V tržnici v pražských Holešovicích je ve všední den před polednem na první pohled skoro vylidněno. Pohybují se tu hlavně důchodci a taky pár zatoulaných turistů. „Come look,“ pokřikuje na ně vietnamská prodejkyně a láká je do svého pavilonu, zatímco procházející skupinka jen vrtí hlavou.
Pro tuhle scénu si ale nově člověk musí dojít od hlavní brány víc do útrob areálu. Většina asijských prodejců se totiž z uliček mezi budovami tržnice nedávno přesunula do pavilonu číslo 13. Tam teď vznikla taková malá Asie, kde chce pražský magistrát dál tolerovat obchodníky s levným oblečením a doplňky, pokud podepíší a budou plnit nové nájemní smlouvy.
Nevzhledné kovové konstrukce a venkovní stánky město srovnalo se zemí. Na místě jich dnes zbývá už jen pár. Praha už zahájila stavební práce a úpravy, které mají vyústit v něco mnohem honosnějšího, než jsou současné zašlé kulisy historických jatek.
Magistrát hlavního města s novou koalicí letos rozhodl investovat 100 milionů korun do modernizace areálu, investic ještě přibude. „Po desetiletích, kdy byla tržnice zanedbávána, nyní pracujeme na rychlé sanaci největších problémů,“ přiblížil náměstek pražského primátora Pavel Vyhnánek, který si vzal dění kolem Holešovic za své.
Prázdné prostory po vyklizených stánkařích mají projít výraznou přeměnou. „Tady prý vzniknou klidové zóny,“ ukazuje prodavačka z obchodu s nábytkem na prostranství před svým pavilonem, které se postupně celé vydláždí.
Primátorův náměstek je konkrétnější: „Uvolní se centrální korza areálu, ve kterých postupně přibude zeleň nebo lavičky. Vedle toho odstraňujeme nepovolené reklamy, jejichž nános za dlouhá léta změnil českou kulturní památku v turecký bazar. Prostě uklízíme,“ dokresluje současnou aktivitu Vyhnánek.
Magistrát podle náměstka nyní spolu s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) pracuje na novém konceptu tržnice, kde mají být obchody, restaurace, ale i zázemí pro kulturu nebo startupy. Radní zatím novou studii neukázali, dokončena má být letos.
Pro představu, jak se dá s místem naložit, ale může posloužit třeba vizualizace, kterou před pár lety vypracovalo studio CMC architekta Víta Másla (viz video).
Praha se chce holešovickou tržnicí vyrovnat světu. „Inspiraci máme třeba v londýnském Borough Marketu, kodaňských Torvehallerne, berlínské tržnici Markthalle Neun nebo madridském Mercado de San Miguel. Naší vizí je centrum pro Pražany všech věkových i příjmových skupin. Tržnice by měla být místem, kam můžou za nákupy, dobrým jídlem nebo kulturou vyrazit úplně všichni,“ přibližuje Vyhnánek.
V tržnici se prozatím vedle Asijců zabydlela jen vyhlášená restaurace SaSaZu, kulturní prostor Jatka 78 nebo zázemí pro startupy a coworkingové centrum Prague Startup Market. Velký prostor patří obchodu Alza, který zde má centrálu a má připraveno několik plánů na expanzi v areálu. Úspěšný je rovněž zeleninový a květinový trh v hale 22 a také několik masen a pekáren. Praha doufá, že stávající plány by mohly přilákat podobné nové projekty.