Jestli u legendárního kofeinového nápoje považujete za vrchol inovace vanilkovou nebo třešňovou příchuť, možná jste ještě neslyšeli o bílé Coca-Cole. Nejde o vtip – rudohnědý nápoj totiž v minulosti o svou barvu přišel – a na svět tomuhle paskvilu pomohl sovětský vojevůdce Georgij Konstantinovič Žukov.
Muž považovaný za jednoho z nejlepších sovětských velitelů druhé světové války, jenž zvítězil u Stalingradu, v bitvě o Berlín nebo v bitvě před Moskvou, poprvé ochutnal colu v poválečném Berlíně díky generálu Dwightu Eisenhowerovi – a hned mu zachutnala. Problémem však byla ideologie, píše web Atlasobscura. Velitel z komunistické země prostě nemohl veřejně pít imperialistický drink, jako je Coca-Cola.
Výrobce totiž během války zaměřil svůj marketing na americkou armádu a podařilo se mu vytvořit ze svého produktu synonymum pro americké hodnoty a americké vlastenectví. Cola byla líčena jako morální vzpruha pro bojující vojáky a díky tomu dostala výjimku pro obsah cukru.
Dlouholetý šéf Coca-Coly Robert Woodruff v roce 1941 prohlásil, že každý Američan v uniformě by měl dostat lahev coly za pět centů, ať je kdekoli a ať to firmu stojí cokoli. Společnost kvůli tomu za války postavila 64 stáčecích linek v dosahu konfliktních zón v Evropě a v Pacifiku, aby měli vojáci na frontě svůj oblíbený nápoj kdykoli k dispozici. A zasyčení při otvírání lahve se pro Američany ve válce skutečně stalo připomínkou domova.
Jenže napít se coly tím pádem znamenalo také přihlásit se ke všemu, čím byla Amerika. Což si komunistický vojevůdce prostě dovolit nemohl. Tudíž to vyřešil po svém a – jak líčí Mark Prendergast, autor knihy For God, Country and Coca-Cola – požádal výrobce o bezbarvou verzi. Coca-Cola odstranila z receptury karamel a nápoj průzračný jak ruská vodka byl na světě. Komunistickému zákazníkovi se přizpůsobila i lahev. Místo oblých křivek byla bílá Coca- Cola dodávána v rovné lahvi s bílým uzávěrem, a dokonce i rudou hvězdou jako přátelským gestem.
První dodávka pro Žukova obnášela 50 přepravek. Dělat něco pro trh čítající jednoho zákazníka může sice vypadat jako plýtvání, americká společnost tím ale získala zásadní výhody. Standardní dodávky normální Coca-Coly totiž musely kvůli stáčení do lahví ve vídeňské továrně kontrolované USA, Francií a SSSR projet částí Rakouska pod správou Sovětského svazu. Díky Žukovovi projížděly dodávky coly sovětskou zónou plynule, zatímco ostatní firmy musely snášet týdny byrokratických procedur.
Bílá Coca-Cola nebyla nikdy určena pro širší trh a jen na začátku 90. let se na pouhé dva roky dostala pod názvem Tab Clear do prodeje v USA, Velké Británii a Japonsku. Coca-Cola tak reagovala na konkurenční Pepsi-Colu, která uvedla na trh bezbarvou křišťálovou Pepsi. Oba nápoje byly propagovány jako dietní drinky, ale oba byly do dvou let z trhu staženy.