Osmého prosince otevře v centru Prahy první pobočka řetězce rychlého občerstvení Five Guys. Její šéf Martin Levec driluje provoz už dnes. A slibuje, že nic tak čerstvého na českém trhu ještě nebylo.
Je to jako v automobilce. Jen místo robotických ramen kompletují pracovní úkoly, jeden za druhým, většinou obyčejné lidské končetiny, všechno podle předem pečlivě napsaného softwaru pracovních postupů. Alespoň takový dojem máte z útrob první české pobočky slavné restaurační franšízy Five Guys, která 8. prosince otevře v pražském Máji.
Ano, je to na první pohled takový high class fast food. Ale člověk, který ho celý zevnitř diriguje, to vidí jinak. „Když už, tak jsme spíše něco mezi casual diningem a fast foodem,“ vysvětluje muž, který se s odzbrojující energií pohybuje mezi zatím prázdnými, nablýskanými grily a friťáky.
Tím mužem je Martin Levec, jenž má za sebou neuvěřitelných téměř pětadvacet let u provozovatele fast foodů AmRest. To je skupina, která na český trh přivedla třeba KFC, Burger King, Starbucks nebo Pizza Hut. Vstup posledního jmenovaného brandu měl na starosti právě Levec.
Teď má na starosti rozjezd pobočky řetězce, který je celosvětově proslulý svým rigidním menu bez lokálních odboček, jaké známe z jiných fast foodů.
A také paletou pravidel, která musí franšízant dodržovat. Hned na úvod Levec říká, že mrazák na pobočce nenajdete, jen větší chladicí box. „Podle předpokladů nám projde denně restaurací minimálně tři sta kilogramů brambor, spíš to ale bude pět set až šest set,“ odhaduje Levec. Utržit by pražská pobočka měla kolem půl milionu korun denně.
V menu složeném z burgerů, hranolek či hot dogů najdete bulky, které se vozí ze speciální pekárny v Rakousku, zatímco pečlivě vybrané maso putuje do Prahy z Irska. Z českých polí a skleníků je pak zelenina, s jejímiž standardy Levec a jeho tým dovozce ještě trochu seznamují.
„První dvě objednávky jsme zčásti vrátili, zkrátka nevyhovovaly,“ krčí rameny šéf pražského Five Guys s tím, že například kolečka rajčat nebo cibulí musejí mít v centimetrech minimální průměr. Pokud ho nemají, do jídla zkrátka neputují.
„Kvalitu hlídáme opravdu přísně. Když hranolky nebo slanina nesplní standard, jednoduše je nepustíme k hostům. Slanina se každý den připravuje znovu a hranolky děláme jen z brambor, které projdou našimi kontrolami,“ dodává Levec, jenž má dodržování přísných podmínek pro franšízanty na starosti.
Foto Tomáš Krist
V mnohém vůbec organizační příprava otevření první české pobočky připomíná – myšleno v dobrém – armádní prostředí. Šest manažerů směn Levec odeslal na šest týdnů intenzivního drilu do Nizozemska. Jejich kurz ukončí až test složený ze stovky otázek. Na směně mají všichni své přesné, úzce zaměřené úkoly.
Najednou tam uvidíte maximálně čtrnáct zaměstnanců. V nejvíce vytížené dny, tedy v pátek a sobotu, pojedou Five Guys v obchodním domě Máj až do tří hodin v noci, v ostatní dny v režimu od jedenácti do jedenácti.
Několikrát za den proběhne na směně kontrola prodávaných burgerů i hranolek a před samotným otevřením dorazí mistři řemesla z Nizozemska a Hongkongu, aby ověřili, že pražská skvadra umí připravit položky v menu Five Guys tak, jak si zakladatelé kdysi určili.
Foto Vojtěch Kuřátko
Foto Vojtěch Kuřátko
Foto Vojtěch Kuřátko
Foto Vojtěch Kuřátko
Další věc, kterou je franšíza vyhlášená, jsou vyšší ceny, než je v tomto segmentu obvyklé. Na českém trhu, citlivém na cenovou hladinu, jde o ošemetný bod strategie.
„Debaty o ceně byly ze všeho nejdelší,“ říká Levec. „Centrála Five Guys na nás nakonec musela čekat, než menu finálně naceníme. Ono totiž bylo těžké něco srovnávat. Český trh, který nemá euro, je specifický.“
Ačkoli je první pobočka záměrně v centru kvůli zájmu turistů, chce podle Levce oslovit i Čechy, jakkoli by měl být poměr mezi těmito dvěma skupinami zákazníků zhruba padesát na padesát.
Foto Tomáš Krist
A tak vás základní burger vyjde v pražských Five Guys na 175 korun, v menu s bezedným půllitrovým nápojem a hranolkami vás připraví o 385 korun. K tomu ale také, opět dle tradice, bude k dispozici neomezené množství omáčky či třeba buráků.
Pozice v rámci food courtu v nákupním centru je pro Five Guys trochu netypická, v západních metropolích na ně narazíte spíše na prémiovějších adresách přímo na úrovni ulice.
„Máj je také prémiová adresa, je to obchodní dům nové generace, kdy se lidé chtějí především bavit. Five Guys do toho parádně zapadá. Navíc se koukněte na Instagram, kde motýli na fasádě Máje od Davida Černého mají osm milionů instagramových postů. A hned pod nimi je velká výloha Five Guys,“ těší Levce.
Five Guys nejsou ten typ gastrofranšízy, která město obsype provozovnami. Podle Levce je v Praze prostor tak maximálně na pět až šest poboček, mimo Prahu má potenciál hlavně Brno a díky blízkosti velkého polského trhu i Ostrava. Vše se ale bude odvíjet od toho, jak bude šlapat provoz v hlavním městě.
Předchozí franšízant sliboval otevření Five Guys v Praze minimálně rok, ale pořád se nic nedělo. Levcův tým se dostal k práci na rozjetí první české pobočky v září s úkolem ji do konce roku otevřít. A i kvůli protažení otevření vědí, že na ně český trh, milující rychlé občerstvení, upírá zrak.
„Očekávání máme velká. Fronty přetrvávající několik měsíců by byly ideální,“ sní manažer. Ale ve snu viděl už i černé scénáře. „Taky už se mi zdálo, že nikdo nepřišel. Ale když si o tom něco zjistíte, přijdete na to, že je to vlastně dobře,“ usmívá se Levec.