Red Notice. The Gray Man. A teď Pasáž. Velkolepé projekty Netflixu, kolem nichž létaly miliardy. A které, bohužel včetně toho aktuálního, zklamaly.
Nedlouho po začátku filmu Pasáž se v českých titulcích objeví nápis „Hudba s příslibem dobrodružství“. Je to nápověda pro neslyšící, ale vlastně jde o velmi výstižný popis toho, co vás na obrazovce čeká. Příslib velkých věcí, ale nic víc.
Po problematickém příběhu vzniku filmu a rozpačitých trailerech se to dalo čekat, ale optimisté si přesto uchovávali naději. Vždyť bratři Anthony a Joe Russoovi, kteří za Pasáží stojí, stvořili dva opěvované díly Captain America i dvě památné podívané v Avengers 3 a 4.
Jenže bohužel se ukazuje, že jakmile vykročí z marvelovského vesmíru, jejich kouzlo je pryč, ať už se důkaz jmenuje Cherry, The Gray Man, nebo, no ano, Pasáž.
Netflix do filmu podle knižní předlohy Simon Stålenhaga údajně nasypal 320 milionů dolarů, přes sedm miliard korun, a patrně jde o nejdražší snímek, který kdy vytvořil. Oficiálně tato čísla nikdo nepotvrdí, ale je zjevné, že investice byla značná, a tak měl Netflix jasný cíl: aby si Pasáž, která má premiéru 14. března, zapnul každý.
A tak tady máme trochu postapokalyptických výjevů, trochu akce, humor, rodinné drama, buddy road movie, zkrátka spoustu různých škatulek, které by mohly někoho oslovit, ale ve finále působí trochu jako kočkopes, kde není jasné, čím Pasáž vlastně chce být, a všude spíš klouže po povrchu.
Foto Netflix
Foto Netflix
Foto Netflix
Ze všeho nejvíc asi toužila stát se spielbergovským jímavým sci-fi dobrodružstvím, v němž se mladá dívka Michelle (Millie Bobby Brown) vydá v doprovodu robota hledat svého bratra.
Pohybujeme se přitom v devadesátkách v jakési alternativní realitě po válce lidí a robotů, kteří nyní koexistují v křehkém míru. Michelle potká na cestě Keatse (Chris Pratt), s nímž spojí síly a vytvoří „nepravděpodobné duo“ – bohužel tak nepravděpodobné, že mezi ním příliš chemie necítíte.
Je přitom otázka, jestli Netflix vsadil na správné herce: Brown už ukázala dříve, že narazila na své herecké limity, Pratt zase působí, jako by hrál ve všech filmech takřka stejnou postavu: navenek frajírek, uvnitř citlivá duše s dobrým srdcem, tady místy navíc nepříjemně přehrává.
Aby nedošlo k mýlce: ve filmu není všechno špatně. Občas potěší hezkým záběrem, vizuálním nápadem, jednomu z řady vtipů se zasmějete. Hudba od zkušeného Alana Silvestriho je solidní. Dabérské hvězdy v rolích robotů jako Alan Tudyk, Woody Harrelson nebo Anthony Mackie si splní svoje.
Ale ve finále je to prostě málo. Ani jedna ze složek nejde do hloubky. Postavy vám své motivace nedokážou naplno prodat. Záporáci nejsou příliš přesvědčiví. A veškerá velkolepost stojí a padá zejména na nabitém obsazení, jelikož třeba bojové scény rozhodně nevypadají jako z filmu za sedm miliard.
Zkrátka kdykoli se začne mluvit o nejdražším filmu Netflixu, je načase se mít na pozoru. Red Notice z roku 2021 měl stát dvě stě milionů dolarů, u kritiků pohořel a nezachránila ho ani sestava hvězd Dwayne Johnson, Ryan Reynolds a Gal Gadot.
O rok později přišel prý za stejnou částku The Gray Man s Ryanem Goslingem či Chrisem Evansem (a pražskou tramvají), který měl vytvořit nové špionské univerzum s řadou sequelů a spin-offů. Pak se o nich pomalu přestalo mluvit a dnes už si na film nikdo nevzpomene.
A letos se náklady na Pasáž údajně vyšplhaly ještě o dost výš, což je dané i tím, že film vznikal několik let a loni se ještě přetáčel. Prostě dost varování, že i tohle nedopadne dobře.
Přitom úvodní nápaditá montáž, v níž se objeví Bill Clinton i roboti od Walta Disneyho, vám dá naději, že nebude tak zle. Ale je to s ní ve finále stejné jako s tím v úvodu zmíněným titulkem. Velkého dobrodružství dostanete tady jenom příslib.