Dlouhé roky bylo takové uvažování v segmentu luxusních hodinek těžko představitelné. Značky přemýšlely stále stejně: jak upoutat tvarem, myšlenkou, materiálem; jak udělat svůj vzácný kousek ještě exkluzivnějším.
Jenže portfolio zákazníků se změnilo. Řada z nich – zejména mladší generace – vnímá jako módní to, co je zároveň šetrné vůči přírodě. A tak se značky tomuto trendu začínají přizpůsobovat.
Na veletrhu Baselworld, který proběhl na konci března v Basileji, například upoutala švýcarská hodinářská firma Oris edicemi Clean Ocean Limited Edition a Great Barrier Reef Limited Edition III. Obě potápěčské série mají upozornit na znečištění oceánu a ničení korálových útesů.
První z nich je připomínkou spolupráce Orisu s německou organizací Pacific Garbage Screening, která se snaží likvidovat plasty ve vodě. Ta druhá odkazuje na stále se zhoršující stav Velkého bariérového útesu.
V kooperaci s neziskovkou Reef Restoration Foundation se Oris pokouší kondici jednoho ze symbolů Austrálie zlepšit. A upozornit na problematiku se mu daří dobře: model Great Barrier Reef Limited Edition III patřil na veletrhu mezi nejdiskutovanější.
„Lidé, kteří si mohou dovolit luxusní hodinky, si zároveň mohou dovolit hodně cestovat, takže za sebou nechávají největší uhlíkovou stopu,“ vysvětluje šéf Orisu Rolf Studer, proč by právě majitelům drahých značek neměla být ekologie lhostejná.
K předním propagátorům zodpovědné výroby se zařadila i italská značka Panerai – modely z edice Mike Horn mají pouzdra z recyklovaného titanu, který firmě poskytli výrobci letadel, a řemínky z recyklovaných PET lahví.
Do boje s plasty v oceánu se pustili i Švýcaři z Blancpainu, kteří stáli u zrodu iniciativy Ocean Commitment – pravidelně ji dotují výtěžky z prodeje speciálních edicí. Například za každý prodaný kus z edice Fifty Fathoms Ocean Commitment Bathyscaphe Flyback Chronograph poslali tisíc eur.
Podobně tomu bylo i u loňské kolekce Fifty Fathoms Ocean Commitment III Limited Edition. Obě edice přitom vznikly ve 250 kusech, a v případě (očekávaného) vyprodání tak jen tímto krokem přispěl Blancpain na záchranu oceánů 500 tisíci eur (12,8 milionu korun).
Roli v tom hraje i fakt, že šéf firmy Marc Hayek je nadšený potápěč – a mnohokrát viděl na vlastní oči, co plasty v oceánu dokážou. Mimo to ale Ocean Commitment řeší i jiné klimatické problémy, například tání ledovců na Antarktidě.
Skupina Timex zase nedávno oživila značku Vincent Bérard, kterou získala v roce 2006 a o čtyři roky později ji v době finanční krize zavřela. Ve znovuzrozené podobě má vyrábět hodinky se „zelenou duší“. Budou mít řemínky vyrobené z recyklovaných PET lahví a činěné kůže, zelenou vteřinovku, nebudou využívat baterie a díky spolupráci s charitativní organizací Treedom se za každý prodaný kus vysadí jeden strom.
Jiné značky se zase pokoušejí zavést ekologické principy alespoň ve výrobních procesech. Švýcarská společnost IWC Schaffhausen nainstalovala v nové továrně solární panely, využívá podzemní zdroje vody, snižuje spotřebu energie nebo pracuje s nevyužitým teplem.
Jiná slavná švýcarská firma Jaeger-LeCoultre zase ráno sváží a večer rozváží zaměstnance autobusem do práce, aby nemuseli používat auta. Jejich krajané z Piagetu rozdávají zaměstnancům poukazy na hromadnou dopravu, případně je nabádají k využívání sdílených aut nebo k jízdě na kole.
Řada dalších značek se snaží splnit podmínky Rady pro zodpovědné šperkařství. Během letošního roku toho chce dosáhnout třeba švýcarská firma H. Moser & Cie, která vzala výrobu zelených hodinek doslova.
Na lednovém veletrhu SIHH v Ženevě totiž představila (neprodejné) hodinky, které jsou posety živými rostlinami. A jestli chcete, aby vydržely, musíte je dvakrát denně zalévat a jednou týdně zastřihnout. Inu, planeta se taky nezachrání sama…