Už příští rok by mohla v Česku začít fungovat populární americká webová videopůjčovna Netflix. Její mluvčí Joris Evers Forbesu potvrdil, že společnost doufá, že koncem roku 2016 bude globální. Dnes Netflix funguje ve více než 50 zemích světa a má pověst zabijáka klasických televizí, které válcuje svým unikátním způsobem distribuce filmů a seriálů. Stane se něco takového i v Česku? A jaké to je, pro Netflix pracovat? Pro Forbes.cz o tom píše Marek Radoňský, který donedávna v Netflixu pracoval. Nyní působí ve společnosti Twillio, která poskytuje cloudové telekomunikační služby.


Vstup Netflixu na český trh nebude pravděpodobně znamenat žádnou velkou revoluci, ale spíš evoluci. Na českém trhu totiž nejsou kabelové a satelitní televize tak rozšířené jako ve Spojených státech, kde Netflix citelně snižuje zájem o jejich služby. Nicméně poskytovatelé televizního obsahu na internetu, jako je například HBO se svou službou GO, pocítí zvýšenou konkurenci a budou na ni muset reagovat. To, co Netflix nabízí, totiž na českém trhu jednoznačně chybí.

Od rozesílání DVD ke streamování

Netflix se na konci 90. let proslavil červenými poštovními obálkami, ve kterých svým předplatitelům rozesílal DVD s objednanou dávkou filmové zábavy. Z dnešního pohledu je sice posílání DVD poštou trochu úsměvné, i tak se ale najde 5 milionů lidí, kteří si je stále nechávají posílat. Běžná internetová přípojka vám dnes umožní přenos videa v kvalitě, která dosahuje, nebo i přesahuje, nejen DVD, ale i disků Blu-ray. A právě streamování videí Netflix už delší dobu kraluje.

Nabízí ho už od roku 2007 a v Americe je tahle služba tak populární, že ve špičce tvoří datové přenosy Netflixu více než polovinu všech dat přenášených po celém internetu. K tomu, aby si předplatitelé Netflixu film nebo seriál pustili, stačí, aby vlastnili nějaké z téměř tisíce podporovaných zařízení s dostatečně rychlým připojením na internet. Tím může být nejen počítač, tablet či mobilní telefon, ale i množství LCD televizorů, Blu-ray přehrávačů a herních konzolí. Loni přesáhl počet předplatitelů Netflixu v zemích, kde funguje, 50 milionů lidí.

Katalog toho, co Netflix nabízí, se průběžně obměňuje, filmy a seriály přibývají (ale i ubývají) podle toho, jak Netflix získává jejich vysílací práva. Konkrétní katalog ovlivňují vlastníci práv, jejich cena, ale i například zákony, proto se katalog zem od země liší. Pokud cestujete, aplikace Netflixu automaticky přizpůsobuje obsah a uživatelské rozhraní podle místa, kde se právě nacházíte. Zákazníci Netflixu tak občas závidí filmy a seriály svým zámořským přátelům, neboť ti mohou mít přístup k obsahu, který není v jejich zemi k dispozici. Zároveň platí, že každý katalog je uživatelům „ušitý na míru“. Netflix totiž používá data o tom, jaký obsah nejčastěji sledujete, a podle toho vám nabízí tituly, které by vás mohly zajímat.

Česká evoluce

Je jasné, že pro ty, kteří si pod pojmem „televize“ představí pouze bednu připojenou na anténu, se s příchodem Netflixu do Česka nic nezmění. Pro mladší ročníky, které jsou ale zvyklé konzumovat obsah z internetu, se rozšíří možnosti, jak se k filmům a seriálům dostat – sledování televize na mobilních zařízeních pro ně není žádnou novinkou, takže se hlavně zvětší nabídka toho, co mohou sledovat legálně. Netflix tak může paradoxně způsobit, že klesne zájem o pirátské kopie distribuované pomocí peer-to-peer sítí.

Na filmy a seriály se na Netflixu můžete dívat kdykoliv a kdekoliv. To způsobilo změny ve formě distribuce obsahu a také ve způsobu, jakým ho lidi konzumují. Netflix například obvykle dává k dispozici všechny díly seriálu najednou, což umožňuje divákům sledovat několik dílů po sobě. Někteří uživatelé dokonce zhlédnou všechny díly seriálu najednou, což dalo za vznik pojmu „přehnané sledování“ (angl. binge watching). Na druhou stranu autoři seriálů mohou tohoto jevu využít a pustit se při vyprávění příběhů do větší hloubky. Nemusí totiž ukončovat dějovou linii na konci každého dílu.

Právě to, jak Netflix funguje, může změnit očekávání českých diváků – možnost podívat se na všechny díly seriálů najednou, ale taky vysílání bez reklam či celosvětová premiéra filmu v kinech a na internetu v jeden den – to všechno může vytvořit tlak na další poskytovatele obsahu, aby tyto způsoby distribuce také zavedli.

Jiné služby, jiná pracovní morálka

Úspěšnou firmu, která tohle všechno dokáže a zatápí díky tomu tradičním televizím, nevybudujete jen tak. Vedení Netflixu od svých lidí očekává nadprůměrné pracovní nasazení a výsledky. Firma je plná vysoce talentovaných a kvalifikovaných odborníků, kteří nepotřebují pobídky k práci a neztrácejí čas.

Jako odměnu za takové nasazení jsou lidé v Netflixu rozmazlováni řadou různých maličkostí, které zvyšují komfort prostředí, v němž pracují. Jednou z největších výhod je ale jednoznačně neomezená placená dovolená – když se dohodnete se svým manažerem, můžete si vzít, kolik volna chcete.

Nikdo se vás také nebude ptát na to, jaké výdaje a proč chcete proplatit. Vedení Netflixu jednoduše předpokládá, že si necháváte předplatit jen to, co opravdu potřebujete. A i co se týče platů, je Netflix rozhodně jedna z nejštědřejších firem v Silicon Valley.

Pro mě osobně byla práce v Netflixu velice obohacující hlavně díky spolupráci s nesmírně inteligentními kolegy, od kterých jsem se mnohé naučil. Pokud vám sedí soutěživost, velké pracovní nasazení a práce pro prestižní společnost, tak Netflix je tou pravou firmou pro vás.