Zrovna skončil s tréninkem, nasedl na motorku a vydal se na cestu. Co se dělo pak a v dalších dvou týdnech, už Stefan Ivanov neví. Na motorce těžce havaroval – měl frakturu lebky, zlomené obratle krku i zad, ztratil částečně paměť, chuť i čich. Dva týdny ležel v kómatu.
Nehoda, která se stala před šestnácti lety, mu změnila život. Na vzpírání, fitness a atletiku, které se ve svém rodném Bulharsku věnoval až do nehody na špičkové úrovni, musel zapomenout. Nemohl dělat skoro nic, až na jedinou věc: kreslení.
Ačkoli nikdy nechodil na kurzy a nijak mimořádně se kresbě nevěnoval, v nejtěžších měsících svého života našel v bílých papírech a tužkách spásu i cestu, jak se zbavit chmur. Rovnou se tehdy pustil do kreslení modelů aut Laurin & Klement a Škoda. A už nepřestal.
„Od té doby je kreslím každý den,“ říká Ivanov, který pochází z malého města Dryanovo ve středu Bulharska. Stará česká auta se mu zalíbila proto, že jeho otec měl jako vůbec první auto právě Škodu 100 a ještě malému Stefanovi o téhle značce, která tehdy nebyla v Bulharsku nijak zvlášť populární, vyprávěl.
„Po nehodě jsem se začal zajímat detailně o historii téhle automobilky a otevřel se mi nový svět zajímavých lidí, modelů, rekordů i inovací,“ popisuje Ivanov.
Dneska má na kontě okolo dvou tisíc ilustrací z historie Laurin & Klement a Škoda. Jak říká, nikdo jiný takto pohromadě ještě historii české značky neilustroval.
Ze své tvorby dal dohromady i tištěnou publikaci. „Je to první kniha svého druhu, která kdy vyšla, a vypráví o historii této společnosti od roku 1896 do roku 1929,“ říká hrdě Ivanov, který by knihu rád vydal v angličtině v luxusním vydání.
Věří, že se mu tak povede ještě víc zvýšit známost značky Laurin & Klement ve světě – už dnes prý jeho tvorbu sledují automobiloví nadšenci od USA až po Filipíny.
„Mám za sebou i několik jednání s automobilkou Škoda o možné výstavě v Muzeu Škoda Auto. Plány bohužel zastavila pandemie koronaviru,“ vysvětluje Ivanov. Zatím tak kresby vystavoval jen ve své vlasti, ovšem i tady šlo o partnerství s automobilkou, respektive jejím zastoupením v Bulharsku.
„Přál bych si otevřít výstavu v Česku, věřím, že by lidé ocenili mou práci. Historie automobilky je navíc krásná a inspirující,“ říká muž, který sám vlastní jednu starou Škodu 120, se kterou jezdí na výstavy veteránů. Na běžné ježdění má Škodu Favorit.
Dnes už jsou komplikace po nehodě minulostí, Ivanov jen občas ztrácí rovnováhu. Vrátil se ke sportu a zase cvičí v posilovně, kde i pracuje. Na vrcholovou sportovní úroveň se vrátit nemohl, zato u kreslení už zůstal.
„Kreslím každý večer, jeden model mi zabere většinou týden,“ dodává muž, který však své kresby neprodává. „Historie by neměla být na prodej.“