To, že na nás obchodníci používají různé finty, asi tušíme. Jak konkrétně nás ale nutí stále nakupovat, už ví málokdo. Tady je seznam triků a praktik, kterými se vás obchody snaží nalákat ke svému zboží. A to zejména mezi svátky. Věřte, že jakmile tyto techniky prokouknete, příště už tak snadno jejich tlaku nepodlehnete.
Nastavování vánoční nálady
Vánoce = utrácení. Nemůžeme se proto divit, že se obchody snaží přejít na vánoční atmosféru co nejdříve. Uvědomte si ale, že tahle atmosféra vás potkává i při běžném denním nákupu. Nejen při zařizování dárků. Proto na to při rutinních nákupech myslete a nenechte se zbytečně strhnout vánočními koledami.
Slevy vázané na konkrétní den
Ano, mluvíme o „Black Friday“ nebo o „Cyber Monday“, tedy o dnech, kdy většina internetových (ale i kamenných) obchodů nabízí svým zákazníkům velké slevy. Problém je podle psychologů hlavně ten, že nás nutí nakupovat, aniž bychom něco opravdu reálně potřebovali. Navíc obchodům jde hlavně o to, abychom utráceli, ne abychom ušetřili. Takže ani velké slevy nemusí automaticky znamenat tu nejvýhodnější koupi.
Přidávání bonusů
Kolik věrnostních kartiček máte v peněžence? Sbíráte body? A už se vám stalo, že vám obchodník sám od sebe navýšil bodový kredit? Ano? A uvažovali jste potom, že bonusy uplatníte? Asi chápete, kam míříme… To, že vám obchod dá na něco slevu (třeba za věrnost nebo k narozeninám), nedělá ze své vlastní dobroty, ale proto, že ví, že se k němu vrátíte a utratíte u něj peníze. Tak na to příště už nenaleťte.
1+1 zdarma
Tohle je jedna z nejoblíbenějších a nejúčinnějších obchodních praktik. Zpravidla jde ale o věci, kterých se chce obchodník zbavit. Není však většinou tak hloupý, aby vám opravdu dával něco zadarmo – proto si „akce plus jedna“ vykládejte spíše jako „koupím dvě věci a obě je zaplatím“. A myslete na to, že více neznamená automaticky lépe.
Menší a malé produkty
Určitě máte několik kamarádů, které chcete o svátcích obdarovat, ale nechcete za ně zase utratit moc peněz. Proto se malé lahvičky (zejména s kosmetikou) zdají jako ideální nápad. Opak je ale pravda. Menší množství sice znamená méně peněz, ale ne ve správném poměru. Proto se nenechte roztomilými lahvičkami u pokladny uchlácholit a raději kupte něco ve větším balení – prospějete tím i planetě.
Dárek k nákupu
Kdo by ho nechtěl, že? Zejména ve chvíli, kdy nakupujete dárky pro ostatní a na vás samé nezbývá. Dejte ale na tuhle techniku pozor – většinou musíte nakoupit za nějakou částku, abyste na dárek dosáhli, a kupujete tak přirozeně více, než potřebujete.