Svá díla vystavoval nejen v Praze, ale také v Británii či v Paříži. Dostal se do finále Ceny Jindřicha Chalupeckého a jeho muraly zdobí zdi Londýna i New Yorku. Začínal přitom na ulici, přes graffiti se ale propracoval k malbě, kresbě, soše, fotografii či video experimentům.
Momentálně je Matuškova tvorba k vidění v Alšově jihočeské galerii v Hluboké nad Vltavou, později se výstava přesune do pražské Villy Pellé.
Už na střední škole chtěl být Jakub Matuška alias Masker vizuální umělec. Studoval grafiku, poté následovalo studium na AVU a zahraniční stáže na Copper Union v New Yorku nebo Middlesex University v Londýně. I široká veřejnost pozná jeho rukopis: precizní linky i figury, které odkazují ke sprejerským kořenům. V čase se ale proměňuje Maskerův přístup k barvám: šedivou pro neživé postavy a růžovou pro živé obohatil o další odstíny.
Překvapí i název samotné výstavy v Alšově jihočeské galerii – Až křídla vlaštovek vyhladí žulový kvádr z povrchu zemského. Je diametrálně odlišný od názvu jiné expozice z roku 2018, kdy se v pražské DSC Gallery prezentoval se souborem děl Breathe Motherfucker! Nešlo o nic vulgárního, umělec chtěl tímto expresivním zvoláním podle svých slov vyjádřit „láskyplné povzbuzení“.
Výstava na zámku v Hluboké se odkládala tři roky, až nyní se tedy koncepce kurátora Michala Nanoru realizovala ve spolupráci s architektkou Lenkou Míkovou, která má s výstavními projekty bohaté zkušenosti. Její ateliér pracoval například na expozici Rembrandt: Portrét člověka.
Výsledkem kreativního snažení jsou polystyrenové sokly vytvarované žhavým drátem, které mají evokovat žulu zmiňovanou v názvu výstavy. Ty nesou Matuškovy obrazy. Vedle samotných děl jsou tu k vidění také kresby a skici v různých stadiích přípravy – od tužky přes propisku po akvarel. Za zvláštní pozornost stojí dílo s názvem Mikeš Hegešák, které je pro Maskera osobně velmi podstatné.
„Mé obrazy jsou celkem komplikované. Když je vidíte na displeji telefonu, vypadají jako vytvořené v počítači a rozměrově malé. Když je ale spatří návštěvník výstavy naživo, uvědomí si, jak jsou vrstvy barev naskládané na sebe. Proto je důležité díla skutečně vidět,“ vysvětluje autor.
Kdo by chtěl mít jeho tvorbu u sebe na zdi, nechť počítá s cenou dvou set padesáti tisíc za střední plátno. Menší kresby se dají pořídit už od pětadvaceti tisíc korun. Jakub Matuška se nebrání ani tvorbě na zakázku, jeho specifický rukopis ale bude z děl výrazně vystupovat. „Na objednávku jsem vytvořil etikety a světelné instalace pro pivovar a Automat Matuška, které patří mým rodičům a bratrovi. Dříve jsem spolupracoval s restauracemi Field nebo s Hospodou Ambiente v New Yorku,“ rekapituluje.
Nyní se ale Jakub Matuška posune v kariéře ještě dál díky obsáhlé monografii. Publikace s názvem Muž podivuhodných tvarů vychází sice v rámci výstavy v Alšově jihočeské galerii, ale také ve spolupráci s DSC Gallery, která umělce zastupuje. V publikaci, kterou sestavil kurátor výstavy Michal Nanoru a o grafiku se postaralo studio Najbrt, najdete průřez Maskerovou tvorbou za patnáct let.
Samotná výstava Až křídla vlaštovek vyhladí žulový kvádr z povrchu zemského potrvá v jízdárně zámku v Hluboké nad Vltavou do 14. května.