S myšlenkou založit ryze papírenský market si pohrávaly několik let. Jejich plány ale přerušil covid, přesto si svůj sen nakonec splnily. Jak se jim podařilo za dva roky zdvojnásobit návštěvnost a na základě čeho prodejce vybírají?
„V Praze nám podobný tematický market chyběl, nicméně od začátku jsem věděla, že bych chtěla na akci spolupracovat s Kačkou, se kterou společně vedeme malou lokální papírenskou firmu a jsme už dlouhá léta sehraný tým,“ začíná vyprávět Martina, druhá z dvojice zakladatelek.
Pod názvem printintin vytvářejí autorské produkty pomocí vlastních ilustrovaných motivů. Krom toho v jejich portfoliu najdete i grafické služby a spolupráce se spoustou lokálních značek, jako jsou Loono, Manufaktura, Louky květ nebo Biooo. Společně s nakladatelstvím Cooboo vydaly také několik knih, plánovačů a diářů.
„Během naší cesty jsme potkaly spoustu papírenských nadšenců a značek, se kterými dodnes rády spolupracujeme. Festival je tak pro nás dalším krokem k budování komunity stejných papíromilů, jako jsme my dvě,“ dodává Kateřina.
O festivalu Papír Fest tvrdí, že je jejich splněným snem. „Nejen proto, že tvoříme něco, co nás baví, ale že je zároveň místem, které jsme si obě dlouho přály i ze strany zákazníka,“ shodují se. Vždy je spojovala slabost pro nejrůznější papírenské nezbytnosti a Papír Fest je pro ně, stejně jako pro návštěvníky, malý papírenský ráj, kde si mohou vše prohlédnout a osahat naživo.
Většina značek, které se akce účastní, má pouze e-shopy, festival je proto jedinečnou příležitostí prohlédnout si jejich zboží a zároveň poznat i samotné tvůrce.
Před založením festivalu se samy účastnily mnoha marketů, proto měly od začátku alespoň základní představu o tom, jak by měla organizace podobné akce vypadat. „Nikdy jsme ale nebyly na straně samotných organizátorů. Byla to tedy pro nás nová výzva,“ vzpomíná Martina. A ukázala se být mnohem náročnější, než organizátorky předpokládaly.
„Ale to nás zároveň na festivalu baví. Nabíráme díky němu spoustu nových zkušeností, každou chvíli řešíme nějakou novou překážku a ačkoli festival pořádáme už počtvrté, nikdy se při organizaci nenudíme. Postupně se snažíme většinu úkolů spojených s chodem akce automatizovat, abychom naše procesy co nejvíce zefektivnily,“ dodává.
Hned od začátku se snažily od podobných akcí odlišit. K tomu byl kromě vizuální identity podstatný i výběr místa a především samotných značek. „Měly jsme od začátku jasnou představu o tom, jak by měl festival působit a koho bychom si na něm přály vidět. Jsme vděčné za to, že se nám tohle přání splnilo a většina našich love brandů mezi lokálními značkami akci podpořila hned od začátku,“ vysvětluje Kateřina.
Mezi nejdůležitější aspekty, podle nichž se se rozhodují, kdo na festivalu bude prodávat, či nikoli, patří například sortiment značky, design a originalita produktů, branding, prezentace značky, její filozofie a také to, jak zapadá do celkové nabídky festivalu.
„Snažíme se obsáhnout sortiment tak, abychom vyhověly potřebám návštěvníků a pokryly celou škálu papírenského zboží při zachování vysoké kvality. Naopak pro nás není až tak podstatné, jak je značka velká nebo jak dlouho existuje,“ vysvětluje Kateřina. Šanci proto mají i malí ilustrátoři nebo nováčci na trhu.
Jelikož akci organizují ve dvou, role mají rozdělené poměrně jasně. Martina se stará o organizaci a chod festivalu od komunikace s prodejci po excelové tabulky. Kateřina zase o vizuální stránku festivalu, jeho propagaci a sociální sítě.
Všechna důležitá rozhodnutí od výběru vystavovatelů po strategii propagace dělají ale vždy společně. Na různých projektech už spolu pracují přes osm let a ještě se nestalo, že by se na něčem neshodly.
S přípravami začínají zhruba pět měsíců před festivalem, až pár dní před akcí se tým rozroste o několik brigádníků, kamarádů a členů rodiny, kteří pomáhají s chodem akce na místě.
„Zatím fungujeme jako nezávislý festival a nemáme žádné finanční sponzory. Do budoucna se tomu ale nebráníme, pokud by nám spolupráce pomohla třeba k větším prostorům, které budeme zřejmě již na zimní sezonu potřebovat,“ konstatuje Martina.
Hned první ročník měl obrovský úspěch, což zakladatelky ani v nejmenším nečekaly. I proto věnovaly spoustu času a úsilí propagaci – a vyplatilo se. Na festival přišlo 1500 zákazníků.
„Že se hned zrána vytvoří dlouhé fronty, které nepoleví během celého dne, nás ani ve snu nenapadlo. Nejvíc nás překvapilo, že spousta návštěvníků byla ochotná frontu vystát, i když se čekací doby pohybovaly kolem dvaceti až šedesáti minut,“ vzpomínají. Přesto odhadují, že pár set zákazníků dlouhá fronta určitě odradila.
Tehdy pronajaly prostory v budově Spojka Karlín, které pokryly místo pro zhruba čtyřicet prodejců. Pro velký zájem hned příští akci přestěhovaly do větších prostorů Gabriel Loci, kde s festivalem zůstávají doposud. Vzhledem k počtu návštěvníků by se hodil prostor ještě větší. Takový, který by vyhovoval jejich potřebám a odpovídal finančním možnostem, se jim ale v Praze nedaří najít.
Od prvního Papír Festu se podařilo počet návštěvníků zdvojnásobit. „Přestože je o festival poměrně velký zájem, nepolevujeme v jeho propagaci a snažíme se na ní opravdu nešetřit, ať už se bavíme o placené reklamě, PR, nebo spolupráci s influencery. Šířit podvědomí o festivalu nám zároveň pomáhají i naši vystavovatelé,“ vysvětluje Kateřina.
Na letošní jarní edici, která proběhne začátkem června, očekávají zakladatelky podobný počet návštěvníků jako v zimě. Předpokládají, že míra růstu zájmu o festival vybalancuje jarní sezonu, kdy lidé nakupují obecně méně než na Vánoce. V podzimní sezoně však čekají ještě větší nápor návštěvníků než loni.
„I přesto je jarní edice naše oblíbená – je více festivalová a pohodová. Dovoluje nám využít i prostory před hlavní budovou krásných prostor Gabriel Loci a nabídnout návštěvníkům venkovní posezení, grilování nebo workshopy,“ doplňují.
Na první edici prodejce samy oslovovaly, dnes už se jim ozývají sami. „Konkurence vystavovatelů je dost vysoká a je až neuvěřitelné, kolik lokálních značek s papírenským zbožím u nás působí. Na poslední edici jsme mohly přijmout kolem sedmi desítek značek, přičemž zhruba třetinu přihlášek jsme musely odmítnout,“ říká Martina.
Investice se vrátily hned s prvním festivalem, který měl být spíše testovací. „Návratnost je pro nás zatím uspokojující, i když stále máme co zlepšovat. Chtěly bychom se ale vyhnout skokovému zvyšování nájmů nebo cen vstupenek. Nechceme vysokým vstupným odrazovat návštěvníky, chceme, aby byl nadále co nejvíce dostupný všem,“ dodávají podnikatelky. Aktuálně se cena vstupného pohybuje okolo padesáti korun.
Největší finanční investice se týkají hlavně reklamy, propagačních materiálů a pronájmu prostor, které se ale postupně vracejí prostřednictvím nájmů od vystavovatelů. Nájemné se pohybuje zhruba od dvou a půl do šesti tisíc v závislosti na velikosti prodejního místa i umístění stánku.
„Jelikož samy máme dostatek znalostí a zkušeností z marketingu i tvůrčích činností, jako je focení, grafika nebo webdesign, nemusely jsme na začátku až tolik věcí outsourcovat a naprostou většinu aktivit spojených s organizací jsme dokázaly pokrýt samy,“ vysvětlují.
Postupně se snaží část aktivit pokrýt i externě a přenechat některé činnosti profíkům – například najímají své oblíbené fotografy nebo copywritery.
„Záleží nám na kvalitě a celkovém vizuálu akce, proto doufáme, že se náš tým bude postupně ještě rozrůstat. Zároveň bychom rády do budoucna poskytly návštěvníkům prostornější lokaci a více doprovodného programu,“ nastiňuje plány do budoucna Martina.