Desítky let trvající cesta města Göteborg k jeho úspěchu v oblasti ekoturistiky vyvolává otázky, čím si vysloužilo svůj zelený status. A jak si i vy můžete dopřát udržitelnější dovolenou.
Když se Katariny Thorstensson zeptáte na definici udržitelnosti v cestovním ruchu, možná si pomyslíte, že mluvíte s postavou z filmu Star Wars. Udržitelnost je všude kolem nás a drží galaxii pohromadě podobně jako Síla, přinejmenším její galaxii.
Thorstensson, strategička pro udržitelnost ve švédském Göteborgu, říká, že její město se otázkou udržitelnosti zabývá už tak dlouho, že se stala jeho druhou přirozeností. Tvoří součást téměř veškerého zdejšího dění, od zábavního parku Liseberg, který pozvedl svůj program udržitelnosti na zcela novou úroveň, až po slavná göteborgská muzea.
„Moc o ní nemluvíme,“ říká Thorstensson, která působí v organizaci Gothenburg & Co, jež se zabývá destinačním managementem města. „Myslím, že ji považujeme za samozřejmost.“
Proč? Možná proto, že udržitelnost v cestovním ruchu je těžké definovat. Poznáte to ale na první pohled.
Podle nedávného průzkumu společnosti Booking.com vyhledává více než polovina cestujících zelené varianty. Zeptejte se však těchto respondentů, co znamená udržitelný cestovní ruch, a dostane se vám spousty různorodých odpovědí, od recyklace přes zelenou energii až po programy „z farmy na stůl“.
Co znamená udržitelnost v Göteborgu
Göteborg na západním pobřeží Švédska si nenápadně vybudoval pověst jedné z nejudržitelnějších turistických destinací na světě. Jeho proslulá muzea, od Muzea designu a řemesel po Göteborské muzeum umění, mají pokročilé programy udržitelnosti, které jsou natolik integrované do jejich provozu, že nijak nevyčnívají.
Ekologicky zaměřený výrobce automobilů Volvo sídlí v Göteborgu a jeho projekt World of Volvo je ukázkou mnoha ekologických iniciativ společnosti.
Tyto prostory hostí pestrou škálu výstav, kulturních akcí a konferencí a najdete zde restaurace vycházející ze severské kuchyně (všechno v souladu s nejvyššími cíli udržitelného rozvoje). Podle globálního indexu udržitelnosti destinací (GDSI), který je stěžejním ukazatelem ekologického přístupu, je Göteborg nejudržitelnějším městem na planetě.
„Udržitelnost máme v genech,“ říká Thorstensson.
Dodává, že je tomu tak už nějaký čas. Iniciativy společnosti Gothenburg & Co v oblasti udržitelnosti sahají více než dvacet let do minulosti. Kolem roku 2000 začali organizátoři konferencí hovořit o nezbytnosti udržitelného plánování.
„Začali jsme tedy pracovat na těchto setkáních, do kterých jsme se zapojili jako destinační management,“ říká. „Chtěli jsme se v tomto směru sami něco naučit, ale také posouvat hranice oboru, neboť jsme měli akce plně ve svých rukou.“
Udržitelná setkání, která zahrnují kulturní festival a vědeckou výstavu, se brzy rozšířila do dalších částí města. Počátkem roku 2000 začaly přejímat pokrokové programy zaměřené na úsporu energie, recyklaci a snižování odpadu.
A na takovém místě, jako je Švédsko, známém svou progresivní politikou, to vyvolalo efekt sněhové koule. Dnes se devadesát procent göteborských hotelů pyšní zelenou certifikací.
Nebo, abychom parafrázovali Obi-Wana Kenobiho, udržitelnost je všude kolem nich.
Jak definovat udržitelnost v cestovním ruchu
Co je tedy udržitelné cestování?
Světová organizace cestovního ruchu tak definuje turismus, který zohledňuje své současné i budoucí ekonomické, sociální a environmentální dopady. Udržitelný cestovní ruch bere ohled na potřeby návštěvníků, průmyslu, životního prostředí a hostitelských komunit.
„Popsala bych ho jako destinaci, která je schopna zachovat si svůj přirozený stav, krásu a životní prostředí a zároveň sloužit jako turistická destinace, aniž by došlo k ohrožení oblasti ve prospěch komerčního zisku,“ říká Berkita Bradford, vedoucí katedry pohostinství a cestovního ruchu na North Carolina Central University.
Podle Bradford se destinace stává udržitelnou, pokud její zainteresované strany chápou hodnotu a význam příjmů z cestovního ruchu, ale současně se snaží o co nejmenší narušení.
„To se mimo jiné týká vlastníků pozemků, investorů a obcí,“ dodává.
Anna Abelson, která vyučuje cestovní ruch zaměřený na kulturní dědictví na Tischově institutu pohostinství při Newyorské univerzitě, uvádí, že stát se udržitelnou destinací může být velmi obtížné.
„Jedná se o rovnováhu mezi lidmi, planetou a ziskem,“ říká. „To zahrnuje kulturní citlivost, minimalizaci dopadu na životní prostředí, zajištění ekonomického přínosu a podporu sociální spravedlnosti. Cílem je uspokojit potřeby návštěvníků, hostitelských komunit i životního prostředí a zároveň zajistit, aby cestovní ruch zůstal dlouhodobě životaschopný, a přitom nevyčerpával zdroje a nepůsobil škody.“
Udržitelnost je amorfní a neustále pohyblivý cíl. Pojďme si ji tedy rozebrat.
Z čeho sestává udržitelnost v cestovním ruchu?
Programy udržitelnosti se obvykle skládají z několika částí. Patří sem:
- Ekonomická životaschopnost. Programy udržitelného cestovního ruchu se snaží vytvářet ekonomické příležitosti pro místní komunity. To obnáší vše od podpory lokálních podniků až po zajištění spravedlivého rozdělování zisků z cestovního ruchu.
- Vzdělávání. Úspěšný program udržitelnosti podněcuje cestovatele i podniky, aby se vzdělávali o místech, která navštěvují, čímž podporuje zodpovědné chování a informovaná rozhodnutí. To může zahrnovat porozumění environmentálním problémům, kterým daná destinace čelí, nebo proniknutí do kulturního významu místních zvyklostí.
- Ochrana životního prostředí. Udržitelný cestovní ruch upřednostňuje ochranu přírodních zdrojů. Mnoho programů omezuje plýtvání, snaží se snížit uhlíkovou stopu a chránit divokou zvěř a ekosystémy.
- Zachování kulturního dědictví. Udržitelný cestovní ruch spočívá také v respektování a ochraně místních komunit. To může znamenat navázání na místní tradice nebo podporu místní ekonomiky. A co je nejdůležitější, zajišťuje, aby turismus nenarušoval sociální strukturu dané lokality.
- Plánování. Udržitelnost v cestovním ruchu vyžaduje dlouhodobou vizi. To znamená plánování do budoucna a zohlednění faktorů, jako je změna klimatu a vyčerpání zdrojů. Cílem udržitelných postupů v cestovním ruchu je zajistit, aby si tytéž destinace mohly užívat a těšit se z nich i budoucí generace.
„Udržitelnost v cestovním ruchu je složitá,“ říká Sangeeta Sadarangani, generální ředitelka společnosti Crossing Travel. „Ale začátek je, že hotely a turistické destinace podnikají kroky k odstranění jednorázových plastových výrobků a k minimalizaci plýtvání potravinami, stejně jako se snaží zohlednit místní komunity i životní prostředí a pracovat s nimi a v jejich prospěch využíváním surovin z místních zdrojů.“
Jaký je vhodný příklad udržitelného místa? Sadarangani uvádí projekt Sextantio, obnovu komplexu osmnácti opuštěných jeskyní v okrese Sassi di Matera v regionu Basilicata, jejichž původ se datuje do doby před 20 000 lety. Až do roku 1950 se jednalo o zapomenuté italské městečko. Dnes je to luxusní letovisko, které prošlo recyklací téměř ve všech významech tohoto slova.
Začátek udržitelnosti v cestovním ruchu je, že se hotely a turistické destinace snaží odstranit jednorázové plastové výrobky a minimalizovat plýtvání potravinami.
Všichni se samozřejmě nemůžeme na příští dovolenou vypravit do jižní Itálie nebo na západní pobřeží Švédska. Existuje tedy způsob, jak si ověřit, zda je vaše další destinace udržitelná?
Jak si zajistit udržitelnější dovolenou
Podle odborníků lze zajistit, aby byla vaše příští dovolená šetrnější k planetě. V první řadě ale platí, že žádná destinace není stoprocentně udržitelná.
„Ve světě existují ohniska udržitelného cestovního ruchu,“ vysvětluje Patrick Marsden, partner společnosti MaCher a odborník na udržitelnost. „Označení určité lokality za udržitelnou však nemusí postihnout nuance a problémy, kterým tyto destinace čelí, pokud všechny zúčastněné strany místo zodpovědně nepodporují.“
Jinými slovy, pokud se nějaká turistická oblast označuje za udržitelnou, buďte opatrní. Může se jednat o greenwashing nebo zveličování jejích ekologických referencí.
Další způsob, jak to rozpoznat, je takzvaný göteborský test. Destinace, které se inzerují jako udržitelné, mnohdy postrádají skutečný smysl pro udržitelnost. Nejde o jednorázovou iniciativu nebo program, je to způsob života.
Göteborg o svém programu udržitelnosti nemluví, protože je nedílnou součástí města, a to je pozitivní znamení. Thorstensson říká, že návštěvníkům neslibují dovolenou bez emisí oxidu uhličitého, určitě o to ale usilují.
Samozřejmě se najdou místa, která jsou většinově udržitelná, přinejmenším prozatím.
„Řekl bych, že místa, která se v současnosti brání nadměrnému turismu, jsou nejčastěji destinacemi, jež se potýkají s neudržitelnými praktikami cestovního ruchu,“ uvažuje Karl Kannstadter, viceprezident společnosti Signature Travel Network. „Patří mezi ně Benátky, Atény, Barcelona a hora Fudži. Skvělé je, že si všechny uvědomily, v jak prekérní situaci se nacházejí, a pracují na jejím řešení.“
Jinými slovy, vyhněte se místům, která jsou zjevně přeplněná, a místům, která příliš propagují své úsilí o udržitelnost. A pokud se někam chystáte, důkladně si vše prověřte. Protože ty nejudržitelnější destinace, jako je Göteborg, o svých ekologických snahách ani nemluví.
A přesto je provází Síla.