Karlovarský filmový festival je bezesporu jednou z nejsledovanějších akcí roku. Do hledáčku se během něj dostávají nejen filmy, ale i čeští módní designéři, kteří k publiku promlouvají skrze modely nejen na červeném koberci.

V zahraničí patří filmové festivaly mezi místo, kde se renomované módní domy prezentují podobně aktivně jako na fashion weeku.

Stačí si vzpomenout na Cannes, kde je jedním z partnerů věhlasná značka Dior. Obléká a líčí celebrity, pořádá focení pro časopisy. Je to spojení, které působí velmi věrohodně: francouzský módní dům je partnerem nejdůležitějšího filmového festivalu v zemi.

Přístup Dioru je dobrou ilustrací, ale zdaleka není jedinečný. Yves Saint Laurent dokonce filmy produkuje, Chanel se zase kromě oblékání na červený koberec podílel na kostýmech pro snímek Jeanne du Barry, který měl premiéru loni.

Česku velký módní dům chybí a je to znát i na karlovarském festivalu. Návrháři sem půjčují své looky, které nabízí celebritám například Elle Beauty Lounge, ale letos sem jede také stylista Filip Vaněk, který se postará o outfity řady hvězd.

Co to – kromě fotek z červeného koberce – ale přinese lokálním designérům, za kterými nestojí stabilita velké produkce a nadnárodních koncernů? Móda a film dává společně absolutní smysl, obě odvětví jsou geniálními storytellery.

Nakonec si ale čeští tvůrci musejí položit zásadní otázku. Má pro ně prezence jejich rób na karlovarském festivalu smysl? A pokud ano, má pro ně akce spíše marketingový, nebo byznysový význam? A jak události přizpůsobují svou tvorbu?

Oslovili jsme Tomáše Němce, Lucii Kutálkovou, Martina Kohouta, Natálii Dufkovou, Borise Kráľe a Zuzanu Kubíčkovou.

Tomáš Němec

Kolik modelů jste letos připravoval na karlovarský festival?

Letos jsem připravoval celkem sedm looků. Jeden pro Annet Charitonovou, u ostatních modelů jde o privátní klientky.

Jde o kousky z kolekce, nebo custom-made modely? A myslíte na festival při samotné tvorbě kolekce?

Letos to byl mix, některé šaty byly custom, některé z kolekce vycházely a jen se lehce upravovaly. Při tvorbě kolekce nemyslím na žádné konkrétní akce, většinou je vytvářím do vlastního prostředí, které si vymyslím v rámci svého konceptu.

Platí osobnosti za dané modely? Jak v tomto ohledu spolupráce funguje?

Jediný člověk, s kým už několik let pravidelně spolupracuji a vytvářím oděvy v rámci nějaké „spolupráce“, je právě Annet Charitonová. Jsme velmi dobří přátelé a sedneme si jak po lidské, tak po pracovní stránce.

Je podle vás důležité, aby se český designér na této filmové akci objevil?

Myslím, že karlovarský festival je jedna z mála akcí v republice, kde dostane móda a český design prostor se pořádně projevit. Navíc, letní filmové festivaly přináší jinou energii než ostatní red carpet eventy. Vztah mezi filmem a módou je něco, co mě inspiruje neustále i v rámci mé tvorby. Je tedy skvělé být toho součástí.

Má podle vás prezence dopad na byznys, nebo je důležitá spíše z marketingového hlediska?

Řekl bych, že zasahuje do obou oblastí. Myslím, že festival je jedním z dílků větší skládačky.

Vracejí se k vám modely po festivalu? Pokud ano, v jakém jsou stavu a jaký je jejich další osud?

Šaty, které si klientky koupí, jsou jejich, takže ty se mi nevracejí. Věci, které půjčuji do magazínů v rámci focení, se mi po festivalu vrátí. Jde o samples z posledních kolekcí a ty potom zůstávají u mě ve studiu a jdou do archivu.

Lucie Kutálková, Leeda

Foto Vojtěch Veškrna

Kolik modelů jste letos připravovala na karlovarský festival?

Já už to nepočílám… V tuto chvíli přípravy vrcholí, ale může to být každoročně kolem patnácti až dvaceti modelů. Je příjemné na festivalu potkávat klientky v róbách nejen na večírcích, ale i přes den v modelech na běžné nošení. V minulosti to byly opakovaně například Jenovéfa Boková, Darina Muchová nebo Ester Geislerová.

Tento rok s radostí oblékám režisérku Adélu Komrzý, která je letos v porotě. Na zahájení má jeden z ústředních modelů kolekce paní Libuše Šmuclerová. Ta je mou dlouholetou klientkou v podstatě od počátků Leedy, tedy přes dvacet let.

Další z osobností je pak Klára Tasovská, režisérka soutěžního filmu Ještě nejsem, kým chci být, nebo Kristina Dufková, režisérka animovaného filmu Život k sežrání.

Premiérově bude také uveden film Mord, kde oblékám herečky Pavlínu Balner a Karin Bílíkovou Vápeníčkovou. Ještě mne přímo ve Varech čekají nějaké fitingy, například s Barborou Polákovou, a spolupráce na focení uměleckého projektu s fotografkou Bet Orten, která v průběhu festivalu bude fotit ženské osobnosti filmového světa.

Jde o kousky z kolekce, nebo custom-made modely? A myslíte na festival při samotné tvorbě kolekce?

Téměř každá moje kolekce obsahuje modely na speciální příležitosti, takže myslím i na tyto události, ale nenechávám se tím v tvorbě nijak omezovat. Na festival to bývají hlavně modely z nové kolekce nebo modely vyrobené na zakázku. Některé šaty je ale možné si i zapůjčit a mnoho našich klientek využívá i tuto jednorázovou možnost.

Platí osobnosti za dané modely? Jak v tomto ohledu spolupráce funguje?

Spolupráci na základě barteru si velmi pečlivě rozmýšlím a většinou je založena na spolupráci dlouhodobé. Mezi takové osobnosti, se kterými moc ráda pracuji, je například Barbora Poláková, Lenka Neužil Stárková nebo Jenovéfa Boková, kterým jsem na zakázku dělala šaty jak na festival, tak třeba na České Lvy.

Spolupracuji dlouhodobě také s Elle Beauty Lounge, kde se o osobnosti starají s veškerou péčí a zajišťují i make-up a vlasy.

V případě, že tvořím model na zakázku, vycházím buď z kolekce, materiálově i střihově, nebo tvořím model jako originál od základu pro konkrétní osobnost, a to často z látek, které se v kolekci neobjevují a vozím si je například z Paříže nebo Milána pouze na ten jeden konkrétní model.

Je podle vás důležité, aby se český designér na této filmové akci objevil?

Móda a film jdou ruku v ruce a je tomu tak i v zahraničí. Červené koberce po celém světě se v rámci filmových festivalů mění na přehlídková mola a veřejnost baví sledovat, kdo vynesl jaký model. Takže i pro mne jsou tyto události výzvou a možností prezentace, které si velmi vážím.

Máte zkušenosti s tím, že by měla prezence na festivalu nějaký přímý dopad na byznys?

Ano, určitě. Zvyšuje to nejen povědomí o značce, ale i na základě vynesených modelů mediálně sledovanými osobnostmi se škála zákaznic organicky rozšiřuje. Častokrát za mnou ženy chodí na doporučení. Jedná se jak o zakázku, tak i modely pro běžné nošení, které se dají zakoupit v Leedě.

Má podle vás prezence dopad spíše na byznys, nebo je důležitá více z marketingového hlediska? 

Obojí. V počátcích Leedy byl dopad více marketingový a velmi mi to pomohlo zvýšit povědomí o značce, což postupně začalo mít vliv i na byznys. Karlovarský festival stejně jako například Český lev jsou velmi sledované události a dávají módním návrhářům i značkám spoustu možností k propagaci.  Za mě je to přirozená možnost zviditelnění, která mne baví a dává mi smysl.

Vracejí se k vám modely po festivalu? Pokud ano, v jakém jsou stavu a jaký je jejich další osud?

Pokud jsou to modely vytvořené na zakázku, zůstávají u svých majitelů. Modely z půjčovny jsou nám vráceny zpět. Některé slouží jako vzorky ke střihům, na focení a další propagaci nebo ke zkoušení pro potřeby následných zakázek.

Martin Kohout

Kolik modelů jste letos připravoval na festival? 

Letos jsem připravil pět rób. Jednou z nositelek je Denisa Barešová.

Jde o kousky z kolekce, nebo custom-made modely? A myslíte na festival při samotné tvorbě kolekce?

Bývají to spíše kousky z poslední kolekce. Většinou na přehlídkách prezentuji večerní šaty, načasování přehlídky před festivalem je tak z mé strany přesně plánované.

Platí osobnosti za dané modely? Jak v tomto ohledu spolupráce funguje?

Záleží na individuální situaci a potřebách. Pokud si šaty někdo půjčí na červený koberec, tak je to bez placení, je to pro mne dobrá forma propagace. Jiné je to v případě, kdy si dotyčná bere šaty na večerní párty. Tam už je to za poplatek.

Je podle vás důležité, aby se český designér na této filmové akci objevil?

Pokud se bavíme o podobné tvorbě, tedy o večerních šatech, tak je festival v Karlových Varech jedna z nejlepších akcí v Česku, kde je mohou vidět ostatní. Není tu mnoho příležitostí prezentace šatů na akci takového významu.

Máte zkušenosti s tím, že by měla prezence na festivalu nějaký přímý byznysový dopad?

Upřímně nikdy se nejedná o nějaký razantní výkyv. Jelikož je festival jen krátce po přehlídce, tak ho vnímám spíše jako součást zvýšené pozornosti v tomto konkrétním období.

Vracejí se k vám modely po festivalu? Pokud ano, v jakém jsou stavu a jaký je jejich další osud?

Pokud se šaty půjčí pouze na červený koberec, tak se vždy vrátí v pořádku a nikdy jsem s nimi neměl žádný problém. Jiné je to na akcích, kde je jídlo a pití. Tam už je za půjčení poplatek, jelikož počítám s případným poničením a opravou. Jejich další osud je různý, některé kousky se ještě prodají či se půjčují dále nebo je využiji k předělání.

Natálie Dufková, Naniche

Kolik rób jste letos připravovala na karlovarský festival?

Letos tam máme dvoje šaty. 

Jde o kousky z kolekce, nebo custom-made modely? A myslíte na festival při samotné tvorbě kolekce?

Téměř vždy jsou to kousky z našich autorských kolekcí. Většinou při jejich tvorbě nemyslím přímo na festival, ale téměř vždy do kolekce nějaké večerní šaty zahrnu, protože je to důležitou součástí naší Naniche tvorby.  Myslím, že tento přístup vyhovuje i většině našich klientů.

Platí osobnosti za dané modely? Jak v tomto ohledu spolupráce funguje?

Barterové spolupráce ve formě zapůjčení šatů máme s pár vybranými osobnostmi a influencery. Pokud je spolupráce nastavená dobře, je to určitě výhodné pro obě strany. V poslední době jsme ale barterové výpůjčky kvůli opravdu velkému zájmu omezili na minimum a několik jich i teď na festival odmítli.

Sama jsem se jednou dostala do bodu, kdy jsem musela říct stop, protože člověk by pak mohl pořád jen řešit zápůjčky zadarmo a to je opravdu pro nás jako designéry (ještě tady v Česku, kde je složité uživit se  módou) celkem likvidační. Mnohokrát jsem o tom mluvila s více kolegy designéry a všichni máme podobný pohled na věc.

Stejně jako se platí za ostatní služby, i za zápůjčky šatů by se mělo platit. Právě proto máme vybrané šaty v naší placené půjčovně, kde si je zákazníci mohou prohlédnout na webu a následně si je pak u nás přijít vyzkoušet.

Je podle vás důležité, aby se český designér na této filmové akci objevil?

Karlovarský festival je jednou z nejprestižnějších akcí, kde v Česku večerní šaty můžete odprezentovat. Řekla bych tedy, že to může být pro designéra velmi dobrá prezentace. Nemyslím si ale zase, že je to pro každou značku/designéra nutností za každou cenu.

Máte zkušenosti s tím, že by měla prezence na festivalu nějaký přímý byznysový dopad?

Jak mě učila na UMPRUM Liběna Rochová, je to „snowball effect“. Všechno se vším souvisí a čím víc je člověk aktivní v rámci prezentací, tím víc se to odráží na prodejích. Člověk ale musí být (asi jako v každém podnikání) trpělivý, ne vždycky se to totiž projeví hned.

Má podle vás prezence dopad na byznys, nebo je důležitá spíše z marketingového hlediska?

Kdybych to měla vzít procentuálně, tak jde spíše o marketingové hledisko. Ale jak říkám, ono to spolu souvisí.

Vracejí se k vám modely po festivalu? Pokud ano, v jakém jsou stavu a jaký je jejich další osud?

Ty, co jsou prodané, zůstávají klientům, ty z naší půjčovny se vracejí k nám. Jak už jsem říkala, každá zápůjčka znamená čas i peníze. Šaty se pokaždé musejí připravit, nažehlit, vyčistit. Pak se vrátí a opět se musejí vyčistit, vyžehlit a ve většině případů i opravit.

V Naniche máme téměř všechny šaty z luxusních hedvábných materiálů a jsou velmi drahé už v nákladech, a proto je pro nás vždy náročné řešit opravy a poničené šaty. I právě proto jsme zápůjčky za barter minimalizovali. Půjčovnu jsme založili i kvůli tomu, že je to udržitelné řešení pro šaty z kolekcí.

Zároveň ale každé šaty mají určitou životnost a nemůžou se půjčovat donekonečna. I proto máme v půjčovně jen pár kousků a většinu rób z kolekce necháváme pouze na prodej. 

Zuzana Kubíčková

Foto Anna Kovačič

Kolik modelů jste letos připravovala na karlovarský festival?

Mám několik zákaznic, kterým šaty na karlovarský festival šijeme téměř každý rok. Vynesou je pak samozřejmě i na jiné společenské příležitosti (festival ve Varech je nicméně pro tyto zákaznice důležitým datem v kalendáři, protože je zde hodně příležitostí pěkně se obléct).

Letos naše modely oblékne minimálně devět žen, ať už slavných osobností, nebo našich zákaznic, které jsou pravidelnými hosty karlovarského festivalu.

Jde o kousky z kolekce, nebo custom-made modely? A myslíte na festival při samotné tvorbě kolekce?

Při tvorbě kolekcí večerních šatů vznikají modely, u kterých se počítá se společenskými příležitostmi typu festivalu ve Varech, tedy červeného koberce. U těchto modelů je vždy možnost custom-made úpravy nebo obměny. Týká se to například barvy, typu látky, délky nebo jiných detailů zpracování.
Zároveň šijeme jedinečné modely na míru přímo na karlovarský festival či další společenské příležitosti.



Platí osobnosti za dané modely? Jak v tomto ohledu spolupráce funguje?

Pokud se ptáte na herečky nebo jiné slavné osobnosti, spolupracujeme zásadně jen s těmi, které jsou současně našimi zákaznicemi. Šaty, které obléknou na červený koberec (a logicky tedy jen jednou jedinkrát), nám na rozdíl od modelů, které si pořizují do svého šatníku, hradí skrze barterovou spolupráci.

Daná herečka pro nás například nafotí kampaň nebo natočí video. Tohle je ta pro veřejnost viditelná prezentace naší značky, ale pro nás je neméně důležitá ta „neviditelná“ složka v podobě zákaznic, jimž šijeme šaty nebo celý šatník na různé akce, kterých se ve Varech účastní.

Je podle vás důležité, aby se český designér na této filmové akci objevil?

Pro mě je důležité, aby moje šaty žily, aby je ženy oblékaly a nosily. Herečky, které róby vynesou na červený koberec ve Varech určitě přispívají k tomu, že se o mé tvorbě ví… A tak zvyšují šanci, že se o ní dozvědí dámy, které se pak vypraví za mnou do salonu.


Máte zkušenosti s tím, že by měla prezence na festivalu nějaký přímý byznysový dopad?

Pokud se bavíme o tom klasickém červeném koberci a známých tvářích, tak přímý dopad je velmi těžké vysledovat. Vnímám to spíš jako obecné zviditelnění a prostor pro prezentaci naší tvorby.

Jiná situace nastává u zákaznic, které nepatří mezi mediální hvězdy a jezdí do Varů kvůli byznysu a za společenskými setkáními. Od těchto klientek, které si u nás nechají ušít model na míru, máme zpravidla celkem jistý následný kontakt. Někdy i dva nebo tři. A to neplatí jen ve Varech.

Vracejí se k vám róby po festivalu/akcích? Pokud ano, v jakém jsou stavu a jaký je jejich další osud?

Pokud jde o šaty v rámci barterové spolupráce, vracejí se nám. Necháme je profesionálně vyčistit a zařadíme do archivu. Čas od času děláme prodej vzorků (sample sale). Některé modely do sample sale zařadíme, jiné si necháváme pro archivní účely.

Boris Kráľ

Foto Martin Faltejsek

Kolik šatů jste letos pro karlovarský festival připravil?

Po loňském pracovním přetížení (čtyři róby na míru během dvou týdnů) jsem docela rád, že letos dělám jen jedny šaty na míru. Na závěr jsou zapůjčeny pouze dvoje šaty pro jednu herečku, ale to je zatím překvapení.

Jde o kousky kolekce, nebo o custom-made modely? A myslíte na festival už při samotné tvorbě kolekce?

Šaty jsou vždy vypůjčené z kolekcí. Jediný případ, kdy jsem šil šaty herečce na míru, byla róba pro Danielu Kolářovou. Ve svých kolekcích vždy pracuji s modely, které jsou určeny i pro black tie příležitosti, ale je to spíše náhoda než cílené plánování.

Platí si celebrity za dotyčné modely? Jak v tomto ohledu funguje spolupráce?

Obecně platí, že herečky a celebrity si většinou šaty od návrhářů půjčují. Pro návrháře je to propagace a příjemné zviditelnění, ale řekl bych, že je to i trochu neřest. Kdysi v dobách starého Hollywoodu kupovali manželé a partneři herečkám šaty a šperky za miliony dolarů, aby je mohly nosit na červeném koberci.

S příchodem marketingu to však vymizelo a návrhářům na našem trhu to vůbec nehraje do karet. Šaty na červený koberec šité na míru jsou nejlepším způsobem, jak podpořit daného návrháře. Z mého pohledu je nejpřirozenější, když návrhář na akci oblékne některé své klienty a dostane za svou práci zaplaceno.

Je podle vás důležité, aby se český návrhář objevil na této filmové události? 

Záleží na tom, kdo má jaké záměry. Myslím, že pokud se návrhář na této akci neobjeví, o ničem to nevypovídá.

Zažil jste, že by přítomnost na festivalu měla nějaký přímý dopad?

Mimořádně silný a pozitivní ohlas vyvolaly šaty, které jsem vytvořil a ušil na míru Daniele Kolářové u příležitosti jejího ocenění za celoživotní dílo. Dodnes slýchám od lidí, jak na ten okamžik s nadšením vzpomínají, a mnoho lidí si mě díky této příležitosti všimlo.

Má podle vás přítomnost na festivalu vliv na podnikání, nebo je důležitá spíše z marketingového hlediska?

Myslím, že ve většině případů jde spíše o propagaci a marketing než o další práci. Samozřejmě je vždy úžasné vidět své šaty na krásných herečkách na červeném koberci. Ale když už s někým spolupracuji, snažím se zachovat určitou kontinuitu a s vybranými herečkami pracovat dlouhodoběji.