Už je to takový folklor. Pustíte si rádio a v Zelené vlně se dozvíte, že dálnice D1 tam a tam kolabuje, že jsou na ní mnohakilometrové zácpy a že zdržení se počítá minimálně v desítkách minut. Jak si pak ale naplánovat obchodní schůzku, když se z Prahy na Moravu a opačným směrem autem spolehlivě a rychle nedostanete?
Variant je překvapivě hodně a téměř všechny jsou rychlejší než osobní auto. Ale také podstatně dražší. Když budete za volantem hodně šlapat na plyn a dálnice pojede, vaše BMW si za jednu dvousetkilometrovou trasu řekne o nějakých 30 litrů nafty. To je zhruba tisíc korun.
Zpáteční jízdenka v business třídě RegioJetu vás vyjde na necelých 900 korun, jedna cesta pak trvá kolem dvou a půl hodiny. Ještě levněji to pořídíte, pokud se do moravské metropole vydáte na kole. Hypoteticky byste 215 kilometrů (které obnáší i dvoukilometrové stoupání) po okreskách ve směru Kolín – Nové Město na Moravě – Brno zvládli za nějakých 15 hodin, aspoň si to myslí server Mapy.cz.
Pro ty, kdo spěchají a na penězích jim až tak moc nesejde, budou vždy rychlejší vzdušné trasy. A možností, jak se rychle přemisťovat mezi Brnem a Prahou v oblacích, se nabízí opravdu hodně. Sky is the limit (a pak vaše peněženka).
Společností, které nabízejí nějakou formu airtaxi, je v Česku řada. Vrtulníkem R-44 vám to bude trvat lehce přes hodinu a zpáteční letenka i s daní vyjde na 31 tisíc korun. Časově i cenově podobná je cesta ultralightem VL3 Evolution nebo desetihodinový pronájem dvoumístného vírníku AutoGyro Calidus, na který ale potřebujete pilotní průkaz.
A pakliže rozhoduje každá minuta, můžete vyrazit privátními letouny z Ruzyně na brněnské Tuřany. Hawker 400 XP trasu urazí za 20 minut, Gulfstream G550 za čtvrt hodiny. A cena za zpáteční letenku? 130, respektive 160 tisíc korun.