Zakladatel módní značky Off-White a také kreativní ředitel francouzského módního domu Louis Vuitton zemřel ve věku 41 let.
Podle informací rodiny, která zprávu o jeho smrti zveřejnila na návrhářově oficiálním instagramovém účtu, Abloh dva roky bojoval se vzácnou a velmi agresivní formou rakoviny. Nemoc před veřejností držel v tajnosti a dál v plném tempu pracoval na kolekcích obou značek.
Patřil k nejvlivnějším osobnostem módního průmyslu, a také k velmi zdatným podnikatelům. Syn emigrantů z Ghany, který v rodném Illinois odmítal vyčnívat, protože byl podle svých vlastních vzpomínek na Instagramu „příliš černý“, se stal později nejen majitelem vlastní módní značky Off-White, ale také uměleckým ředitelem pánské kolekce Louis Vuitton.
Česká stopa
Zde se s ním setkal také český designér Jan Černý, který zde pobýval na stáži v roce 2019. Ablohovi tenkrát věnoval české tenisky Prestige, které redesignoval.
Abloh byl designérem, který byl široce oblíben ve svém týmu. Ačkoli dříve pracoval jako kreativní ředitel umělecké agentury Kanyeho Westa, velikášství s hvězdným rapperem rozhodně nesdílel.
Kdysi si dokonce nechal na vizitku vytisknout své telefonní číslo. Když jste se na něj dovolali, čekal vás záznamník, vysvětlující inspiraci jedné z kolekcí.
„Chodí vůbec někdy spát?“ podivoval se novinář, který před pěti lety s Ablohem strávil čtyřiadvacet hodin. Tehdy byl coby reportér časopisu GQ v šoku, když viděl, že Abloh během jednoho dne dohlížel nad uvedením dámské kolekce své značky, řešil videoklip pro Kanyeho a chystal kolekci tenisek.
Nasazení se vyplácelo také finančně: jen za své působení u Louis Vuitton si měl přijít na deset milionů dolarů ročně.
Kombinace vysokého a nízkého
Navrhování byla Ablohova vášeň, a když se věnoval své oblíbené činnosti, zapomínal na všechno ostatní. Streetwearovou kulturu přivedl do vysoké módy a často byl pro svůj přístup přirovnáván k umělcům jako Jeff Koons nebo Andy Warhol.
Móda pro Abloha nebyla oblečením, ale ztělesněním identity, jejíž nedílnou součástí v jeho interpretaci musela být také politika, hudba i filozofie. Během studií architektury na univerzitě ve Wisconsinu si vedl blog, kam si zapsal: „Jsme svědky nové éry, kdy návrháři budou stejně populární jako rockové hvězdy.“
Miláček celebrit, jehož modely nosí ty nejznámější hvězdy s miliony sledujícími na sociálních sítích. To byla jedna z poloh Virgila Abloha, který svou schopnost sladit tradici i novátorské počiny demonstroval třeba na svatebních šatech, navržených pro Hailey Bieber.
Záběr, kde manželka popové hvězdy stojí v bílé krajkové róbě, na jejímž závoji je vyveden nápis „Till Death Do Us Part“, nabral čtyři miliony lajků.
K jako Kanye
„Neptejte se mě už na Kanye Westa,“ žádal však novináře. S rapperem pojilo Abloha téměř dvacetileté přátelství, v roce 2009 se společně vydali do Paříže, kde hudebník podepsal smlouvu o spolupráci s Louis Vuittonem, pro něhož měl vytvořit tenisky. Abloh byl tenkrát součástí kreativního týmu a obrážel s Westem všechny možné přehlídky.
Jeden z nejznámějších fotografů Tommy Ton zachytil Virgila Abloha po boku Kanyeho Westa před prezentací Comme des Garçons v Paříži. Snímek rychle koloval po internetu a dodnes je považován za jeden ze stěžejních okamžiků moderního street stylu.
Z Paříže odjíždí duo Abloh-West do Říma, kde pracují za 500 dolarů měsíčně jako stážisté pro Fendi. Zde se Virgil o módním byznyse naučí vše, co potřebuje. Po návratu do Spojených států zakládá svou vlastní značku Pyrex Vision.
Nakoupí neprodané flanelové košile od Ralpha Laurena za čtyřicet dolarů kus, natiskne na ně slovo „Pyrex“ a číslo 23, odkazující na jeho dětského hrdinu Michaela Jordana. Cenu zvedne na 550 dolarů.
Firmu později přejmenuje na Off-White a odmítá škatulky, že se jedná o streetwearovou značku. Kritiky na Ablohovu adresu nazývají jeho kreativitu spíše „schopností zdařile kopírovat“. Abloh je ale nezastavitelný – odjíždí opět do Paříže, kde se stává finalistou soutěže LVMH pro mladé designéry.
V roce 2018 se stává šéfdesignérem pánských kolekcí Louis Vuitton a časopis Time ho jmenuje jako jednu z nejvlivnějších osobností roku.
Nikdy nezpomalit
Poslední dva až tři roky Abloh čelil zákeřné chorobě, o čemž ale vědělo pouze jeho nejbližší okolí. Manželka Shannon Sundberg, se kterou se seznámil už v době studií, zůstávala s dětmi v Illinois.
Navenek vše vypadalo báječně: LVMH loni v červnu Abloha povýšilo na pozici vytvořenou pouze pro něj. Ta mu umožnila pracovat na vedoucí funkci napříč pětasedmdesáti značkami, které konglomerát vlastní. Z Virgila se stala nejmocnější osobnost tmavé pleti módního průmyslu.
Založil také nadační fond, v rámci kterého vybral milion dolarů na podporu afroamerických studentů módy. Letos v květnu pak oblékl předsedu poroty filmového festivalu v Cannes režiséra Spikea Leeho do barev tak zářivých, až se umělcovy outfity staly jedním ze žhavě diskutovaných momentů celé události.
Během své poslední hospitalizace si Virgil Abloh plánoval, jak odletí do Miami na prezentaci pánské kolekce Louis Vuitton v Miami. Jeho talent i nasazení bylo limitováno fyzickou schránkou, která ho vlastně obtěžovala.
Veřejnost zpráva o Ablohově smrti šokovala. Muž, který měl na Instagramu 6,5 milionu sledujících byl totiž velmi uzavřeným člověkem, usilovně toužícím zanechat v dějinách svůj otisk. I za tak krátký čas se to Virgilu Ablohovi bezezbytku povedlo.