Když Tomáš Mejzlík starší v polovině sedmdesátých let laminoval první vrtule na svůj model letadla v peci, kde jeho maminka zrovna pekla nedělní oběd, netušil, že se z jeho hobby stane globální byznys.

Dnes jeho vrtule pohánějí letecké taxi budoucnosti i drony americké armády. Jak se malý brněnský podnik stal globálním inovátorem se stomilionovým obratem?

V dobách komunismu byl nákup modelářských vrtulí prakticky nemožný, a tak si je Tomáš Mejzlík začal vyrábět sám. Jeho modely letadel brzy začaly sbírat vítězství v soutěžích, což upoutalo pozornost dalších pilotů.

Po sametové revoluci založil firmu na výrobu vrtulí Mejzlík Modellbau a začal oficiálně prodávat i do zahraničí. V roce 2012 už byla výroba tak rozsáhlá, že se musela přesunout do větších výrobních prostor v Brně.

https://forbes.cz/30-pod-30-2025/

O rok později firma uvedla na trh multikoptérové vrtule pro drony, které dnes používají lídři v tomto odvětví. Současně s výrobou vrtulí se Tomáš Mejzlík senior začal věnovat i developmentu. Postupem času se mu věnoval mnohem více než vrtulím a firma s vrtulemi začala stagnovat. 

V roce 2017 se Tomáš Mejzlík starší rozhodoval, zda firmu s dvanáctimilionovým obratem a dvanácti zaměstnanci prodat, nebo zavřít. Zájem o ni ovšem projevil jeho syn Tomáš se svým obchodním partnerem Janem Hruškou, se kterým se seznámil během studia mezinárodních vztahů na pražské Vysoké škole ekonomické.

„S Tomášem Mejzlíkem mladším jsme se na škole zabývali podnikatelskými plány a on se pak v rámci diplomové práce rozhodl, že se podívá na to, jestli má cenu rozvíjet rodinnou firmu. Vyšlo mu, že ano. Když jeho táta oznámil, že chce podnik prodat, nebylo už co řešit,“ přibližuje začátky velké změny Jan Hruška, se kterým se setkáváme v brněnské továrně. 

Forbes Digital Premium

Chcete číst dál? Tento článek je součástí sekce Forbes Premium

Pořiďte si exkluzivní čtení už od 139 Kč měsíčně! Bez limitů a kdykoliv.