Do českých kin dnes vyráží Panství Downton, celovečerní film dějově završující stejnojmenný výpravný seriál.
Nejde však jen o nový příběh členů rodiny hraběte z Granthamu. Za celým projektem stojí ještě zajímavější osud muže z nejvyšších pater britské aristokracie, který si prostě splnil sen. Muže, který Panství Downton napsal. Nejprve pro televizi a teď ho posílá i do kinosálů. Seznamte se s Julianem Fellowesem, jediným anglickým šlechticem, který vlastní filmového Oscara.
Dnes už klasická seriálová epopej Panství Downton (Downton Abbey) v šesti sezonách a dvaapadesáti dílech vysílaných mezi lety 2010 a 2015 rozkreslila barvité osudy fiktivní anglické aristokratické rodiny Crawleyových, hrabat z Granthamu, i jejich služebnictva. A zařadila se ke špičkovým dílům tzv. quality TV, tedy televizního obsahu s vyššími produkčními hodnotami.
Zpočátku ovšem Downton Abbey cílilo na poměrně úzce zaměřenou diváckou základnu: na milovníky britských aristokratických kruhů, anglických zahrad a čaje o páté, což ještě v době před úspěšným konkurenčním seriálem The Crown o životě Alžběty II. rozhodně neznamenalo globální zásah.
Postupně si však seriál hustě zalidněný dobře napsanými postavami z fiktivního panství v Yorkshiru našel více než 100 milionů diváků v 220 zemích světa a získal řadu prestižních ocenění, včetně cen Emmy, BAFTA i Zlatého glóbu pro nejlepší televizní seriál či minisérii.
A když mluvíme o divácích, bylo by chybou myslet si, že jde o divačky limonádových soap oper. Panství Downton rozhodně není slaboduchou romancí, naopak jde o jeden z mála světově známých seriálů, které si od počátku až do konce udržely solidní dramatický oblouk a nezpronevěřily se své předloze.
Panství Downton na časové ploše 15 let (děj se odehrává mezi lety 1912 a 1927) perfektně rozpracoval proces emancipace nejen anglické aristokracie, ale především jejich služebnictva. Aniž bychom cokoli prozrazovali a zkazili překvapení těm, kteří se na Panství třeba teprve podívají: jeho urození i méně urození hrdinové a společensko-politické ovzduší té doby projdou za pouhých 15 let vývojem, přesně kopírujícím náhradu všudypřítomných koní, bryček, kočárů a dostavníků za nástup parní lokomotivy, elektrického osvětlení, teplé vody ve vodovodním potrubí – a automobilu do každé rodiny.
Děj, začínající v dubnu 1912 smrtí jednoho z členů panské rodiny na Titaniku, provede hrdiny nejen nástupem moderních vymožeností, ale také první světovou válkou, epidemií španělské chřipky, irským bojem za nezávislost nebo příchodem ženské emancipace, volebního práva pro ženy i proměnami v striktně rozdělené třídní společnosti. Laicky řečeno, posuneme se od potomků královny Viktorie (za vlády Jiřího V. se seriál také odehrává) až k časům Hercula Poirota. A je to mimořádný divácký zážitek.
Scenárista Julian Fellowes nebyl v době, kdy se do psaní Downton Abbey pustil, žádný začátečník v oboru. Krom toho, že mistrně ovládal scenáristické řemeslo, je navrch britským šlechticem, konzervativcem, členem britské Sněmovny lordů a coby Julian Alexander Kitchener, baron Fellowes z West Staffordu, také dědičným anglickým aristokratem. I proto popsal šlechtické prostředí tak skvostně a autenticky. Před Panstvím Downton měl na kontě detektivní drama Gosford Park, za nějž dostal v roce 2002 Oscara pro nejlepší scénář. Do světa „nad schody“ a „pod schody“ – tedy striktně rozvrstvených působišť britské aristokracie a jejího služebnictva – tehdy s režisérem Robertem Altmanem obsadil hvězdný herecký ansámbl v čele s Helen Mirren, Clivem Owenem, Ryanem Phillippem, Emily Watson, Kristin Scott Thomas a Maggie Smith. Je také autorem scénáře snímku Královna Viktorie s Emily Blunt v hlavní roli a podílel se i na úspěšné adaptaci Jarmarku marnosti s Reese Witherspoon.
Celosvětovou slávu a proslulost mu však přineslo až skrz naskrz britské Panství Downton, dnes už globálně oblíbená seriálová sága britské televize ITV. A teď ji posílí ještě stejnojmenný celovečerní film, který do světových kin posílá distributor Focus Features a v Česku distribuční společnost Cinemart.
Přetavit úspěšný seriál do celovečerního filmu je dnes běžné – známá seriálová značka v kinech rezonuje a komerčně bývá velmi úspěšná, což producenti a distributoři dobře vědí. Vzpomeňme na fenomén seriálu Sex ve městě, který uvedla HBO: po jeho šesti sezonách následně vznikly i dva celovečerní filmy, jejichž mizerné recenze se nijak neodrazily na tržbách. První díl z roku 2008 vynesl přes 415 milionů dolarů při rozpočtu 65 milionů, dvojka pak o dva roky později utržila necelých 300. Celovečerní film vznikl i ze seriálu Simpsonovi (rozpočet 75 milionů, tržby 527) a celovečerní filmovou podobu mají třeba původně seriáloví Charlieho andílci nebo prastará, nicméně stále mimořádně oblíbená Addamsova rodina.
V případě Panství Downton se do svých rolí vrátilo kompletní původní obsazení seriálu v čele s božskou Maggie Smith v roli stařičké lady Violet, hraběnky z Granthamu, trousící i v novém filmu fantastické bonmoty. Legendární herečce sekundují Hugh Bonneville coby hrdá hlava rodiny, Elizabeth McGovern v roli jeho ženy Cory, Michelle Dockery jako jejich dcera lady Mary a Laura Carmichael coby její sestra lady Edith. V plné sestavě je i služebnictvo „pod schody“.
Fellowes však dokázal téměř nemožné. Až celovečerním filmem, původně nezamýšleným, opravdu uzavírá osudy všech hrdinů seriálu. Na maličkém časovém prostoru několika dní, kdy se osazenstvo Downtonu chystá na návštěvu krále Jiřího V. a jeho manželky, Fellowes brilantně rozehrává společenská i vztahová minidramata, ústící do velkolepého finále. Pro malé venkovské panství je královská návštěva v éře, kdy se i stříbrná lžička už 300 let pokládá na stůl v naprosto stejném úhlu, infarktová situace, ale divák se baví. Nic nedrhne, nic není nepatřičné ani šroubované a dvouhodinová stopáž uplyne jako typická anglická přeháňka.
Fellowes perfektně rozkreslil situaci i atmosféru, znovu se klaní tradicím a zažitým rituálům, a zároveň nechá své hrdiny, aby pohlédli vstříc budoucnosti, kdy už možná na stříbrné lžičky v precizních úhlech nebude čas ani místo.
„Filmový děj se odehrává jen pár měsíců po ukončení seriálového příběhu, kdy lehce neobvyklé okolnosti znovu svedou na Downton všechny jeho klíčové aktéry,“ říká režisér Michael Engler. A zpátky jsou i intriky, romance, úchvatná výprava a dramatická linka – jen posunuté o úroveň výš.
Julianu Fellowesovi se povedlo dotáhnout svůj sen do nádherného konce. A nebude překvapením, pokud si vážený člen britské Sněmovny lordů půjde pro Oscara podruhé.