Marcel Vargaeštok nikdy neměl zvláštní vztah k vaření a má prý daleko k tomu, aby sám o sobě prohlásil, že je spasitelem české gastronomie. Jídlo a vaření mají být podle něj hlavně zábava a chvíle, kterou si spolu lidé užijí a která je sblíží.
Přesně na této filozofii vybudoval největší školu vaření u nás Chefparade, kterou za rok projde více než 13 tisíc lidí.
Ve dvou pražských studiích na Žižkově a v Holešovicích už 12 let učí vařit nejznámější světové kuchyně a otevřením své školy do Česka zároveň přivedl novou formu teambuildingu – na jeho kurzy své zaměstnance posílají takové firmy jako PPF, ČEZ nebo O2.
„Vaření na našich kurzech spočívá hlavně v komunikaci. Začínáte tím, že se zeptáte, kdo nakrájí cibuli, až se nakonec bavíte o něčem úplně jiném. Navíc uvaříte jídlo, které jste nikdy nedělali, dobře vypadá, chutná a můžete jej společně sníst,“ vysvětluje Vargaeštok.
Kromě Chefparade otevřel kamenný a internetový obchod s kuchyňskými potřebami Chefshop, organizuje největší pražský festival Foodparade, rozjel startupový inkubátor Chefstarter, ze kterého vzešel například Konečně vývar, Naše kaše nebo Ordr, z Japonska dováží keramiku Made in Japan a je spolumajitelem Footshopu.
Kurz vaření v Chefparade
Než se začal věnovat gastrobyznysu, působil Vargaeštok pět let v Maďarsku jako finanční a marketingový manažer Procter & Gamble a říká, že právě díky zkušenosti z korporátu denně pořádá tři kurzy pro individuální zájemce i firmy a dosahuje ročního obratu 50 milionů korun.
„Nesouhlasím s klišé, že korporát je špatný a startup dobrý. Nevěděl jsem, co chci přesně dělat, ale věděl jsem, že se chci naučit, jak má firma fungovat. V Procter & Gamble jsem se naučil, jak má vypadat finanční struktura brandu, jak to spočítat a jak to má vycházet. A když jsem po dvou letech znal finanční stránku fungování firmy, šel jsem do marketingu a mezitím čekal, až přijde ta myšlenka, kterou budu chtít realizovat,“ říká Vargaeštok, který řídil finance značky Pampers a marketing značky Ariel pro střední Evropu.
Na myšlenku otevřít si kuchařskou školu ho přivedl maďarský kamarád, který tu svou zrovna rozjížděl v Budapešti. Ta ho nadchla, v Procter & Gamble dal do týdne výpověď a devět měsíců spal ve firmě kamarádů, odkud obcházel stovky míst a hledal to správné pro své kurzy, které nakonec našel na pražském Žižkově.
„Rozhodl jsem se a příliš nepřemýšlel, což podle mě v začátcích podnikání pomáhá. Kdybyste nad každým nápadem, který vás zvedne ze židle, příliš přemýšleli, nikdy nic neuděláte,“ říká.
Kuchařské studio na Žižkově
Kuchařské studio s šesti pracovními linkami otevřel Vargaeštok za půl roku díky penězům půjčeným od rodiny a kamarádů. Prvními zákazníky byli jeho známí, sám učil kurzy thajské kuchyně, nakupoval suroviny a po skončení kurzu uklízel a plánoval zakázky.
„Ty začátky byly prostě hrozné. Například se všude v Česku stavělo, nemohl jsem sehnat dělníky, tak jsem šel před OBI, a když jsem viděl někoho v pracovní kombinéze, zeptal jsem se, jestli by pro mě nedělal. Taky jsem neměl vůbec zvládnutou logistiku a suroviny, třeba na první lekci sushi si kuchař Tomáš Hnátek půlmetrovou rybu sám koupil a přinesl ji na lekci v batohu,“ vzpomíná se smíchem.
Už za dva roky se mu ale podařilo splatit všechny dluhy a otevřel další pobočku v holešovické tržnici, kterou postavil na stejné filozofii jako tu na Žižkově – příjemné prostředí, žádné hi-tech přístroje, aby s nimi lidé uměli zacházet, čtyřhodinové kurzy maximálně pro 12 lidí a kuchař, který vás kromě indického butter chicken naučí také základní věci, jako nakrájet a skutečně zesklovatět cibuli.
S druhým studiem nastal zlom – obrat se zdvojnásobil a počet účastníků kurzů se postupně dostal na dnešních 13 tisíc ročně, polovinu z nich tvoří firmy. Na kurzy se také začaly nabalovat další projekty.
Obchod Chefshop v Holešovicích
„Například se lidé začali ptát, kde by mohli koupit kokosové mléko nebo různé kuchyňské pomůcky, tak jsme vedle studia otevřeli také obchod se surovinami a náčiním, postupem času udělali e-shop a před devíti lety začali organizovat festival Foodparade,“ popisuje Marcel Vargaeštok.
Protože mimo jiné dělá mentora ve startupových inkubátorech v Praze a v Melbourne a postrádal u nás specificky zaměřený gastroinkubátor, založil Chefstarter, v jehož rámci začínajícím podnikatelům poskytuje kuchyň i kancelář, aby si mohli vyzkoušet, jestli by jejich projekt fungoval.
A jako rozšíření svých kurzů v dubnu otevře statek mezi Mladou Boleslaví a Českým rájem, do kterého investoval 17 milionů a ve kterém si návštěvníci jídlo nejen uvaří a snědí, ale také částečně vyrobí.
„Tady se to vše propojí. Chci lidem dát víc než jen kurz, aby si ten chleba, pomazánku nebo klobásu, kterou snědí, sami vyrobili, venku a rukama,“ vysvětluje Vargaeštok, který na statku buduje několik indických pecí a přírodních ohnišť. Svými ubytovacími a konferenčními prostory má statek výrazně rozšířit nabídku teambuildingu.
„Statek je další kopec, na který vyjdeme. Z jeho vrcholu uvidíme dál. Určitě na něm ale nechci zůstat a jen se kochat,“ říká s úsměvem Vargaeštok.