Pokud jste stejně jako celebrity Roger Federer, LeBron James nebo kuchař a majitel restaurací Emanuele Ridi propadli šarmu nové generace hodinek Rolex Oyster Perpetual, obrňte se při jejich pořizování trpělivostí. Jejich dostupnost je omezená a i když budete mít štěstí, dost pravděpodobně si na ně několik měsíců počkáte.
Důležitým faktorem, který může dostupnost hodinek ovlivnit, je období, ve kterém si je zákazník objednává. „Nejsložitější čas na objednávání hodinek Rolex je leden, únor a březen. Každý rok v tomto čase totiž představují značky své novinky,“ popisuje Kateřina Daňková, vedoucí marketingu společnosti Carollinum.
V den uvedení nových kolekcí mohou být některé modely nahrazeny, a tím pádem zmizejí z dostupnosti a přestanou se vyrábět. „Pokud se zákazník trefí do modelu, který končí, je možné, že už se na něj zkrátka nedostane. V tomto směru je Rolex velmi striktní,“ přibližuje Daňková.
Jenže ani u nových kolekcí prodejce dopředu neví, kolik kusů bylo vyrobeno a kolik jich bude mít k dispozici. „Po uvedení novinek na konci března se setkáváme s extrémním nárůstem poptávek po právě představených kusech. Ani v našich možnostech není zajistit novinky pro všechny zákazníky. Proto se některé hodinky dostanou ke svým majitelům někdy i za dva roky,“ doplňuje Tamara Kotvalová, majitelka společnosti Carollinum.
Zákazníci podle expertů také zapomínají na další základní věc. A to, že právě třeba u nákupu oblíbených Oyster Perpetual je princip, a tedy i dodání hodinek Rolex, zcela odlišný od jiných značek. „Na značce Rolex je specifické, že jako jediná na světě nabízí obrovské množství variant v rámci jednoho typu hodinek. To platí, až na pár výjimek, u všech modelů,“ vysvětluje pro Forbes Kateřina Daňková.
Proto nemůže fungovat standardizovaná nabídka, jako je tomu u jiných značek. Postup je podle odborníků velmi podobný jako u koupě auta. Nejprve s prodejcem projdete procesem konfigurace a potom už jen čekáte.
Ciferníky v živých barvách, elegantní profil pouzdra, které je vyrobeno z oceli Oystersteel, velká možnost variace a také poměrně přívětivá cena jsou jen některé z důvodů, proč je o typ Oyster Perpetual takový zájem. Hodinky jsou navíc následníkem původních modelů Oyster, prvních voděodolných hodinek na světě, od nichž už od roku 1926 firma Rolex odvozuje svou pověst.
Pokud si chcete i přesto sbírku tímto kouskem rozšířit, rovnou počítejte s tím, že si je z obchodu zkrátka neodnesete hned po první návštěvě. Možná ani po druhé. „Realita je dnes taková, že veřejnost nemůže jednoduše vejít do obchodu a odejít s hodinkami Rolex,“ vysvětluje pro Financial Times odborník Rob Corder, který již deset let píše o společnosti Rolex pro časopis WatchPro.
Hlad po hodinkách ale navzdory tomu stále roste a nedostává se na čím dál tím více zákazníků. „Nedostatek našich výrobků není z naší strany strategií. Skutečnost je taková, že naše současná výroba prostě nemůže uspokojit stávající poptávku, alespoň ne bez snížení kvality našich hodinek – což odmítáme udělat,“ doplňuje pro Financial Times společnost Rolex.
Problém vyznat se v pravidlech nákupu může být v kombinaci s až několikaletou lhůtou pro některé náročné zákazníky nevyhovující. Proto ve snaze ukojit své touhy po luxusu často volí šedý trh, kde jsou hodinky k dispozici okamžitě. To se ale váže s jistými riziky. Šedý trh není tak dobře regulovaný a často se hemží hodinkami, u kterých je pravost sporná. Podle odborníků v oblasti jsou některé padělky tak dobře propracované, že jejich originalitu nemusí na pohled odhalit ani dobře vyškolený prodejce.
Existují ale i stránky, které sdružují prodejce hodinek po celém světě a zároveň se zaručují za jejich kvalitu, stav i pravost. Na webu Chrono24 má zákazník čtrnáct dní na to, aby v případě nespokojenosti mohl zakoupené hodinky vrátit a získat zpět své peníze.
Za přeskočení čekací listiny, které byste museli v butiku podstoupit, si ale i na sekundárním trhu pěkně připlatíte. Nové Oyster Perpetual 41, model 124300 se zeleným ciferníkem, hladkým rámečkem a ocelovým náramkem můžete mít z takové stránky za pár dní na ruce včetně originální krabičky, cedulek i certifikátu. Když pomineme poštovné téměř za čtyři a půl tisíce korun, vyjde vás tento kousek na necelých 250 tisíc korun. V autorizovaném obchodě ale vycházejí na něco málo přes 150 tisíc korun.
V Česku vidí ovšem prodejci v buticích šance zájemců pozitivně. „Nestává se, že by od nás zákazník odcházel s prázdnou. Vždy, když přijde do butiku, zadá si požadavek a stane se maximálně to, že na hodinky čeká o něco déle. Prodejce nastíní situaci s dodávkami a například upozorní, že vybraný typ hodinek už dlouho nedorazil. Není tedy pravda, jak občas slýcháváme, že by se na klienty z ulice nedostalo,“ upřesňuje Kotvalová.
Segmentu luxusních švýcarských hodinek se i na úkor pandemie následované politicko-ekonomickou krizí stále daří. Podle amerického Forbesu se jejich vývoz za uplynulý rok vyšplhal na rekordních 27 miliard dolarů. Nárůst je podle něj způsoben především hodnotou, protože počet vyvezených jednotek zůstal víceméně stejný.
„Zájem o hodinky dlouhodobě roste. A nejde jen o Rolex. Náš segment je obrovský, má velkou budoucnost, je dynamický a neustále se rozvíjí. Hlavním důvodem a vlastně i výhodou je, že hodinky mají nadčasovou a mnoho z nich i uměleckou hodnotu. Náš byznys je spojen s emocemi a pro majitele jsou často připomínkou důležité události, úspěchem v jejich životě a současně jsou skvělou investicí,“ uzavírá Daňková.