotožnění se s hlavní postavou. A na ty, které slibují spíše únik z každodennosti, reality. „U těch úspěšných je ale vždycky obojí,“ konstatuje Šardická.
To, co knihám pro mladé zajišťuje komerční i čtenářský úspěch, jsou dnes nepochybně sociální sítě. Konkrétně pak Instagram a TikTok, či spíše jejich knižní odnože Bookstagram a BookTok. „Úspěšné je to, co bouchne na BookToku,“ říká lakonicky Štraubová. S tvrzením souhlasí i Šardická, podle které jde v Hostu devadesát procent výdajů na marketing už jen do online reklamy.
„Po young adult je zkrátka hlad,“ shodují se obě ženy. Je ale nutné trefit správnou díru na trhu.
„Dobrým příkladem, kdy se podařilo trefit díru na trhu, i když nejde tak úplně o young adult titul, je Maková válka od R. F. Kuang. Tahle antihrdinka ukázala, že ne vždycky, když to v dětství začne špatně, to v dospělosti musí skončit dobře, úspěchem, což je taková klasická young adult story,“ upozorňuje na knihu o hrdince Rin vychované od útlého věku jako „zbraň hromadného ničení“, voják, jež před pár lety vyšla v Hostu v překladu Daniely Orlando.
Foto Štěpánka Coufalová
Roli hraje také správné načasování. „Pořád je to jenom trh, navíc žánr young adult se řadí ke komerčnější literatuře,“ vysvětluje Šardická. Za úspěch pak obě autorky považují, pokud prodané výtisky přesáhnou magickou hranici deseti tisíc.
Jisté specifikum vždy představuje i český čtenář. V současnosti se v zahraničí těší velké popularitě young adult thrillery. „Přijdou i k nám? Možná ne. Možná je to zahraniční trend, který pomine a nám se vyhne,“ přemítá Šardická.
Kromě young adult produkce se oblibě těší také knihy zařazované do kategorie takzvané new adult literatury. Žánr, jenž přibližně před patnácti lety proslavila série erotických románů Padesát odstínů šedi z pera britské spisovatelky Eriky Mitchell Leonard.
New adult, a koneckonců to je i případ Fifty Shades of Grey, se zčásti vyvinula z takzvaných fan fictions – fanouškovských často erotizujících či erotických spin-offů tehdejších bestsellerových titulů. Oblíbené byly především v nultých letech, kdy se do popředí online mediálního světa dostaly blogy a blogové psaní.
A právě erotično a detailní sexuální scény jsou patrně tím hlavním, co žánr new adult odlišuje od young adult literatury. S tím se pojí i zaměření na starší čtenáře. Obvykle jde o věkovou skupinu od osmnácti do pětadvaceti, třiceti let.
Foto Eliška Popíková
Alena Štraubová se ve své literární tvorbě věnuje především queer příběhům. A k new adult přidává ještě jedno specifikum.
„Pro mě byly fan fictions prvním setkáním s hrdiny a hrdinkami, kteří prožívali to, co tehdy já. Paradoxně však, přesto, že jsem konečně našla hrdiny, se kterými jsem se mohla ztotožnit, to, že fanouškovské příběhy byly neoficiálně vydávané na blozích, mi jen dodávalo pocit jakési nepatřičnosti vlastního prožívání,“ přiznává otevřeně Štraubová.
Své psaní pro mladistvé čtenáře proto mladá žena vnímá do jisté míry jako poslání. „Chtěla bych, aby se dnešní dospívající měli s kým identifikovat. Píšu to pro své mladší já,“ doplňuje. A onu chuť psát příběh pro vlastní náctileté já potvrzuje i Šardická a před časem ji ostatně Forbesu Life vylíčil i autor young adult Petr Hanel.
Literatura pro mladé je nepochybně na vzestupu. Roli může hrát samozřejmě i to, že po slabších ročnících narozených od druhé poloviny devadesátých let do věku young adult čtenářů dospěly silnější ročníky; lidé narození na konci nultých let a v desátých letech nového tisíciletí.
Foto Fragment
Foto Fragment
Foto Fragment
Foto Fragment
V největším tuzemském knihkupectví v Paláci knih Luxor na Václavském náměstí v Praze, jež spadá pod vydavatelství Euromedia Group z investiční skupiny Rockaway Capital podnikatele Jakuba Havrlanta, se od podlahy ke stropu tyčí hned několik regálů označených jako young adult.
I Euromedia Group má své nakladatelství specializující se na young adult produkci. Jmenuje se Yoli. A dle veřejně dostupné výroční zprávy za loňský rok tvořila literatura pro mladistvé necelých osm procent celkového objemu vydaných titulů ve skupině Euromedia. Vůbec nejprodávanější young adult z produkce Euromedia pak podle citované zprávy byla kniha Bezmocná od Lauren Roberts.
Svou roli na tuzemském knižním trhu s tituly pro mladistvé hraje také HumbookFest spadající pod Albatros Media. Jeho jubilejní ročník se koná již tuto sobotu v O2 universu. Středobodem festivalu je nepřekvapivě young a new adult literatura.
Festival, který v uplynulých letech navštívilo celkem patnáct tisíc návštěvníků, trhl loni rekord návštěvnosti. Na knižní událost zavítalo přes tři tisíce lidí. Pořadatelé udělují i knižní ceny, takzvané Humbook awards. Několik umístění si v minulosti vysloužila i tvorba Štraubové.