„Když nám teď v Barceloně někdo nastříkal na obchod nápis Židák, byla tam policie do pár minut a nechala to umýt. Proto se nové vlny antisemitismu tolik nebojím,“ říká Erez Rozen. Spolumajitel izraelské kosmetické značky Zielinski & Rozen tuto epizodu uvádí jako příklad toho, jak se daří jeho podnikání od sedmého října loňského roku.

Přiznává, že první týdny války mezi Izraelem a teroristy Hamásu necestoval, ale pak začal „business as usual“. Tedy prezentace a osobní návštěvy butiků firmy, které se kromě Tel Avivu nacházejí v jedenácti zemích Evropy.

Od února můžete parfémy, tělovou kosmetiku, ale také svíčky pořídit v pražském butiku Symbols. „Jsme specifickým produktem. Naše výrobky koncipujeme tak, abychom vytvářeli pocit meditace pro velmi zaměstnané lidi. Představte si, že rozetřete po rukou krém s černou vanilkou, zhluboka se nadechnete… Zastavíte se, vaše úzkost se zmenší,“ popisuje Rozen.

Základním pilířem značky jsou ale parfémy. Erez Rozen se rozhodl následovat stopy svého pradědečka, který měl v Polsku firmu na produkci vůní. „Když jsem se prohraboval v rodinném archivu, našel jsem recepty na vůně staré sto let. Byly v polštině, a tak jsem našel někoho, kdo mi je přeložil,“ vzpomíná.

Rozen pak v Evropě prožil několik let, do Česka v té době přijížděl často, a před třemi lety dokonce namíchal vůni pod názvem The Ghost from Prague.

Nyní má brand ale před sebou jinou exkluzivní spolupráci s milánským operním domem La Scala. Zde se vůně od Zielinski & Rozen rozprašují při koncertech komorní hudby. S několikapatrovým kulinárním konceptem El Nacional v Barceloně se zas značka spojila proto, aby sem dodala krémy na ruce a mýdla.

„Partnerství napříč obory jsou pro nás velmi přirozená. Centrála naší firmy je v Jaffě, což je část Tel Avivu, kde žijí Arabové a Židé vedle sebe. Je to mix kultur, který se vzájemně doplňuje a předáváme si to nejlepší. To je také způsob, jakým vedeme svou značku,“ prozrazuje Erez Rozen a jedním dechem dodává, že podle něj „normální lidi chtějí mír. Ani jedna strana netouží po zabíjení, jak to vypadá ze zpráv.“

Když mluví v množném čísle, přiznává, že byznysovým srdcem je jeho manželka Lea. „Když jsem se vracel z Evropy, potkal jsem ji v letadle. Byla to letuška El Alu. Dali jsme se dohromady a navedla mě na to, že bych měl ze své vášně míchat parfémy udělat seriózní práci,“ rekapituluje.

Začátek byla investice do malého obchůdku v Jaffě. Všechno, co manželé a rodiče postupně tří dětí vydělali, vrátili okamžitě do výroby vůní zpět. Eklektické olfaktorické kombinace přesně vyjadřují Izrael, zemi, kterou těžko pochopíte, pokud se sem skutečně nevydáte.

Mix sladkého a kořeněného, slaného a sladkého, těžkého a vzdušného se prolíná všemi vůněmi od Zielinski & Rozen. „Nerad hovořím o nějakých pyramidách v parfémech, radši je tvořím i hodnotím pomocí emocí,“ objasňuje parfumér.

Zákazníkům konvenují nejen personalizované obaly, ale také ceny. Oproti konkurenčním značkám, jako je Le Labo, Aesop nebo Diptyque (protože i u Zielinski & Rozen seženete svíčky), je o něco levnější. Parfém zde stojí od šesti set padesáti korun za deset mililitrů a krém na ruce okolo pět seti.

Značnou část byznysu tvoří také spolupráce s hotely a restauracemi po celém světě. „Musíme vždy odhadnout, o jaký typ produktů a vůní budou mít v dané zemi a místě zájem. Máme na čtyřicet míst, kde si naše výrobky pořídíte, a všude se preference trochu liší,“ informuje Rozen.

Sám má rád těžší vůně, kde poznáte stopy růžového pepře a vetiveru. „Izraelci přistupují k vůním podobně jako Francouzi. Nebojí se dramatických not,“ tvrdí. Francouzský trh je ale s ohledem na vůně výzvou sám o sobě. Zielinski & Rozen jsou zde přítomni nejen v Paříži či Cannes, ale také v Nice a Courchevelu.

Expanzi ale chtějí manželé Rozenovi držet pod kontrolou. „Kvůli dětem také vždy cestuje jen jeden z nás. Chceme osobně značku vždy představit, abychom mohli vyprávět příběh o vůni a emocích, který byl kdysi založen v Polsku v roce 1905 a teď pokračuje v Izraeli i dále po světě,“ deklaruje.