Až 22 procent Čechů nepřečetlo v minulém roce ani jednu knihu. Pro srovnání, roce 2013 to bylo procent 16. Důvody? Nedostatek času, motivace, ale i neschopnost se na čtení soustředit.
Pokud patříte k poslední skupině, které při čtení odbíhá myšlenkami jinam, přečtěte si tipy Jordana Harryho, který přichází s několika strategiemi, jak se nenechat rušit a jak přečíst klidně jednu knihu za den.
Jazyk za zuby
Jednou z příčin, proč při čtení myslíte na něco jiného, je podle Harryho subvokalizace, tedy hlas vašeho vnitřního čtenáře, který doprovází vaše jinak tiché čtení. Problém je v tom, že vnitřní čtenář není schopen číst rychleji než 200–300 slov za minutu, což způsobuje, že máte zbytečně moc času na přemýšlení. A to může vést k tomu, že ztratíte koncentraci.
Jak proti tomu bojovat? Dejte si jazyk na horní patro, abyste svého vnitřního čtenáře umlčeli. Nejenže nebudete mít tendenci slova artikulovat, ale také si rozptýlíte mozek.
Obálka na pomoc
Stává se vám, že přečtete stránku a na konci vůbec netušíte, o čem jste vlastně četli? Jordan Harry to nazývá regresí. Příčina? Z aktivního čtenáře se stává pasivní konzument slov.
Jak proti tomu bojovat? Na začátku každé kapitoly se snažte určit si, na co se snažíte hledat odpověď. Je jasné, že u faktografické literatury to bude jednodušší než u románu, myslete ale na to, že byste v hlavě vždy měli mít zvídavého čtenáře hledajícího odpovědi.
Další technikou je tzv. gliding. Budete k ní potřebovat obálku, kus papíru nebo třeba kreditní kartu. Jimi si zakrývejte věty, které jste už přečetli, abyste neměli možnost se k nim vracet. Podle Harryho se tak sami dokopete k pozornějšímu soustředění.
Ukazovátko
Když se nesoustředíme, často skáčeme očima z místa na místo a nejsme schopni vnímat text v přirozeném sledu.
Jak proti tomu bojovat? Vezměte si do ruky tužku, pravítko nebo cokoli, co bude doprovázet vaše oči řádek po řádku. Nejenže pravděpodobně nebudete odskakovat očima jinam, ale také se podle Harryho budete sami nutit číst rychleji.
Kolik knih jste zatím tento rok přečetli vy? Dejte vědět na [email protected] nebo se o to podělte v naší facebookové skupině.