Ospalý podzim svádí zpomalit a zachumlat se pod deku s šálkem horkého čaje. Přitom ale snadno zapomínáme na cestu, kterou musí bylinka urazit, než v čajovém sáčku provoní náš byt. O bylinkách, čaji a zodpovědném podnikání jsme si povídali v podcastu Forbes Life! s Josefem Dvořáčkem, ředitelem české větve společnosti Sonnentor a EY Společensky prospěšným podnikatelem roku 2024.

„Udržitelnost a byznys se nevylučují. Firmy mají často představu, že musí splňovat ESG kvůli Evropské unii a že je to vyjde hrozně draho, my ale změny začleňujeme postupně a všechny se nám nakonec vyplatily,“ říká Dvořáček.

Původem rakouský Sonnentor se od svého založení v roce 1988 zabývá výrobou bylinných a kořenicích směsí v biokvalitě s důrazem na životní prostředí a společenskou odpovědnost. Spolumajitel firmy a současný ředitel české divize Josef Dvořáček tyto hodnoty ještě upevnil, jak dokazují rozsáhlé investice do ekologického provozu i dlouhodobá spolupráce s lokálními pěstiteli.

„Naše stavby, stroje, obaly, všechno se snažíme dělat s úctou k lidem a k přírodě kolem nás. Globalizace téměř zničila tradiční pěstební metody v zemích třetího světa. Když jsem viděl, jaký negativní dopad má hospodaření nadnárodních firem skupujících plodiny jako kávu nebo čokoládu, byl to pro mě hodně smutný pohled. O to víc nás to ale v Sonnentoru motivovalo navázat spolupráci s konkrétními farmáři, naučit je správné postupy a férově jim za práci zaplatit. To se ale samozřejmě odráží i na ceně výrobku,“ popisuje Dvořáček.

Sonnentor na své produkty dohlíží od semínka po krabičku. Od osobního kontaktu s farmáři přes přísné podmínky pěstování, dopravy a skladování, chemické rozbory a slepé testy až po detaily jako nebělený filtrační papír v čajových sáčcích nebo potisk vodou ředitelnými barvami.

Cílem je zajistit produkty, které budou nejen chutnat, ale zároveň neobsahují škodlivé látky a mají co možná nejmenší environmentální dopad.

I jejich nejnovější projekty ukazují, že to s udržitelností myslí vážně. Na jaře 2023 český Sonnentor otevřel moderní tovární budovu Solis v Čejkovicích. Úspěšně tak završil první etapu rozšíření výroby, jejíž cena překročila 300 milionů korun.

Díky šetrným technologiím, udržitelným materiálům a energeticky úsporným řešením splnil projekt nejpřísnější kritéria evropské taxonomie a získal klasifikaci Green Loan. Podle slov Josefa Dvořáčka by mohl Sonnentor dosáhnout svého dalšího cíle – uhlíkové neutrality – do roku 2028.

Vybrat si správně ale zřídkakdy znamená zvolit cestu nejmenšího odporu. V Sonnentoru tomu museli přizpůsobit myšlení i obchodní strategii. „Kolem roku 2010 jsme se rozhodli, že nechceme značku zaprodávat nadnárodním řetězcům, především kvůli tlaku na cenu,“ říká Dvořáček.

„Pochopili jsme, že pokud chceme produkty vykupovat od českých pěstitelů a dbát na kvalitu, nemůžeme konkurovat levnému zboží, kde zpracování nehraje žádnou roli. Nakonec se nám to vyplatilo. Z byznysového hlediska jsem rád, že u nás dneska žádný zákazník nemá větší obrat než pět procent. Tím pádem jsme nevydíratelní,“ vysvětluje.

Zelenou tak dostal inovativní podnikatelský model, který přehodnocuje tradiční představy o rychlém růstu a ziskovosti ve prospěch stoprocentní biokvality, dlouhodobé udržitelnosti, úcty k lidské práci a životnímu prostředí. Model, který Sonnentoru zajistil roční obrat okolo půl miliardy korun a Josefu Dvořáčkovi vynesl ocenění EY Společensky prospěšný podnikatel roku 2024.

„Držíme si růst jen okolo pěti až patnácti procent, ale díky tomu dokážeme vždy zabezpečit poctivý produkt. A mám obrovskou radost nejen z toho, že prodáváme dobrý čaj, ale i že je náš otisk v krajině znát. Ekologie a ekonomika jdou nakonec ruku v ruce,“ dodává Dvořáček.

Jaké trendy teď hýbou bylinkářskou a kořenářskou branží? Co všechno obnáší biohospodaření? Proč byste neměli sbírat bylinky na polních cestách? A kolik je pravdy na tom, že se sáčkový čaj chutí nevyrovná sypanému? Dozvíte se v nové epizodě podcastu Forbes Life!