„Zabíjení předsudků o východní Evropě,“ takový byl název velké hodinové prezentace na prestižním festivalu Berlinale o obsahu a smyslu existence svérázného festivalu Serial Killer, který se od roku 2018 koná v Brně a jehož letošní ročník začíná právě dnes.

Jde o první festival ve východoevropském regionu, který se rozhodl důkladně reflektovat aktuální televizní trendy. Celoročně propaguje šest nejlepších seriálů ze střední a východní Evropy nominovaných do soutěže o cenu Nejlepší seriál, které hodnotí odborná porota složená ze západoevropských profesionálů, z nichž většina tvorbu z této části světa nezná – protože ji nemá kde sledovat. Zároveň jde o tzv. decision makery, kteří jednotlivé tituly následně přímo kupují či je minimálně propagují dál.

„Vedle soutěže Killer přináší zdejším tvůrcům nejnovější seriály produkované lídry evropského televizního trhu, inspiraci a know-how producentů, analytiků a autorů úspěšných titulů. Hned od prvního ročníku akce zaznamenala velký zájem ze strany tvůrců z východní i západní Evropy, tuzemské publikum ocenilo i naši úplně první exkluzivní předpremiéru seriálu Most! za přítomnosti desetičlenné delegace, ačkoli se tehdy jednalo o zcela neznámý titul. Na tomto případu se asi nejlépe ukazuje smysl celé akce – předvídat a definovat trendy, podporovat výjimečné tituly a talenty,“ říká zakladatelka festivalu Kamila Zlatušková.

Serial Killer se soustřeďuje výhradně na fenomén takzvané quality TV (kvalitní seriálové tvorby) v přímé souvislosti s obrovským vzestupem VOD (video-on-demand) platformem, jako je Netflix, Amazon Prime nebo HBO. Právě fenomenální úspěch Netflixu donutil mnoho klasických veřejnoprávních i komerčních vysílatelů překopat jejich dosavadní strategie, koncepce i cíle a přizpůsobit se novým diváckým návykům. Bylo totiž nutné uspokojit požadavky domácího publika a zároveň obstát v tvrdé konkurenci na mezinárodním trhu.

Všechny tyto změny výrazně formovaly televizní vysílání v západní Evropě a velké množství západoevropských diváků si začalo v posledních letech předplácet nějakou formu VOD obsahu. Už v roce 2012 realizoval Netflix svou první koprodukci s norskou veřejnoprávní NRK s názvem Lilyhammer a dnes má v Norsku VOD služby předplaceno skoro 85 procent obyvatel. Ve východní Evropě jsou to podle loňských výzkumů přibližně tři procenta a je více než zřejmé, že rozdíl je to zatím stále propastný, ale bude se velmi rychle zmenšovat.

Letošní, „covidový“ ročník festivalu bude formálně jiný než předchozí dva roky. Organizátoři se už na jaře rozhodli nepodcenit avizovanou druhou vlnu pandemie a místo letenek pro zahraniční hosty a pronájmu velkých kinosálů investovali prostředky do nových webových stránek a vyjednávání licencí těch nejlepších seriálů pro plošné uvedení online. Výsledkem je spolupráce s jednou z nejstarších nezávislých VOD platforem v Evropě – DAFilms, kde můžete v termínu od 22. do 27. září sledovat online a zdarma to nejlepší z více než 20 seriálů ze současné evropské televize. Stačí se pouze zaregistrovat na stránce DAFilms.

„Mezi festivalové tipy na nejlepší seriálové novinky patří například příběh otravy agenta Sergeje Skripala a jeho dcery, islandský seriál Premiér o psychicky nemocném politikovi a pronikání mediální show do všech pater politiky, švédský komediální seriál Máme to! na motivy vyšetřování mysteriózní vraždy švédského premiéra z roku 1984, kterou shodou okolností švédští vyšetřovatelé letos v červnu rozlouskli, nebo britský sad-com, komediální seriál o ženě, která se po 18 letech ve vězení vrací do rodného maloměsta. Z českých zástupců letos Serial Killer uvede nový komediální seriál tvůrčího dua Ester a Josefiny z produkce Mall.tv s názvem Terapie sdílením,“ doplňuje Zlatušková.

Serial Killer zároveň zve jako své hosty ty nejlepší tvůrce ze západní Evropy a analyzuje jejich úspěšné tituly a strategie. Letošní program pro profesionály, ve kterém o svém know-how promluví mimo jiné špičky z britské či skandinávské produkce, ale také významní čeští tvůrci, bude k dispozici od 25. září za poplatek 49 eur na stránkách festivalu.

Vydání Forbesu P.H. Excel

Organizátoři nerezignovali ani na „offline“ verzi, a pokud koronavirová situce dovolí, sjedou se v termínu 25. až 27. září do brněnského Divadla Husa na provázku, které má i velkou open-air scénu, významní hosté a tváře české televizní branže. Jedním z klíčových momentů festivalu bude mimo jiné setkání všech generálních ředitelů českých televizí, šéfky filmového fondu a ministra kultury na téma transformace filmového fondu na audiovizuální. Půjde o klíčovou debatu na téma nové koncepce podpory vývoje a výroby quality TV seriálů.

„Předsevzali jsme si velmi nesnadný úkol a nabízíme divákům náročnější podívanou, než jsou klasické seriálové limonády. Je ale otázkou času, kdy se východní Evropa promění díky své silné filmové tradici a technologické vyspělosti v místo, které se z takzvané montovny stane mozkovnou s vlastním seriálovým jazykem a stylem. Vždyť právě americká verze seriálového hitu Černobyl ukázala, že východní Evropa je zdrojem mimořádně silných příběhů,“ doplňuje Kamila Zlatušková.