Značka Fritz Hansen slaví neuvěřitelné výročí. Její historické archivy sahají až k úplně první židli vyrobené v roce 1872. Vznikla v dílně talentovaného truhláře a vizionáře Fritze Hansena v malém městě Nakskov v jižním Dánsku. Inkoust na živnostenském listě mu teprve zasychal.
Tehdy asi ani v nejdivočejších snech nemohl domyslet, že dílna vyroste ve světově uznávaného výrobce interiérového nábytku a svítidel a že jeho jméno budou v roce 2022 umět vyslovit všichni milovníci moderního designu, nejenom toho severského.
Ve spolupráci s revolučními architekty a designéry, jako byli Arne Jacobsen, Poul Kjærholm a Hans J. Wegner, se této společnosti podařilo vytvořit dánskou designovou tradici a do encyklopedie přispět nesmrtelnými kusy nábytku, které lidem vydrží po celý život a ocení je i následující generace.
Jak pro jejich stále aktuální vzhled, tak současně i pro pozoruhodné řemeslné zpracování, pečlivě promyšlené detaily a prémiovou kvalitu materiálů.
Prvním přelomovým kusem sedacího nábytku byla kancelářská židle z roku 1878, kterou Fritz Hansen vyrobil z laminované dýhy v továrně, kterou si nově zbudoval v Kodani. Je jedinečným příkladem židle z překližky, jaké v té době byly ještě vzácností.
Továrnu i kus vizionářství po zakladateli zdědil jeho syn Christian, jenž do čela firmy usedl na začátku 20. století. Vystihl dobu plnou společenských změn a na výrobě nábytku začal spolupracovat s předními architekty. Podařilo se mu získat i přelomovou zakázku na dodání židlí do dánského parlamentu, dál do kodaňské radnice i k nejvyššímu soudu v paláci Christiansburu či univerzitní knihovny.
Za jeho otce se Fritz Hansen stal světovým lídrem v lisovaném a laminátovém dřevěném nábytku, Christiana uchvátilo ohýbání dřeva párou. Na tuto techniku se mu podařilo získat výhradní práva od Thonetu, což znamenalo další rozvoj výroby a nutnost rozšířit továrenské prostory ve čtvrti Christianhavn. To už ale pomalu na předával žezlo další mladé krvi – synům Sørenu Christianovi a Poulu Fritzovi.
Ti sehráli klíčovou roli v importu myšlenek funkcionalismu do produkce. Vedle dřeva se prozíravě zaměřili na ocelový ohýbaný nábytek. Vyhlédli si i Hanse J. Wegnera a započali i celoživotní partnerství s Arnem Jacobsenem, které v poválečné éře zplodilo celou řadu ikon – židle Ant, první svého druhu se sedákem a opěradlem vyrobeným z jednoho kusu dýhy, křesílko Swan i otočné křeslo Egg.
Když se ještě ke skupině dalších spřátelených designérů přidal i Verner Panton nebo Piet Hein s Brunem Mathssonen, byla dánská designová revoluce dovršena.
Moderně, progresivně a s vybraným vkusem. To jsou hodnoty, s nimiž značka Fritz Hansen vstoupila i do sedmdesátých let. Stále byla v držení rodiny Hansenových, protože podnik vedl designér Peter Lassen, který si vzal Brigitte Hansenovou.
V osmdesátých letech ale továrnu přebral Skandinavisk Holding. Značce s podařily dva husarské kousky – po smrti Poula Kjaerholma jí rodina věnovala práva na veškeré kolekce, které navrhl mezi lety 1951 až 1967 a mezi které patří i ikonické křesílko PK25. Získala též práva na reedici bauhasovské ikony – kovových svítidel Christiana Bella.
Fritz Hansen pak nadále pokračuje se v nastavených spolupracích, takže v roce 1988 vzniká Wire Cone chair Vernera Pantona. Přizváni jsou i „neskandinávci“ jako Vico Magistretti. Továrna, sídlo firmy a showroom se stěhuje do Vassingerødu. Přelom nového tisíciletí přinesl bouřlivé změny – je představen koncept Republic of Fritz Hansen.
Představuje změnu strategie směrem ke globální designové společnosti a vyjadřuje důležitost nábytku jako výrazu individuality v profesionálním i soukromém prostředí. Fritz Hansen zahajuje spolupráci s novými mladými a slibnými designéry, včetně Kaspera Salta, Cecilie Manz, Jamieho Hayona nebo studia Nendo.
A zaznamenává velký růst, který trvá dodnes a souvisí i s akvizicí značky svítidel Lightyears a loňskou koupí nábytkářského výrobce Skagerak. Výrobní centrum Fritz Hansen se sice před osmi lety přesídlilo do polského města Rawicz, ústřední sídlo ale nadále zůstává ve východním Dánsku.
Jako součást oslav velkého výročí jsou na trh uvedeny nejslavnější návrhy značky, reinterpretované za použití speciálních tkanin, barev a materiálů. Výroční edice představuje nové verze fenomenálně úspěšných modelů Arneho Jacobsena i židle PK0 A navržené Poulem Kjærholmem. Zcela nově je do výroby uveden jeho návrh stolu PK60.