David Lištvan viděl akční sci-fi Vrána teprve před několika dny, když si na něj v Barceloně odskočil do kina z natáčení jednoho velkého seriálu. Projekce byla ve španělštině. „Člověk se na začátku ztrácel, ale pak se to celkem chytlo a uteklo to,“ říká známý český kaskadér, který na americkém snímku točeném před dvěma lety v Česku pracoval. A mimo jiné přesvědčil Jana Budaře, aby si nechal probodnout hlavu dýkou.

Lištvan byl na snímku režiséra Ruperta Sanderse šéfem kaskadérů za českou stranu, který zajišťoval logistiku i obsazení. „Za akční scény, které jsme dělali my, se rozhodně nestydím,“ říká čtyřiapadesátiletý muž.

Ten má za sebou práci na filmech jako Troja, Zachraňte vojína Ryana nebo Titanic a v Česku pracuje pod věhlasným Filmka Stunt Teamem, který je jedním z důvodů, proč do Česka míří zahraniční štáby akčních filmů.

Čeští kaskadéři v případě Vrány stojí například za propadáním mezi světem živých a mrtvých, které se točilo na Nákladovém nádraží Žižkov. Právě tam Eric v podání Billa Skarsgårda vstává z mrtvých, aby pomstil svoji lásku Shelly, ztvárněnou zpěvačkou FKA twigs. Záporáka Dannyho Hustona v akční scéně dubloval Jiří Kraus, který je ročník 1955.

„Měl jsem připraveného mladšího kluka, ale režisér a producenti chtěli Jirku, aby s tím pak nebylo ve střihu tolik práce. Nebylo to nic lehkého, protože padal z výšky do vody. Sám jsem měl obavu, abychom ho nezlomili. Ale udělal to parádně, je to naše legenda,“ usmívá se Lištvan.

Dobrý kaskadér ostatně podle něj nepřemýšlí, zda se mu něco stane, ale aby akce byla co nejlepší.

Pro jinou scénu souboje v opeře, kde Eric na schodech bývalé Živnobanky v pražské ulici Na Příkopě doslova zmasakruje patnáct poskoků hlavního padoucha, zase Lištvan „ukecal“ Jana Budaře.

Ten si nejprve chce vyčistit zuby pomocí párátka, jen aby mu v další sekundě vrazil Skarsgård poněkud větší párátko do šíje a všude vytryskla digitální krev. „Honza s námi chodí na tréninky, tohle pro něj byla výzva. Celý fight, kterému se dal týden z šestapadesáti natáčecích dnů, se myslím povedl,“ říká Lištvan.

Šikovný byl podle kaskadéra i nyní čtyřiatřicetiletý člen slavné rodiny Skarsgård, který přijel na plac už „namakaný“ a připravený z natáčení jiného akčního kousku Boy Kills World.

„Měl svého dubléra, ale souboje i pády si dělal v mnoha případech sám. Moc toho nenapovídá, ale byl sympatický,“ vzpomíná Lištvan na herce, který se pak do Česka o několik měsíců později vrátil, aby tady natočil novou verzi hororu Nosferatu.

Na natáčení se prý nemluvilo o tragédii, která poznamenala natáčení původní, třicet let staré Vrány, kdy kvůli nedbalosti přímo na place zemřel herec Brandon Lee. Zabila ho špatně vyčištěná hlaveň zbraně. 

„Tady se vůbec nestřílelo, všechno byly atrapy, takže jsme po sobě jenom mířili, aby se pak vše dodělalo postprodukčně. V současnosti se používají třeba pistolky s LED diodou, jíž se pak chytí tvůrci vizuálních efektů,“ popisuje Lištvan.

Vrána vznikala po celém Česku, kromě Prahy také v Mostě, Vraném nad Vltavou či Roudnici nad Labem, pouze některé záběry z tunelů se natočily v Německu na takzvaných volume stages, kde se herecká akce díky obřím obrazovkám propojila s uměle vygenerovaným prostředím.

Do kin snímek s padesátimilionovým rozpočtem dorazil na konci srpna. A tady je třeba udělat malou vsuvku.

Musíme být totiž upřímní – film, jenž se už stal kasovním propadákem, se příliš nepovedl. Dvěma polomrtvým hrdličkám zápal vášně nevěříte, když je scénář nutí pronášet věty typu „Pokud bude složité mě milovat, miluj mě složitěji“, staré pražské reálie jsou spíš nevkusně vsazené do moderního amerického velkoměsta a kvůli bizarním dějovým veletočům si říkáte, že ve střižně se muselo dít něco opravdu dramatického.

David Lištvan samozřejmě nemůže z profesní kolegiality popisovat, co konkrétně se na natáčení seběhlo, obecně lze ale říct, že množství současných produkcí trpí neustálým přepisováním scénáře.

„Bohužel na všech filmech, na nichž dělám, má režisér skoro poslední slovo. Mluví do toho jak herci, tak producenti, a režisér už nemá takovou pozici jako dřív, kdy se nikdo neodvážil ani pípnout. Když se to ale takhle rozvolní, tak to z mého pohledu nemá na film dobrý vliv,“ myslí si.

Nejlepší je podle Lištvana mít co nejvíc akce na kameře a pak ji jen šperkovat digitálně. Kaskadéři ostatně režisérům akční scény často přímo vymýšlejí prostřednictvím takzvaných previsů, krátkých videí třeba z tělocvičny, kde se akce zkouší. 

To pak šetří čas a choreografie se nemusí vymýšlet až na place. „Líbila se mi dřívější syrovost, ta už se ale asi nikdy nevrátí,“ usmívá se Lištvan s tím, že bezpečnost práce je dnes prioritou. Při bitkách jsou například stoly i stěny ateliéru gumové.

U velkých seriálů je pak podle něj problém, že každé dva díly mají jiného režiséra, který pak přivede i jiného kameramana nebo osvětlovače, což je na kolísavé kvalitě výsledku vidět. „Kdyby ale každý věděl, jak to dělat, tak tady máme jen oscarové kousky,“ krčí rameny Lištvan, jehož schopnosti stojí na klasickém řeckořímském zápase.

Než kaskadér dozraje, trvá to podle něj dlouho. Filmka je výjimečná tím, že sdružuje a trénuje nižší stovky vynikajících kaskadérů z různých oborů.