První dáma české módy Liběna Rochová 20. listopadu večer na slavnostní vernisáži otevírá svou první velkou retrospektivní výstavu svého díla. V Moravské galerii v Brně potrvá rok a půl a připomíná její desítky let trvající úspěšnou kariéru i uměleckou cestu. 

Ve čtvrtek večer se v budově Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie v Brně sešla celá česká umělecká a kulturní elita, aby oslavila mimořádnou událost: první velkou retrospektivní výstavu života a díla Liběny Rochové. 

Oslavovanou ženou je návrhářka, umělkyně, výtvarnice, vizionářka, dlouholetá pedagožka pražské UMPRUM, jež během let vychovala celé generace současných módních návrhářů, žena, ke které se celá desetiletí vracejí stálé zákaznice nejen z řad českých celebrit.

Liběna ostatně kdysi před třiceti lety stála za unikátní jevištní prezentací zpěvačky Lucie Bílé, její stálou zákaznicí byla pěvkyně Soňa Červená –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ ale i mnoho žen českého byznysu, včetně řady stálých účastnic našeho žebříčku Nejvlivnější ženy Česka.

Mezi její klientky roky patří Tamara Kotvalová, Radka Prokopová, Libuše Šmuclerová, Simona Kijonková a mnohé další dámy, které z Forbesu dobře znáte. 

Jméno Liběny Rochové působí téměř jako zaklínadlo. Pokud lze někoho nazvat skutečnou ikonou české módy, je to právě tato žena, kterou málokdy potkáte v jiné než černé barvě. „Barvami hraji uvnitř, zvenčí je mít nepotřebuji.“ 

Stejně hovoří i o své výstavě, která je velkou domácí kulturní událostí. „Já osobně jsem retrospektivní výstavu vlastně nikdy nechtěla,“ směje se dáma, k níž s obdivem vzhlíží každý, kdo se o módu, historii i současnost kultury odívání jakýmkoli způsobem zajímá. 

Barvami hraji uvnitř, zvenčí je mít nepotřebuji.

Na začátku byl ovšem její dar. Dar, který Liběna Rochová věnovala svému rodnému městu Brnu. Respektive jeho umělecké výkladní skříni, Moravské galerii. Psal se rok 2021 a nezvyklý krok vzbudil obrovskou pozornost nejen mezi odbornou veřejností.

„Šlo tehdy o ucelený průřez všemi mými kolekcemi od devadesátých let do současnosti, což je poměrně velmi rozsáhlá sbírka čítající desítky oděvů, bot, šperků, doplňků, paruk a dalších částí mého díla včetně rozsáhlé dokumentace, skic, nákresů, mých poznámek, vzorků látek,“ popisuje Liběna Rochová, když pár dní před zahájením výstavy sedíme v jejím ateliéru na Malostranském nábřeží. 

Ohromný projekt, o kterém Liběna intenzivně přemýšlí a pracuje na něm už řadu let, hostí teď její rodné Brno. Místo, k němuž má mnohé osobní vazby a kterému jako by chtěla něco ze sebe samé nyní vrátit. Je však paradox, že na výstavu tedy nakonec došlo a Liběně ji vnukl Jan Press, ředitel Moravské galerie v Brně. „Přesvědčil mě o celé věci a s odstupem – nu, musela jsem mu dát za pravdu,“ říká Rochová. 

„Vize Jana Presse byla velmi jasná. Jeho idea stála na pevných historických základech, které Brno spojují s textilem a textilní výrobou, na příběhu výrazné role módy v souvislosti s nedávným znovuotevřením nově zrekonstruovaného zdejšího Uměleckoprůmyslového muzea,“ líčí návrhářka.

„Budova v Husově ulici v Brně svými expozicemi, výstavami a uceleným programovým zaměřením oslavuje design a jeho jednotlivé druhy. Jedním z nich je móda, prostor dostává také šperk, sklo, porcelán, keramika či nové technologie a média pro prezentaci tvorby současných módních návrhářů. Ten záměr je zkrátka velmi komplexní a velmi jsem s ním rezonovala,“ dodává, proč nakonec s vlastní velkorysou výstavou souhlasila. „Mým snem kdysi bylo spolu vybudovat něco jako ‚muzeum designu a módy‘ a věřím, že toto je správný krok.“

Liběna však není jen tak někdo, vždy o všem uvažuje jako maximalistka, a tak ani její výstava nemohla a nesměla být malým regionálním projektem. „Jen ne nic provinčního, říkala jsem si od první chvíle. Když, tak výstavu evropských rozměrů, na kterou mohu být hrdá,“ vzpomíná.

A výsledkem je ohromující dílo, jehož rozpočet přesahuje deset milionů korun a na něž přispěly nejen mnohé veřejné instituce v čele s Ministerstvem kultury ČR, ale též statutární město Brno a několik firem.

Výstava, na níž se od počátku intenzivně podílela Liběnina dcera, architektka Magdalena Rochová, která připravila kompletní scénografii expozice, a coby kurátoři osvědčená dvojice Andrea Běhounková a Jan Králíček, obsáhla v galerii sedm velkorysých sálů navržených na míru tak, aby přesně korespondovaly s konkrétním tvůrčím záměrem, aby komunikovaly s vystavenými exponáty a napřímo i s návštěvníky. 

V sedmi sálech této dechberoucí expozice Uměleckoprůmyslového muzea v Brně tak na návštěvníky čeká úžasná cesta, jež je doslova vtáhne do světa Liběny Rochové a její tvorby uplynulých dekád. „Světa, kde se oděv stává uměleckým objektem a kde dotek materiálu, myšlenky a člověka tvoří jeden celek,“ podotýká Liběna Rochová a už stručná přehlídka několika jednotlivých exponátů jako ochutnávka potvrzuje její slova.

„Moje představa je taková, že člověk vejde do jednoho prostoru, jednoho příběhu, bude ho vnímat všemi smysly a nebude ničím rušen. Přeji si, aby ho prostředí pohltilo a šel mým životem,“ říká Liběna Rochová.

Její jméno je synonymem módního designu v průběhu několika dekád a současná výstava precizně odhaluje jednotlivé vrstvy jejího rozsáhlého díla. 

Návštěvníci tak uvidí všechny výrazné prvky typické pro Liběnu Rochovou: důraz na výtvarné myšlení, čistotu formy a etiku tvůrčího procesu. Její modely charakterizuje plastičnost objemu, výrazná struktura povrchu, vazba s prostorem.

„Ráda pracuji s klasickými materiály, jako jsou různé druhy hedvábí, vln, směsové materiály, pak je to také kov, sklo, plasty, dráty nebo papír,“ vysvětluje Liběna Rochová. Ve sbírce pro Moravskou galerii tak najdeme kolekce, jako například Pocta sklu, Timeless, známou kolekci Doteky vytvořenou s umělcem Lukášem Musilem pro organizaci DEBRA ČR, věnující se nemoci motýlích křídel, nebo nákladné společenské róby, jež pro výstavu velkoryse zapůjčily některé z klientek Liběny Rochové. 

„Nebylo ale jen tak je přesvědčit, protože výstava trvá rok a půl – a ony moje modely stále a často nosí, nechtěly se jich vzdát,“ směje se návrhářka.

„V Brně se tak setkáte prakticky se všemi mými ikonickými kolekcemi, uměleckými objekty i zakázkovými modely, mezi nimiž nechybějí ani ty, které jsem před lety navrhla pro Lucii Bílou,“ připomíná Liběna Rochová dlouholetou spolupráci s populární zlatou slavicí, jež sahá právě až do devadesátých let. „Jsem si jistá, že mnohé z těch rób návštěvníci okamžitě poznají, jsou spojeny přímo s jednou popkulturní érou a jsem moc ráda, že nám je Lucie byla ochotná zapůjčit,“ těší návrhářku. 

Výstava nabídne více než 130 modelů, ale také desítky doplňků, šperků i unikátních archivních materiálů. Poprvé budou veřejnosti představeny rovněž skici, diáře a soukromý archiv, jejž Liběna Rochová věnovala Moravské galerii.

Projekt Liběna Rochová: Doteky má však ještě další přesah. Jeho součástí je vědecko-výzkumná práce týkající se darovaného sbírkového souboru a s ním spojených tvůrčích procesů. V návaznosti na tyto aktivity vyjde v roce 2026 první odborně recenzovaná publikace o Liběně Rochové, na níž pracují historička umění a kurátorka sbírek módy v Moravské galerii Andrea Březinová, historička a teoretička módy Helena Jarošová a historička umění a designu Veronika Soukupová.

Paralelně vzniká také celovečerní časosběrný dokumentární film a audiovizuální instalace, kterou režisér Jakub Jahn vytvořil speciálně pro výstavu. Instalace vychází z rozsáhlého filmového materiálu, natočeného pro zmíněný dokument, a proměňuje jej v prostorový zážitek, tvořený několika synchronizovanými projekcemi a vrstveným zvukem.

„Divák je zván do prostředí, kde se střetává energie módních přehlídek s tichými okamžiky v ateliéru – do míst, kde se móda odhaluje jako způsob existence i uměleckého myšlení,“ uzavírá Liběna Rochová. „Zvu vás do svého světa.“

Výstava Liběna Rochová: Doteky trvá od 21. listopadu 2025 do 29. srpna 2027 v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie v Brně, Husova 14.