Galerie Kunsthalle se pro letošní rok pyšní Národní cenou za architekturu. Stavba autorů Jana Schindlera, Ludvíka Seka a Zuzany Drahotové ze studia Schindler Seko Architekti zvítězila v konkurenci 254 dalších projektů.
Přestavba Zengerovy historické trafostanice na galerii světového formátu pětičlennou porotu, které předsedal francouzský architekt Jean-Pierre Carniaux, oslovila nejvíce. Architekti se při ní museli potýkat s nejednou výzvou. Kromě té umělecké i s technickou stránkou.
Trafostanice dopravního podniku, která je nyní v suterénu a zajišťuje provoz tramvají, musela být během stavby stále v provozu. „Když se někde vypnul proud, všichni se běželi podívat, jestli jedou tramvaje,“ vzpomínal na průběh stavby Jan Schindler.
Celý proces přeměny budovy na pražském Klárově, kterou v roce 2015 koupili manželé Petr a Pavlína Pudilovi skrz svoji nadaci The Pudil Family Foundation, trval osm let. Zasáhl do něj covid i problémy s dodávkami materiálů. I s koupí domu vyšla přestavba na 800 milionů korun. Za vítězství v Grand Prix Architektů si autoři odnesli hlavní cenu v podobě modré kostky z dílny Bohumila Eliáše.
Porota ale udělovala ceny i v dalších kategoriích. Velká červená kostka za celoživotní dílo patří nově Václavu Aulickému. Mezi jeho pracemi vyniká například televizní věž na pražském Žižkově, která výrazně zasáhla do panoramatu hlavního města. A jak porotci vyzdvihli, u Aulického rukopisu je patrný zájem o soudobou světovou architekturu i úcta k velkému dědictví českého funkcionalismu.
Prvenství v jedné z kategorií, a to konkrétně za Urbanismus, si připsalo centrum Bořislavka od ateliéru Aulík Fišer architekti. V další – Nejlepší interiér – uspěl projekt Vývojové centrum modularity autorů Chybik + Kristof. Jako nejzdařilejší rekonstrukci vyhlásila porota restaurování glorietu v Růžové zahradě na zámku Děčín. „V letošním ročníku nebyla udělena cena za architektonický design, ale zato porota udělila dvě malé modré kostky za novostavbu a sedm čestných uznání autorům, jejichž práce je zaujala a zasloužila si ocenění,“ uvádí Klára Vejrová, koordinátorka soutěže.
Čestné uznání si tak vysloužila třeba expozice Skrytý středověk v suterénu zámku Bílovec, pod kterou jsou podepsaní WMA architekti nebo vodojem s vyhlídkou na Trosky od ateliéru Zette. A porotu, v níž usedli kromě francouzského porotce také zástupci Švédska, Slovenska, Německa a Česka, oslovila rovněž obnova vrchnostenské zahrady hradu Pernštejn, za níž si čestné uznání zasloužil ateliér Krejčiříkovi.
Grand Prix Architektů pořádá Obec architektů už od roku 1993. Letos se do soutěže přihlásilo 255 projektů, ty vítězné pak vybírali porotci z padesáti z nich. Výsledky letošního 29. ročníku jsou k dispozici na webových stránkách.