Kousek severu ve městě na jihu, navíc plném architektů. Nápad vybudovat z Brna „designovou vísku“ přitom vznikl už před více než deseti lety.
Začátek byl vlastně úplně obyčejný. Příběh firmy DesignVille začal v jednom brněnském obýváku. Právě tam se manželský pár vystudovaných designérů rozhodl, že vybuduje internetový obchod, který nabídne skandinávský design.
„Tehdy Češi pomalu objevovali, co všechno severský styl nabízí,“ vypráví Katka Horáková, spolumajitelka DesignVille. „A i my obdivovali, jak tamní designéři pracují s materiály, s barvami, tvary. Protože jsem končila mateřskou, říkala jsem si, že právě takový obchod by mohl pro mě být novým pracovním začátkem,“ vzpomíná.
Nebyl to jejich první společný byznys. Horákovi už předtím vybudovali firmu, která staví e-shopy na míru. „Od začátku jsme věděli, které značky a která jména chceme mít v nabídce,“ pokračuje ve vyprávění Michal Horák.
„Byli jsme hodně sebevědomí a chtěli největší hvězdy. Protože jsme vystudovali produktový design, naším snem bylo mít v nabídce krásný nábytek a svítidla, nejen drobné doplňky,“ říká. Zároveň cítili, že na trhu taková nabídka chybí. „Sami jsme si tou dobou zařizovali bydlení a byli jsme zklamaní z tehdejší nabídky, ale i zákaznického přístupu českých obchodů,“ dodává Horáková.
Během mateřské se věnovala psaní blogu o skandinávském designu a věřila, že zákazníci si k nim cestu najdou. Lidí se stejným vkusem a láskou k jednoduchému a klidnému interiéru přibývalo. „Byli jsme typická obýváková firma. Když přišla první velká dodávka zboží, měli jsme krabice všude a mezi nimi dvě malé děti. A mně došlo, že to tak jednoduché nebude,“ směje se dnes.
Měli štěstí. Od začátku se jim podařilo získat kontrakty s ikonickými značkami, jako je HAY, Normann Copenhagen, Muuto nebo &Tradition. Později přidali i Fritz Hansen.
V jejich současném showroomu, který leží na okraji jihomoravské metropole na dohled od nového univerzitního kampusu a bohunické fakultní nemocnice, je jedním z dominantních předmětů nedaleko vchodu výrazná žlutá lampa Unfold. Není tu náhodou – symbolizuje objednávku od prvního zákazníka.
Prostornou expozici mají na tomto místě už šest let, sklad pak poměrně nově v nedalekém Troubsku u Brna. Podle jejich zkušenosti je pro zákazníky prohlédnout si barvy či látky pro čalounění a posadit se na židli nebo do křesla stejně důležité jako doprava vlastní dodávkou, rozvážející luxusní kusy nábytku a svítidel mezi Prahou, Brnem a Bratislavou.
Během let si vybudovali se severskými brandy natolik přátelské vztahy, že dokážou na přání sehnat i produkt, který sami v nabídce nemají. „Zákazníků je čím dál víc. Jsou vzdělaní a vnímaví, mají přehled o trhu, o novinkách, a jsou ochotní investovat do produktů, které jsou kvalitní a odpovídá tomu i jejich cena,“ pochvaluje si Katka Horáková.
V portfoliu drží drobnější kusy za několik stokorun i luxusní nábytek za stovky tisíc – například slavnou Egg Chair, mistrovské dílo Arneho Jacobsena. „Někteří lidé u nás nakupují léta. Začali drobnějšími položkami a pak se vraceli pro dražší solitéry. To nás moc těší,“ říká majitelka.
Vloni si i díky úzké spolupráci s architekty a bytovými návrháři sáhli na obrat 54 milionů korun. Nejužší tým aktuálně čítá patnáct lidí včetně architektky. Dařilo se jim přitom růst ve všech letech podnikání, i když přiznávají, že v časech před covidem to šlo skoro samo. Po covidové nákupní horečce nastaly horší časy, zejména v době začátku války na Ukrajině.
„Konkurence je teď mnohem ostřejší. Každý dělá, co může, to nejsnazší je dát slevu, ale nemyslíme, že jde o nejlepší cestu,“ míní Horáková. „Luxus, za nímž je kvalitní materiál nebo skvělý nápad, si prostě drží svoji hodnotu.“
A plány na další měsíce? Jeden velký tu je, i když ne s konkrétním termínem. „Budovu, v níž sídlíme, čekají majetkové změny a rekonstrukce, tak si teď pohráváme s myšlenkou na stěhování do jiných prostor – někam blíže ke středu města, ale nic zatím není jisté,“ nastiňuje Horáková.
„Plánujeme také rozšířit nabídku o značky jako Louis Poulsen nebo Carl Hansen, to jsou kousky pro skutečné znalce. Myslím, že by jim to u nás slušelo,“ doufá.
Současně rozvoj e-shopu je podle manželů nikdy nekončící proces. „Po loňském spuštění anglické verze pro evropské zákazníky zvažujeme vytvoření i několika lokalizovaných verzí, jako třeba maďarské,“ uzavírá Michal Horák.