Mr. Bean, Peter Sellers alias inspektor Clouseau, Usain Bolt nebo královna Alžběta II. – ti všichni s oblibou řídili nebo řídí Mini Cooper. Tohle zábavné malé autíčko letos slaví 60. narozeniny – a ke kulatému výročí dostalo lithium-iontové články. To znamená jediné: přijíždí první čistě elektrické mini. Začne se vyrábět letos v listopadu a na trh by mělo dorazit příští rok na jaře.
Nový Mini Cooper SE se představil tento týden v Rotterdamu, v budově obřího lodního terminálu. Na vnitřní dráze jsme se s ním mohli krátce svézt i my a potvrdilo se, že málokterý vůz se na elektrifikaci hodí tak jako právě mini. Už v klasické variantě to je jedno z nejzábavnějších aut na řízení a v elektrickém provedení s ještě nižším těžištěm a maximálním točivým momentem to může být ještě větší legrace.
Mini se začalo vyrábět v roce 1959 pod heslem co nejmenší auto pro co nejvíc lidí. Jinými slovy šlo o skromný vůz, který by si mohly dovolit široké masy. I když se u první verze tohoto legendárního vozu zavíraly dveře provazem, prosadilo se u pravého opaku plebsu – v královské rodině z Buckinghamského paláce.
Pár měsíců poté, co se mini začalo prodávat, představil ho jeho tvůrce Alec Issigonis královně Alžbětě II. První projížďka v areálu zámku Windsor prý byla velká legrace, takže si britská smetánka nový malý vůz zamilovala a královna Issigonise na konci 60. let pasovala na rytíře.
Mini je dnes automobilová ikona, jíž se prodalo více než 5,5 milionu kusů a která se stala symbolem své doby (v mezinárodní anketě o nejvlivnější auto 20. století skončilo mini druhé hned za legendárním Fordem T).
Elektrická verze, která bude stát 882 tisíc korun, je logickým vyústěním historického vývoje a také současného tlaku na snižování emisí. Díky tomu, že značka Mini patří do koncernu BMW, může využívat know-how, které s elektromobilitou mnichovská automobilka dosud nasbírala (Mini Cooper SE také částečně sdílí technologie s BMW i3). Zároveň Mini Cooper SE plynule naváže na svého předskokana, předloňský plug-in hybrid Countryman. Na rozdíl od něj ovšem bude k dispozici pouze v třídveřové variantě.
Velké automobilky v letošním a příštím roce pošlou na trh celou řadu vozů do zásuvky. Mezi nejočekávanější patří například Porsche Taycan, Honda E, Volvo Polestar 2 či Audi Q4 E-tron.
Mini Cooper SE nabídne zajímavá čísla: výkon 135 kW, reálný dojezd okolo 200 kilometrů a zrychlení z nuly na sto za 7,3 vteřiny. Na 80 procent kapacity se baterie (při maximálním nabíjecím výkonu 50 kW) nabije zhruba za půl hodiny.
A ještě jedna užitečná věc: díky nastavitelnému regenerativnímu brzdění se v novém mini bude dát řídit jedním pedálem. Podobnou vlastnost nabízí třeba elektromobil Jaguar i-Pace, a jakmile se tuhle možnost naučíte využívat, zjistíte, že jste ujeli desítky kilometrů bez toho, abyste jedinkrát šlápli na brzdu.
BMW má v nabídce kromě klasického elektromobilu i3 i několik hybridů a v rozšiřování elektrifikovaných modelů bude pokračovat – do roku 2023 jich má být celkem 25. Příští rok přijde na řadu elektrické SUV BMW ix3 a v roce 2021 se přidá futuristicky vypadající model i4.
Kromě toho se po letech našlapování okolo vodíkové technologie pustila německá automobilka i do vodíkového pohonu. Nedávno oznámila, že „začátkem 20. let“ pošle na trh vodíkem poháněnou X5 a do roku 2025 představí zcela nový model vodíkového vozu, na kterém spolupracuje s Toyotou.
Právě japonská automobilka patří mezi výrobce, kteří vodíku nejvíce věří – několik let už má na omezeném počtu trhů v prodeji model Mirai a příští rok by i do Česka měla začít dodávat jeho druhou generaci. Souvisí to s tím, že se u nás začínají stavět plnicí stanice – příští rok by měly být v Praze, Ostravě a Litvínově.