Když na sobotním vyhlášení Českého lva předávala cenu za nejlepší režii Jiřímu Mádlovi, zazářila herečka Anna Geislerová v Rudolfinu v dlouhé černé róbě od módní návrhářky Zuzany Kubíčkové. A producentka filmu Vlny Monika Kristl si v závěru večera došla pro sošku za nejlepší snímek – opět v šatech od Zuzany Kubíčkové. Právě u ní v salonu v Pařížské ulici o několik hodin dříve přípravy na slavnostní večer začaly.
Už od odpoledne ve druhém patře rohového domu v Pařížské na slavnou herečku čeká hned několik lidí – od autorky večerních šatů Zuzany Kubíčkové přes hereččina stylistu Miroslava Romaniva, její make-up artistku Renatu Zelinkovou až po asistentky nebo kameramana.
Model, který si sem Anna Geislerová za chvíli přijde obléknout, na ni čeká v přijímacím salonku, oblečený na figuríně stojící na čestném místě u arkýřového okna s výhledem na Staré Město. Pro nadcházející slavnostní příležitost jej pro herečku vybral stylista Romaniv z jedné z předchozích couture kolekcí uznávané módní návrhářky, která obléká i řadu dalších filmových hvězd.
Spolu s Geislerovou tu tyto šaty budou hrát během podvečera Mezinárodního dne žen hlavní roli, než je herečka vynese na červený koberec Rudolfina.
Ještě než se ozve očekávaný zvonek, stihneme se Zuzanou Kubíčkovou rychlou prohlídku prostor jejího salonu, kde vznikají večerní šaty šité klientkám na míru i kolekce pro denní nošení. Ve dvou reprezentativních saloncích, kde se Zuzana schází se zákaznicemi nebo obchodními partnery, jsou vystavené nejnovější modely šatů a doplňků i nestárnoucí klasiky.
Uznávaná návrhářka už třináctým rokem pod vlastní značkou obléká náročné klientky se zájmem o českou autorskou módu. Patří mezi ně například Tereza Maxová nebo herečky Jana Plodková, Jitka Schneiderová nebo Elizaveta Maximová nebo Zuzana Stivínová.
Místo designérčina podpisu nesou jednotlivé kousky výšivku ve tvaru červené pusinky, kterou Zuzana Kubíčková poslední dva roky používá jako svou značku. Podobně dlouho sídlí i v prostorách původně šestipokojového bytu se třemi koupelnami, kde vznikají návrhy kolekcí, střihy šatů i samotné výsledné produkty, které si sem zákaznice po domluvě mohou přijít prohlédnout a vyzkoušet.
Za chvíli už ale Anna Geislerová vchází do dveří se svou dcerou Stellou Janáčkovou. Jen co odloží welcome drink, usedne do křesla, kolem nějž má již Renata Zelinková připravenou všechnu potřebnou kosmetiku. Na dnešní večer zvolila spolu se stylistou jemnější tóny béžové, které nechají vyniknout přirozené kráse Geislerové.
„Líčení jsme zvolili ve stylu ‚nude‘, tedy téměř nevýrazné, tlumenější, protože šaty, účes i šperky už výrazné jsou,“ vysvětluje Romaniv.
Ze salonku, který v běžné dny slouží pracovním účelům, se dá projít do dalších třech světlých pokojů, kde jsou na pultu rozložené rozličné druhy tkanin. Práce tu nestojí ani v tento speciální okamžik, nůžky i šicí stroje jedou v plném nasazení. Právě se tu připravuje nadcházející couture kolekce, jež bude slavnostně představena 31. března na módní přehlídce na pražském Výstavišti.
Mezitím, co se herečka oddává do péče stylistů, máme se Zuzanou Kubíčkovou chvilku promluvit si nejen o tom, jak vznikal model šatů zvolený pro dnešní večer, ale i o její aktuální práci. Společnost u kávy nám dělá i její fenka, která se čas od času také hlásí o slovo.
Foto Michael Tomeš
Anna Geislerová už šaty od Zuzany Kubíčkové v minulosti do společnosti vynesla; přišla si k ní například pro model s kostkovaným sakem na jedno z předávání cen Czech Grand Design a oblékala se tu také na focení do časopisů. Tentokrát se ale jedná o první velkou spolupráci mezi herečkou a návrhářkou.
Pro dnešní příležitost se cesty obou žen propojily díky stylistovi Romanivovi. „Právě on dostal nápad, že bych Annu pro dnešní večer mohla obléknout,“ mluví Zuzana Kubíčková o muži, který ve vedlejší místnosti zrovna pro herečku připravuje diamantové šperky od Gismondi.
Foto Michael Tomeš
„Při příležitostech, jako je i tento slavnostní večer, se obvykle nejdříve sejdu právě se stylistou, abychom se společně podívali, jaké modely máme k dispozici. Šijeme na míru a nemáme příliš mnoho volných vzorků, které bychom mohli pro tyto příležitosti využít,“ vysvětluje autorka šatů, které pocházejí z jedné z jejích dřívějších couture kolekcí.
Spolupráci se stylisty považuje Zuzana Kubíčková za velmi přínosnou především u příležitosti událostí, jako je právě předávání cen Český lev nebo filmový festival v Karlových Varech. „Dokážou předem odhadnout, co jejich klientkám nebo klientům sluší, a s takovým pohledem se pak jednoduše pracuje,“ říká návrhářka, která na České lvy dříve oblékala například také herečku Janu Plodkovou.
Foto se svolením Zuzany Kubíčkové
„Její stylista pro ni pro tuto příležitost vyhlédl jeden výrazný model přímo na mé přehlídce,“ vzpomíná. Podobně ale spolupráce funguje, i když se šijí šaty na míru. „Stylista dokáže uvést model šatů do souvislostí, vidí ho v jiném kontextu a může si s ním v rámci svých estetických mezí dělat, co chce,“ popisuje Zuzana Kubíčková.
Důvodem, proč pro Geislerovou na tento večer zvolili právě vybraný model, je, že hledali něco sofistikovaného, ale zároveň netradičního: „Nejsou to klasické šaty, ale v podstatě zavinovací kabát, který jako šaty působí. Je z krásného pevného materiálu, který prý dokonce nosí i kardinálové. Inspirací nám byly ženy jako Elisabeth Taylor nebo Adele,“ vysvětluje Romaniv.
Geislerové šaty padly do oka hned, už z pouhé fotografie: „Bylo hned vidět, že jsou ty šaty nádherné. Mám pocit, že když je člověk nominovaný, může si dovolit větší extravaganci. Ale když je předávající, a ještě k tomu za režii – zaslouží si to určitou noblesu. Ta v tomto případě byla vidět i z fotky,“ svěřuje se později.
Už na první zkoušení jí šaty sedly jako ulité. „Nebylo třeba vůbec nic upravovat, což je u již hotového modelu příjemná náhoda,“ říká Zuzana Kubíčková.
Vybraný model je podle ní na jednu stranu něčím klasický, ale zároveň dokáže být velmi extravagantní: „Bez použití správné látky by ale tento efekt dostatečně nevyzněl. Zvolili jsme látku s moaré efektem, proto nepůsobí jako monolit,“ popisuje zvolený materiál.
Celá kolekce, z níž šaty pocházejí, má díky střihu a technologii zpracování velmi definovaný pas a výrazné boky. „Vytváří ideální ženský tvar přesýpacích hodin,“ říká designérka. Ten doplňuje hluboký dekolt s výrazným límcem a dlouhým rukávem.
Důležitým prvkem propracovaných šatů je šněrování na zadním dílu, které evokuje korzet. Výrazné kapsy nabízejí dostatečný prostor pro uložení osobních věcí, a tak již není třeba brát si k šatům žádné psaníčko.
Na vzniku takových šatů většinou pracují troje až čtvery ruce. „Důležitou osobou je konstruktérka střihu, která látku nastříhá, a pak krejčová, která ji šije,“ popisuje návrhářka, která hned za svou první kolekci v roce 2012 získala ocenění Czech Grand Design.
Nejdříve se celý model podle její skici vytvoří z pomocného materiálu, přičemž se ladí střihové a proporční nuance a rozhoduje se o detailech postupu zpracování. Jakmile je autorka s výsledkem spokojená, pak se teprve střihne do finálního materiálu.
Během procesu vzniku se šaty několikrát zkoušejí na modelce, aby se zjistilo, zda se látka chová dle očekávání. Samotná výroba oděvu trvá vyšší desítky hodin, modely na míru se podle návrhářky šijí na několik zkoušek a většinou to trvá dva až tři měsíce.
Foto Michael Tomeš
Anna Geislerová nebyla jedinou ženou, která na slavnostní večer v Rudolfinu přišla v modelu od Zuzany Kubíčkové. Producentka filmu Vlny Monika Kristl si v blyštivé zelené róbě od Kubíčkové v závěru večera došla pro sošku za nejlepší film. A šaty z jejího salonu oblékla také režisérka Tereza Kopáčová.
„Těší mě oblékat nejen herečky, ale i méně viditelné tvůrkyně, díky nimž hvězdy našeho plátna mohou být hvězdami,“ říká návrhářka. To byl ostatně i koncept celého slavnostního večera, kdy předávající v každé kategorii byli hned dva; vedle známé hvězdy také zástupce nepříliš viditelné filmové profese.
V případě Anny Geislerové to byla skriptka Olga Hanzlíková, s níž po osmi měsících nedávno dotočila seriál Ratolesti.
Právě proto, že nebyla Anna Geislerová nominovanou, ale předávající osobností, nevolila pro svůj outfit výraznou barvu. „Černá je k tomuto úkolu přiléhavá,“ hodnotí Zuzana Kubíčková.
Její rada ohledně vhodného oblečení na exponované slavnostní události zní: „Pokud člověk není zvyklý na pozornost a není si volbou oblečení pro takovou událost jistý, může jít klidně do něčeho umírněného. Nejdůležitější je ale kvalitní materiál a dobře zvolený střih – vzhledem k postavě i k osobnosti,“ radí designérka.
Samozřejmostí je být oblečen v souladu s dress codem. „Nemá ale smysl přemáhat se a jít v něčem, co mi sice podle ostatních sluší, ale v čem se sám necítím dobře. To je pak vidět. Vynést extravagantní model, který dress code třeba i trochu překračuje, to se musí opravdu umět,“ dodává.
Jeden z takových neobvyklejších modelů z její dílny byl třeba ten, který oblékla Jana Plodková loni v Karlových Varech: „Tehdy jsme na black tie event zvolily dvoudílný komplet ušitý na míru – žakárovou sukni a crop top,“ říká návrhářka.
Eliška Křenková zase loni na Českého lva zvolila netradiční délku: „Byly to honosné šaty z hedvábného taftu, s velkou mašlí a dlouhou vlečkou, ale vepředu byly krátké,“ popisuje autorka odvážného modelu onu situaci, kdy by na někom jiném šaty mohly působit nepatřičně. „V případě Elišky Křenkové to byla ale skvělá, byť netradiční volba,“ dodává.
Foto se svolením Zuzany Kubíčkové
Na konci března představí návrhářka svou novou couture kolekci v prostorách jednoho z pavilonů pražského Výstaviště. Konkrétní podobu nechává jako překvapení, ale prozrazuje, že bude z materiálů, s nimiž dříve nepracovala.
„Vždy jsem se věnovala hlavně klasickým přírodním materiálům, jako je hedvábí, vlna nebo krajka. Teď přibývají i hi-tech látky, které mají umělé efekty.“ Půjde spíše o její oděvní vize než praktický dámský šatník: „Cílem je ukázat, co všechno náš ateliér umí v kreativní i řemeslné rovině. Ta by měla být neustále připomínána,“ říká návrhářka.
Ta přitom není jen autorkou skic, ale sama vezme jehlu do ruky a vstupuje do celého rukodělného procesu. „A pokaždé se u toho něco nového naučím. Nebaví mě neustále opakovat to, co znám, neustále hledám nové cesty, co se dá ještě vytvořit,“ dodává.
Foto Michael Tomeš
Pro každý konkrétní model je třeba vybrat látku a barvu tak, aby celek dával smysl. „Vybíráme z malých vzorků od výrobců a to je samo o sobě velkou zkouškou představivosti. Materiály chodí postupně, sháníme jednotlivé komponenty. Je to hra o čas a proces, kdy k výsledku nevede jen jedno rozhodnutí,“ popisuje proces vzniku šatů Zuzana Kubíčková.
I přípravy na velký večer jsou hrou o čas. Vše tu probíhá takřka na minuty přesně, a než pro Annu Geislerovou přijede limuzína, která ji doveze na červený koberec, musí být vše perfektní. Stylista právě pomáhá již nalíčené Geislerové se šněrováním šatů a Kubíčková jde zkontrolovat, zda vše sedí, jak má.
„Cítím se krásně, jsou to dokonalé šaty, důstojné toho večera,“ hodnotí sama herečka a místností se nese pocit, že takto by mohla jít klidně i na Zlaté glóby. V Pařížské už na ni čeká limuzína, která ji a její dceru odveze na červený koberec před Rudolfinum. A jak příběh šatů pokračoval po slavnostní party v hotelu Augustin? To už zůstane bez komentáře…