Czapek je sice úspěšná švýcarská hodinářská značka, ale má silné pouto také k Česku. A to nejen to historické, ale i současné. Jedním z významných investorů je totiž Jan Sýkora z Wood & Company. Teď plánuje toto pouto ještě zesílit. Značka se bude v Česku prodávat a chystá i speciální hodinky pro tuzemské publikum.
Franciszek Czapek byl polský hodinář narozený v Česku, který v roce 1839 v Ženevě spoluzaložil značku Patek, Czapek & Cie. Jeho parťákem nebyl nikdo menší než Antoni Patek, pozdější zakladatel hodinářské ikony Patek Philippe.
Když jejich spolupráce v roce 1845 skončila, osamostatnil se Czapek pod značkou Czapek & Cie, která si ve své době vybudovala značnou popularitu. Dodávala hodinky třeba francouzskému císaři Napoleonovi III. a evropským aristokratům.
Když ale Czapek v roce 1869 záhadně zmizel, vypařila se postupně i značka, která nesla jeho jméno. Ale ne navěky. Před devíti lety ji oživila skupina hodinářských nadšenců.
V jejím čele stál a dodnes stojí Xavier de Roquemaurel, který dříve pracoval pro luxusní brandy jako Loewe nebo Ermenegildo Zegna. Dokázal Czapeka nejen vrátit na hodinářskou scénu, ale dokonce zařadit mezi oblíbené nezávislé značky, na jejíž novinky fanoušci napjatě čekají.
Czapek už loni vyrobil tisíc hodinek ročně, ještě nedávno jich přitom dělal tři stovky. Pomohla mu paradoxně pandemie. Lidé v karanténách hledali nové, neotřelé produkty, a právě nezávislá značka s pozoruhodným příběhem řadu z nich zaujala.
„Posunulo nás to na úplně jinou úroveň, co se prodejů a výdělků týče,“ pochvaluje si Roquemaurel, když se spolu potkáváme v Obecním domě během investiční konference Wood & Company.
Jak sám šéf Czapeka říká, v Česku našla společnost druhý domov a ani místo setkání není náhodné. Jana Sýkoru z Wood & Company příběh značky nadchl a stal se jedním z klíčových investorů. „Je to náš podporovatel, přítel, rádce i zákazník. Ukazuje, že můžete být finančník a milý chlapík zároveň,“ říká Roquemaurel.
Sýkora přitom dokázal pro značku nadchnout i řadu dalších českých investorů, mezi nimi je třeba bývalý fotbalista Patrik Berger, šlechtic William Lobkowicz či právník Josef Brož. Celkem Češi tvoří 36 z 222 akcionářů.
Poprvé se oživený Czapek ukázal novinářům v roce 2015. Tehdy na něj hleděli podezřívavě, dnes je naopak ozdobou každé hodinářské přehlídky. Však si kolekce Quai des Bergues už odnesla cenu publika na nejprestižnějších oborových oceněních Grand Prix d’Horlogerie.
Foto Czapek
Speciální edice Quai des Bergues nazvaná Tribute to Czechia | Foto Czapek
V roce 2018 uvedl Czapek speciální edici ke stému výročí od založení Československa, se lvem na číselníku a nápisem Pravda vítězí. „Bylo pro nás důležité vzdát poctu, i když tehdy jsme ještě nebyli tak známí, takže to zaznamenali hlavně fanoušci,“ popisuje Roquemaurel.
Značka na své kořeny i podhoubí každopádně nezapomíná a letos toto pouto ještě zesílí. Koncem roku začne hodinky Czapek nabízet klenotnictví Beny a značka chystá i speciální model jako poctu jinému Čapkovi – Karlovi. „Bude na nich robot, který bude hrát ústřední roli v aktivaci chronografu,“ prozrazuje Roquemaurel.
Značka se chce kromě tradičnějších modelů posouvat i hravějším směrem, na Watches and Wonders uvedla kolekci Czapek Promenade, která vychází z její sportovní série Antarctique, ale má nový design pouzdra a atraktivní asymetrický vzor na číselníku, který připomíná vlnění kapky vody na hladině.
„Nechceme jen růst, chceme se spíš vyvíjet,“ vysvětluje Roquemaurel. „Chceme pokračovat na cestě za hodinářskou krásou, kterou Czapek vždycky hledal, dělat hodinky, které budou drahé, ale i ty dostupnější. Myslím, že bychom neměli zapomínat na lidi, kteří milují hodinky, ale nemusejí mít peníze na drahé modely. A také chceme zkoušet i trochu bláznivější novinky,“ dodává.
Tahle strategie mu zatím vychází. Značka se chlubí obratem šestnáct milionů švýcarských franků (přes 410 milionů korun). „A rosteme o 111 procent. Ziskovostí jsme někde mezi Zegnou a LVMH,“ srovnává se Roquemaurel s giganty.
Velkým značkám jako Rolex nebo Patek Philippe pochopitelně Czapek konkurovat nemůže. Ale dokázal nabídnout zajímavou alternativu v době, kdy byla po nových a originálních věcech poptávka. „Trh s luxusním zbožím se vyvíjí. A pro nás je to dobrá evoluce. Hodně lidí hledá něco unikátního s kvalitním řemeslem,“ říká Roquemaurel.
Což Czapek splňuje. A našince může těšit, že i s nezanedbatelnou českou stopou.