Po Lukáši Váchovi se pustil do módního byznysu další český fotbalista. Vlastní oděvní značku nedávno založil jablonecký hráč a člen širšího kádru reprezentace Jan Sýkora. Prodejem trik, mikin či bund se svými iniciálami v minimalistickém provedení chce okusit prostředí, v němž tempo neudává míč. „K módě mám vztah odmala. Vždycky jsem se rád oblékal a bavilo mě sledovat, co nosí ikony jako třeba David Beckham,“ přibližuje Sýkora.
Myšlenka na vytvoření módní značky se v jeho hlavě zrodila již před lety. Od realizace ho ale zrazovala skutečnost, že se do takového projektu nechtěl pouštět sám. Zlom nastal počátkem letošního roku během angažmá v Liberci, kde se potkal s kamarádem. Slovo dalo slovo a výsledkem byla v listopadu vydaná první kolekce, již lze zakoupit na čerstvě spuštěném e-shopu.
V současnosti se Sýkorův sortiment skládá z oděvů, které fotbalista zakoupil již hotové a posléze obrandoval značkou BYJS. V budoucnu by však oblečení se svými kolegy rád šil. Prozatím k tomu nepřistoupil, aby hned na začátku nemusel zboží prodávat za vyšší ceny.
I tak do nejistého projektu vložil již statisíce korun. „Jsou to peníze, které kdyby propadly, tak by mě mrzely, ale řekl bych si, že mi za tu zkušenost stály,“ říká levonohý záložník.
Na Janu Sýkorovi je vidět, že ve svých 25 letech (koncem prosince oslaví 26. narozeniny) to má v hlavě srovnané. Uvědomuje si, že fotbal nemusí být součástí jeho života napořád. „Fotbalu se věnuji na 100 procent, ale když se člověk soustřeďuje jen na jednu věc, příležitosti v okolí mu pak utíkají,“ míní.
Smysluplná slova. Jenže ve světě vrcholového sportu by mohla narazit. Když v roce 2015 Lukáš Vácha se svou značkou LV6 začínal a v té době hrubou chybou zavinil porážku reprezentace v kvalifikačním utkání na Islandu, setkal se s nebývale ostrou kritikou. Pustil se do něj mimo jiné i tehdejší šéf asociace Miroslav Pelta. „Já už ve fotbale nějaký ten pátek funguju. A jedno vím: jak fotbalista začne vymýšlet vlastní módní kolekce a hrát si na módní ikonu, tak to je konec,“ pronesl tehdy na adresu sparťana v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
Pelta už na svazu nepůsobí, shodou okolností ale šéfuje Jablonci, v němž Sýkora momentálně hostuje z pražské Slavie. Střelec nejrychlejší branky v historii Evropské ligy (v září 2016 se v dresu Liberce trefil do sítě Karabachu v deváté sekundě) je však přesvědčený, že vedlejší aktivity mu pozornost od primární profese neodvádějí.
„Fotbalový život je velký stereotyp. Funguju strojově a jiné činnosti mi pomáhají vypnout a řešit něco jiného, nemyslet 24 hodin denně na fotbal,“ tvrdí muž, jemuž spoluhráči na hřišti neřeknou jinak než „Syky“.
Na rozdíl od Váchy se ze Sýkory kvůli angažování v módě zatím nestal terč kritiků. Jak sám zmiňuje, dost možná i proto, že podzimní část sezony se mu herně vydařila. V Jablonci vstřelil v 18 ligových zápasech pět branek a připsal si šest asistencí, což z něj dělá jednoho z nejproduktivnějších hráčů dosavadního ročníku.
Sýkora zkrátka fotbal vnímá jako pouze jednu ze životních rolí. Souběžně proto pracuje na budování své značky i mimo zelené trávníky olemované rohovými praporky.
Vedle módy dále investuje do realit, coby bývalý skaut přes dva roky každé léto pořádá fotbalový tábor a nově založil nadační fond. Jeho prostřednictvím chce pomáhat malým dětem.
„Přijde mi nezbytné, aby lidé, kteří můžou, pomáhali druhým. Dříve jsem podporoval vybrané projekty, ale pak mi kamarád řekl, že založením nadace by má činnost mohla mít větší dosah a mohlo by se vybrat více peněz pro potřebné,“ vysvětluje.
Z BYJS by v budoucnu rád udělal stejně hodnotnou značku, jakou se stala nizozemská BALR. Oděvní firma, kterou spoluzaložil bývalý tamní reprezentant Demy de Zeeuw, má miliony zákazníků a pro spolupráci si ji vybrala i společnost Puma.
A když se to nepodaří?
„Samozřejmě budu raději, pokud se mé oblečení bude kupovat. Prvotní myšlenka ovšem nebyla vydělávat, ale zkusit něco jiného,“ říká Jan Sýkora. „Chci dělat věci, co mě baví, nehledě na to, co si o nich budou myslet jiní.“