Zapomenutý vodní kanál z dob rakousko-uherské monarchie proměnili architekti z ateliéru A8000 v jednu z nejzajímavějších cyklotras u nás. Citlivě ho začlenili do šumavské přírody a dali mu nový smysl. Výsledek spojuje historii, design a udržitelnost.
Mezi Loučovicemi a Vyšším Brodem teď vede 5,5 kilometru dlouhý úsek Vltavské cyklostezky, který nespojuje jen dvě obce, ale i dvě epochy. Jeho srdcem je Spirův kanál, mohutný železobetonový vodní přivaděč z dob mocnářství, kdysi součást revoluční hydroelektrárny Čertovy proudy.
Desítky let byl zanesený a chátral, dokud ho tým architektů z A8000 neobjevil a spolu s dopravními inženýry neproměnil v trasu, která ctí jeho syrovou krásu a dává mu nový smysl.
Nejdramatičtější část tvoří 250 metrů dlouhý akvadukt, který se klenutě vine vysoko nad řekou. Beton nebyl ukryt ani přetřen do podbízivých barev. Zůstal otevřený, s autentickou texturou, sjednocený bílým nátěrem, který časem stárne v rytmu okolní přírody. Místy dosahují stěny kanálu výšky nad hlavami cyklistů a vytvářejí dojem monumentální galerie, kde hlavním exponátem je sám prostor.
„Chtěli jsme objevit a zpřístupnit existující krásu, ne ji přepsat,“ říká architekt Martin Krupauer z A8000. Přístup založený na respektu a reinterpretaci místo destrukce ukazuje, jak může vypadat udržitelná architektura, která se nechlubí prázdnými slogany, ale reálně mění krajinu a vztah k ní.
Stezka sleduje tok Vltavy a vede i přírodní rezervací Čertova stěna, místem, kde by jinak žádná nová cesta nemohla vzniknout. Díky využití původního kanálu se tu podařilo najít kompromis mezi ochranou přírody a otevřením krajiny lidem.
Start je přímo v Lipně nad Vltavou, s výhledem na přehradu a vodní elektrárnu. Dál trasa míří přes Loučovice, obec s industriální historií, která se čte jako kniha vepsaná do krajiny. Cyklisté projíždějí kolem bývalých Porákových papíren, které kdysi zaměstnávaly přes tisíc lidí, i kolem obytných vil a továrních budov se stopami dávné prosperity. Nechybí ani zastávka u slavné Čertovy stěny, opředené místními pověstmi.
Foto Ondřej Bouška
Foto Ondřej Bouška
Foto Ondřej Bouška
Foto Ondřej Bouška
Foto Ondřej Bouška
Stezka je koncipovaná jako pohodlný výlet pro rodiny i víkendové nadšence, ale využívají ji i místní. Díky železniční zastávce ve Vyšším Brodě se nabízí i možnost vrátit se vlakem zpět k Lipnu.
Architekt Martin Krupauer připomíná, že projekt má i hlubší rovinu. Loučovice jsou podle něj zrcadlem příběhu českého pohraničí: „Je to kus země, na který ta úspěšnější část společnosti zapomíná.“ Investice Jihočeského kraje přes devadesát milionů korun tak není jen do infrastruktury, ale i do kulturní identity a ekonomického oživení regionu.
Návrat cyklistů a turistů už vítají i místní podnikatelé. Espresso bar Shots & Sparks připravuje přímo u cyklostezky novou kavárnu Spiro. „Chceme vytvořit plánovanou gastro zastávku, která dostane Loučovice na cyklistickou i gastro mapu jižních Čech,“ říká jeho provozovatel Vojen Smíšek.
Foto Espresso bar Sparks & Shots
Foto Espresso bar Sparks & Shots
Foto Espresso bar Shots & Sparks
Výsledek není jen cyklostezka, ale celková proměna místa. Důkaz, že když se krajiny ujmeme jako její opatrovníci, dokáže betonová linka času vyprávět příběh o minulosti a psát další příběhy.