Studovala na UMPRUM, pracuje například pro Burberry, Ellen DeGeneres i další zahraniční značky a projekty. Svůj čas rozděluje mezi Prahu a Berlín, dvakrát ročně se však otočí v New Yorku, ve slunné Kalifornii naopak pracuje na dálku.
Hektický životní styl ji však naprosto naplňuje a za nic by ho nevyměnila. Kdo je art directorka Bal Icme?
Původně pochází z Istanbulu, ale do české metropole ji zavedlo magisterské studium. Úspěšně absolvovala Ateliér vizuální komunikace a grafického designu na pražské UMPRUM, a protože nevěří na náhody a Praha se jí zalíbila, rozhodla se tu zůstat.
„Na svět se dívám z více úhlů pohledu. Proto věřím, že existuje nějaký hlubší smysl v tom, proč mě sem život zavedl,“ vysvětluje Bal Icme. „Kromě zvědavosti za mými úspěchy stojí také intenzivní studium, stáže, juniorské pozice a spousta potu a slz,“ dodává se smíchem.
Když designérka konečně dostala na starost vlastní projekty, snažila se, aby jí dávaly smysl. Nejde jen o uměleckou stránku věci, ale také o networking.
Bal také při výběru zakázky hodně dá na intuici, která ji rozhodně nezklamala. V jejím portfoliu najdeme drobné lokální projekty i velké kampaně, kde má pod sebou desítky lidí.
Minulý rok v New Yorku dokončila beauty kampaň pro Burberry, v minulosti pracovala také pro české knihkupectví Book Therapy. V současnosti připravuje letní kampaň pro americkou moderátorku Ellen Degeneres a přitom paralelně dokončuje další projekty v Berlíně.
Co všechno však pojem art director zahrnuje? „Největší rozdíl mezi art directorem a grafickým designérem spočívá v tom, že role art directora je spíše dozorčí, zatímco designéři se soustředí na vytváření samotných produktů,“ vysvětluje.
Dalo by se říct, že každý art director má dovednosti v oblasti grafického designu a konceptuálního myšlení, ale ne každý grafik má dovednosti art directora. Art director svým způsobem udává celkový vzhled projektu a zajišťuje, aby se každý člen týmu jeho vize držel.
„Já sama vytvářím vizuální styly kreativních médií, dohlížím na ně a pracuji v celé řadě odvětví včetně reklamy, public relations, tisku, marketingu. Také mám dohled nad dalšími kreativními profesionály, jako jsou grafici, umělci, motion designéři, fotografové či marketingoví manažeři. Současně vizuálně prezentuji koncept a komunikuji nápady s týmem,“ vysvětluje Bal Icme.
Profese tak vyžaduje expertizu několika oborů, ale zároveň i určité nadšení, bez něhož by člověk při extrémně rychlém pracovní tempu a zodpovědnosti velmi rychle vyhořel. A toho Bal Icme nemá málo, při každém jejím slovu můžete cítit vášeň a zápal, společně s vděčností, kterou chová ke své práci.
DÍky svému velmi kosmopolitnímu životnímu stylu má možnost se setkávat s kreativci z celého světa, kde přiznává určité nuance. Jak se podle ní liší pracovní morálka v Americe a v Evropě? „V New Yorku je vše zrychlené a velmi dobře organizované, což o Evropě vždy neplatí,“ zamýšlí se.
Možná je to tím, že si designéři, stylisté a fotografové berou zpětnou vazbu až moc osobně. „Další věc, která je v pracovní kultuře ve Státech dost odlišná, je celkový lidský přístup. Lidé si vás více váží a podporují vás, skvěle spolupracují, komunikují na rovinu. Díky tomu se cítíte viděni a nedržíte se ve svém názoru zpátky. A to následně samo o sobě vytváří určitou důvěru,“ prozrazuje.
„S fotografy, stylisty a kameramany je to asi podobné. Pozorně vás vyslechnou, respektují váš názor a následně ho díky svému unikátnímu stylu a talentu s klidem a vřelostí zrealizují. Pracovala jsem s fotografkou Larou Jade, která se mě během celého projektu ptala na zpětnou vazbu na sebemenší detail, ať už se jednalo o světlo, úhly nebo vzhled modelů. To ukazuje skutečně vysokou disciplínu a to, jak někdo dokáže být profesionálním týmovým hráčem na sto procent,“ poznamenává art directorka.
Pokud se však jedná o otázku kreativity, nevěří na jeden univerzální správný přístup. „Ani americký, ani evropský není lepší než ten druhý. Diverzita je podle mého matka kreativity. Jde o to, že Evropa je mozaika národů, z nichž každý má jedinečnou historii a kulturu. Amerika je jiná. Navzdory těmto úskalím existují v rámci designérských trendů obou oblastí i některé společné,“ dokončuje.
Řídit paralelně několik projektů na různých kontinentech vyžaduje perfektně zvládnutý work-life balance, pevnou disciplínu a vůli. To zvláště v době, která je doslova přeplněná levným dopaminem a rozptýlením na každém kroku, nemusí být vždy jednoduché. Podle Bal Icme vše záleží na osobních preferencích.
„Věřím, že tvůrce a dílo jsou jedno a to samé – nemůžeme je od sebe oddělovat. Podle mě, když milujete to, co děláte, začnete na své projekty pohlížet jako na součást vlastního já. Proto mi nedělá problém pracovat třeba i na pláži. Jsou však i chvíle, kdy se na pár dní od všeho odpojím a jdu načerpat energii. Mám kolem sebe lidi, kteří tento můj životní styl respektují,“ dále dodává.
A kde získává neustálý přísun inspirace? „Moje práce je mimo jiné také o načasování kampaně, o strategii, o tom mít kompletní přehled a pochopit, co bude následovat,“ prozrazuje tvůrkyně, která na sobě velmi intenzivně pracuje.
Každý den stráví víc než hodinu meditacemi, píše si deníky. „Svůj den si bez meditace nedokážu představit. Pomáhá mi vidět krásu,“ vyznává se Bal Icme.