V době celosvětového zpomalení prodejů luxusního zboží přicházejí značky s novými způsoby, jak si zajistit loajalitu své dosud věrné klientely. Příkladem nechť je poslední počin značky Bottega Veneta, která pro nejoddanější zákazníky brzy otevře gotický palác v srdci Benátek.

Nenechte se zmást. I když značky jako Miu Miu, Hermès nebo Moncler v prvním čtvrtletí letošního roku výrazně rostly, ne všechny luxusní módní domy jsou na tom stejně.

Gigant LVMH nejbohatšího muže plateny Bernarda Arnaulta, kam spadají značky jako Louis Vuitton, Fendi, Christian Dior nebo Loewe, hlásí za první čtvrtletí letošního roku dvouprocentní pokles tržeb oproti stejnému období v roce 2023.

Skupina Kering, kam patří Saint Laurent, Gucci, Balenciaga nebo Bottega Veneta, vykázala v prvním čtvrtletí roku 2024 desetiprocentní propad tržeb. Celková nejistota a zpomalení růstu trhu s luxusním zbožím staví módní domy před nejednoduchý úkol: upevnit si pozici mezi svými nejvěrnějšími zákazníky. 

Značka Gucci tak například v minulém roce přišla s nový konceptem Gucci Salon, kde VIP zákazníkům nabízí zakázkové, vzácné a exkluzivní přehlídkové modely. První salon pouze pro zvané otevřela v Los Angeles, další následovaly v Londýně, Tokiu a nové by měly otevřít v New Yorku, Paříži nebo Miláně. 

Podobný specializovaný obchod má v Paříži i Balenciaga, Chanel zase otevírá soukromé butiky pro své nejlepší klienty v Asii. A zmíněná Bottega Veneta se sídlem v Miláně? Ta se rozhodla svou top klientelu odměnit možností návštěvy nového kulturního, tvůrčího a samozřejmě také nákupního prostoru v benátském gotickém paláci z patnáctého století. 

V jeho interiéru, o jehož podobu se postaral kreativní ředitel značky Matthieu Blazy, najdeme pečlivě kurátorovaný nábytek, domácí doplňky značky – jako jsou například kožené taburetky – ale i dekorace z přehlídkových mol.

„Na rozdíl od mnoha jiných značek není Bottega Veneta spojena s jediným zakladatelem,“ řekl k otevření prostoru generální ředitel značky Leo Rongone na Financial Times Business of Luxury Summit. „Duch komunity je pro nás nesmírně důležitý a přesahuje rámec značky… Chtěli jsme tomuto duchu dát i fyzický prostor,“ dodal. 

Pallazzo Bottega Veneta, který sídlí v budově postavené mezi lety 1473 a 1479, otevře v červnu. Benátky jsou pro značku víc než symbolické. Její zakladatelé, Michele Taddei a Renzo Zengiaro, ji založili v roce 1966 v nedalekém městě Vicenza v benátské oblasti.

Z jejich „benátské řemeslné dílny“, jak by se dal italský název značky přeložit, se brzy stala ikona luxusních kožených doplňků záměrně se vyhýbající používáním log. Synonymem Bottegy Venety se pak staly produkty – zejména kabelky a boty – vyrobené speciální technikou intrecciato, proplétáním kůže.

V novém paláci značky by se měla odrážet nejen její bohatá historie. Podle jejího CEO v něm bude Bottega Veneta, která se stala součástí Gucci Group (nyní Kering) v roce 2001, nabízet módní konzultace, zakázkovou výrobu – včetně obuvi a doplňků – nebo společenských modelů na červený koberec.

Vedle toho by VIP zákazníci měli mít v Pallazo Bottega Veneta exkluzivní přístup ke kolekcím luxusních šperků nebo kosmetiky.

Nebojte, v nově zrekonstruovaném barokním paláci ale nepůjde jen o materiální marnivost. Pallazo Bottega Veneta dá prostor i svému několik let trvajícímu projektu Bottega for Bottegas, který zviditelňuje malé řemeslné ateliéry nebo dílny. V benátském paláci by nově měli najít prostor na krátkodobé rezidence.

Ve VIP prostoru by navíc mělo dostat silné slovo i umění. „Přivítáme tu začínající galeristy a umělce, kteří běžně nemají možnost potkat se s tak bonitní klientelou,“ prohlásil Leo Rongone. Zdůraznil také, že výstavní program Pallazo Bottega Veneta bude navázaný na benátské kulturní události – tedy na bienále umění či architektury.

Benátský palác je prvním kulturním a módním stánkem značky pro VIP klientelu, další by se měly podle jejího CEO otevřít v Asii či Spojených státech.

Investice do privátních prostorů pro věrnou klientelu jen dokazuje, že v budování dlouhodobného a vzájemně prospěšného vztahu mezi značkou a zákazníkem hraje stále důležitější roli individuální přístup a pečlivě kurátorovaný příběh a vize značky.

Uznejte sami – kde jinde než v benátském paláci z patnáctého století by se tohle dělalo lépe?