Nedávnou iniciativu za to, abychom přestali používat plastová brčka – a zachránili tak mořské želvy a další živočichy, kterým tenhle náš odpad spláchnutý do oceánu ucpává různé tělesné otvory -, si určitě pamatujete. V protibrčkové horečce, která zachvátila i velké nadnárodní řetězce s občerstvením, jsme ale něco přehlédli.
Že do oceánu posíláme ještě něco, co ho znečišťuje mnohem víc – cigaretové nedopalky.
Čtěte také: Oceánu můžete ulehčit od plastu i z Česka (a ještě u toho vypadat dobře)
Podle projektu Cigarette Butt Pollution se po celém světě každoročně vykouří neuvěřitelné množství 5,5 bilionu cigaret. Devadesát procent jich má filtr na plastové bázi, který se vyrábí z acetátu celulózy – umělého vlákna, které se rozkládá celá desetiletí. NBC News uvádějí, že dvě třetiny těchto filtrů končí v odpadu a následně se dostávají do oceánů a na pláže.
![](https://www.forbes.cz/wp-content/uploads/2018/09/cigarety-plaz.jpg)
Cigaretové filtry nasadily tabákové společnosti v polovině minulého století, aby marketingově zmírnily rostoucí obavy z nebezpečí cigaretového kouře. Prokázalo se ale, že jsou opravdu jen marketingovým nástrojem, protože nijak nesnižují množství toxických chemických látek, které se při kouření vdechují.
A tak zavedení filtrů znamenalo jen zvýšení množství odpadu bez jakéhokoli pozitivního dopadu na zdraví.
Stále častěji zaznívá názor, že by tabákové firmy měly filtry z cigaret odstranit, a tím odstranit i biliony cigaretových nedopalků, které končí v oceánech a na skládkách.
![](https://www.forbes.cz/wp-content/uploads/2018/09/addiction-ash-buts-1058472-e1537430739268.jpg)
Jedna z největších kontinuálních uklízecích akcí, kterou sponzoruje Ocean Conservatory, se koná na plážích každoročně od roku 1986. A odpady z cigaret tvoří největší část nasbíraného odpadu.
Znečištění oceánů v číslech:
- počet nedopalků: 2,4 milionu,
- potravinové obaly: 1,7 milionu,
- plastové lahve: 1,6 milionu,
- plastové uzávěry lahví: 1 milion,
- plastové tašky: 0,8 milionu.
Cigaretový odpad je závažnou věcí. A stále není jasné, kdo má za jeho odstranění nést odpovědnost.
Mají tabákové společnosti odstranit filtry, podobně jako Starbucks končí s plastovými brčky? Měla by kampaň za životní prostředí víc cílit na kuřáky a měly by být cigarety ještě víc zdaněny kvůli ekologickým dopadům? Nebo by města a vlády měly zavádět zákazy, podobně jako to udělal Seattle, když zakázal plastová brčka?
Odpovědi jsou stále nejasné.