Občas je cesta cíl. A občas je to zase něco, co chcete mít co nejdříve za sebou. Ideálně ji zaspat. K tomu mohou dobře posloužit noční vlaky, jimiž se dá cestovat po evropských metropolích. A také po architektonických skvostech.

Pro ty, kteří by se po nástupu do vlaku chtěli probudit na místě, kde se dají obdivovat zajímavé stavby, přinášíme pět tipů na cestu nočním vlakem za současnou architekturou.

Budapešť

Lůžkový vlak do maďarské metropole vyráží z Prahy v deset večer a do Budapešti dorazí po osmé hodině ranní. Kromě klasických památek a turistických atrakcí, zahrnujících například monumentální budovu maďarského parlamentu, nabídne město na Dunaji i spoustu současné architektury.

Jedním z nejnovějších projektů v Budapešti je dominanta městského parku Városliget, kde od roku 2022 stojí Dům hudby navržený světoznámým japonským ateliérem Sou Fujimoto. Na místě zchátralého a nevyužívaného kancelářského komplexu stojí budova připomínající rozvlněný baldachýn přirozeně navazující na stromy parku. Komplex, který kombinuje architekturu, design a krajinářskou architekturu s hudbou, navíc doplňuje exteriérový mobiliář od české firmy mmcité.

Za pozornost stojí také nedaleko stojící Etnografické muzeum od ateliéru Napur Architect, které se otevřelo v roce 2022 a stalo se jedním z nejmodernějších evropských muzeí, nebo nová budova Národního tanečního divadla umístěná v parku Millenáris. Za její podobou stojí maďarský architekt Gábor Zoboki, který navrhl přestavbu staré průmyslové budovy na moderní centrum kultury.

Curych

Curych není jen výchozím bodem pro výlety do Alp, ale i metropolí, ve které se neustále stavějí architektonicky zajímavé budovy. Z Prahy můžete do Curychu vyrazit jižním expresem přes Rakousko, který odjíždí po šesté večerní. Druhou variantou je Nightjet s trasou přes Německo.

V největším městě Švýcarska stojí za vidění například knihovna Institutu práv od Santiaga Calatravy, zcela nová čtvrť Europaallee vybudovaná na brownfieldu kolem curyšského hlavního nádraží nebo rozšíření Národního muzea z roku 2016, které navrhli švýcarští architekti z Christ & Gantenbein. Působivý je především kontrast mezi starou a novou budovou muzea.

Fanoušci modernismu a díla švýcarského architekta Le Corbusiera by neměli opomenout ani návštěvu muzea Pavillon Le Corbusier na břehu Curyšského jezera.

Hamburk

Pro cestu nočním vlakem do Hamburku se budete muset nejprve přesunout do Vídně, odkud vyráží pravidelný spoj po osmé večer. Kolem deváté ráno už budete v německém přístavu, jehož dominanta byla jednou z inspirací pro projekt pražské Vltavské filharmonie.

Na samém cípu moderní a pulzující čtvrti HafenCity, která vznikla na místě už nevyužívaného nákladního přístavu a která je mimochodem také plná mimořádně zajímavé architektury, stojí majestátní Elbphilharmonie od architektonického studia Herzog & de Meuron.

Labská filharmonie | foto Herzog & de Meuron

Na první pohled připomíná budova Labské filharmonie vyrůstající z obvodového zdiva původního cihlového skladiště masivní maják pro lodě plující do Hamburku nebo samotnou loď se skleněnými plachtami. Dlouhý eskalátor skrz hmotu domu vás vyveze až na veřejně přístupný ochoz, ze kterého se vstupuje do proskleného foyer a který nabízí neopakovatelné výhledy na město i moře.

O kus dál na nábřeží Labe je zase příklad říční promenády, která vznikla podle návrhu ateliéru Zahy Hadid a je zároveň součástí protipovodňového systému města.

Varšava

Hlavní město našeho východního souseda vám bude oproti Praze připadat osvěžující, zejména pokud jste fandové výškových budov. Těch nad sto metrů je ve Varšavě hned třicet, což je oproti třem pražským velký nepoměr. Jednou z nich je i 310 metrů vysoká věž Varso Tower od Normana Fostera, která byla dokončena v roce 2022, a je dokonce šestou nejvyšší budovou v Evropě.

Panorama skleněných věžáků jako symbolů kapitalismu obklopujících 237 metrů vysoký Palác kultury a vědy – jeden z nejznámějších příkladů socialistického realismu –, navíc nabízí poměrně zajímavý pohled.

Za návštěvu ovšem stojí i o poznání nižší budova od polského architektonického studia WXCA, které navrhlo přísně geometrickou stavbu z růžového betonu, v níž se nachází část Muzea polské armády. Moderní křídlo muzea tvoří novou součást varšavské pevnosti z 19. století. Design a barevnost jižní budovy navazují na původní budovy a kasárna.

Do Varšavy se můžete dostat lůžkovým vlakem, který z pražského hlavního nádraží odjíždí v devět večer.

Paříž

I do Paříže musíte přes Vídeň, která je, co se týče nočních vlaků, bránou do Evropy. Nightjety vyráží z Rakouska třikrát týdně, v pondělí, středu a pátek v 19:38. Od letošního podzimu by měl navíc noční vlak jezdit každý den.

Po dopoledním příjezdu do francouzské metropole si můžete naplánovat takřka neomezený program, protože Paříž je architektury plná. My zůstaneme u těch novějších staveb a doporučíme vedle notoricky známé hi-tech ikony Centre Georges Pompidou třeba budovu Pařížské filharmonie od Jeana Nouvela obalenou kovovým pláštěm s ostře řezanými rysy.

Ačkoli se kolem filharmonie stále táhnou spory a věhlasný architekt se kvůli chybám při výstavbě zřekl autorství, za návštěvu dům rozhodně stojí.

Pozoruhodná je také zvláštní stavba podobající se lodi uprostřed Buloňského lesíku mezi historickým centrem Paříže a moderní čtvrtí La Défense. Sídlí v ní Fondation Louis Vuitton a navrhli ji architekti pod vedením Franka Gehryho. Na konstrukci se z velké části podílela česká firma Sipral, která dodala různě tvarované skleněné tabule na vnější opláštění.