Z brněnské manufaktury Ajala se za poslední roky stala jedna z nejvýraznějších značek řemeslné čokolády v Česku. Co začalo jako nadšenecký projekt manželů Teplých, dnes čítá 25členný tým, stovky tisíc vyrobených tabulek ročně a nově i designový showroom v Husově ulici.
Kakao je odtud cítit až k nedaleké Moravské galerii. Tady se scházejí fajnšmekři toužící po čokoládovém zážitku. Showroom Ajaly, relativně malý prostor o rozloze dvacet metrů čtverečních, který prokoukl pod vedením Barbary a Adama Jung z renomovaného studia JUNG Architekti.
Ti pracovali tak, aby veškeré komponenty vytvořené na míru co nejvíce evokovaly butikový obchod a vizuální identita značky byla perfektně sladěná s prostorem. Ten velmi přirozeně už při vstupu každého odkáže právě na estetiku čokolády.
Ajalu v roce 2014 založili manželé Filip a Silvie Teplí. On původně manažer grafického studia, ona lékařka. Rozhodli se, že název, který v jazyce starých Aztéků znamená „probuzení“, bude od začátku úderně symbolizovat jejich přístup.
Ani jeden netouží dělat revoluce v domácích spižírnách. Chtějí jen ukázat, jak rozmanitou škálu čokoláda má, když je vyráběna s úctou k surovinám i k přírodě.
„Od našich začátků vnímám velký posun. Hlavně u nás v Brně a v Praze. Troufám si říct, že jsme vytvořili silnou komunitu milovníků kvalitní čokolády, a to mě těší!“ říká Filip Teplý. „Snažíme se také zákazníky edukovat o tom, co znamená kvalitní řemeslná čokoláda a jak poznat rozdíly.“
Momentálně brand opečovává tým čítající pětadvacet lidí. A i přesto, že značka řeší mnoho výzev spojených především s výrazným zdražováním kakaa, které je nutné reflektovat, je o čokolády stále enormní zájem.
Favority jsou tabulky s příchutěmi květy & pomeranče, kokosový krém či mořská sůl. Mimo čokolád mají v nabídce dalších zhruba patnáct druhů produktů. Jsou to především čokoládové krémy, horká čokoláda, ovoce a oříšky v čokoládě.
Ceny Great Taste
Ajala si z prestižního hodnocení Great Taste Awards 2025 odnesla hned čtyři ocenění, konkrétně tyto čokolády: Tanzanie (70%) – 2 hvězdy, Uganda (70%), Květy a pomeranče a Kokosová vločka. „Pořád jsme malá čokoládovna z Brna, ale snažíme se dělat věci poctivě a s velkým důrazem na kvalitu. Když pak naše čokolády uspějí v tak prestižní soutěži, jako je Great Taste, je to pro nás potvrzení, že máme co nabídnout i za hranicemi Česka,“ řekl Filip Teplý.
Odbyt je rozhodně znát. Jenom za minulý rok manufaktura vyrobila 160 tisíc tabulek čokolád a tržby se vyšplhaly k devatenácti milionům. Tento rok je jejich cílem dostat obrat na dvacet čtyři milionů.
„Poslední tři roky byly pro mě osobně velmi náročné, prodělal jsem poněkud vážné zranění, které mě na větší část z těch tří let vyřadilo skoro úplně z provozu. Celý chod byl tak na týmu a jen díky jeho nasazení a víře v Ajalu jsme tam, kde jsme. Nyní už jsou snad všechny problémy za mnou a společně se do toho pořádně opřeme,“ doplňuje Teplý.
A že se to skutečně pomalu děje, dokazuje i do posledního detailu vyšperkovaný kamenný showroom. Architekti nechtěli samotnou expozici omezovat pouze na regály a stůl, neboť se domnívali, že jednotná plocha by působila příliš monotónně, až nudně.
Zvolené řešení má podobu zábavné skládačky sloupců různých tvarů a výšek, které pracovně nazvali totemy, jež opět navazují na logo brandu. Díky rafinované variabilitě systému je možné z prezentační plochy jednoduše vytvořit degustační stůl – na nejvyšší totem se jenom položí deska a nižší slouží k sezení.
Foto Ajala Chocolate
Foto Ajala Chocolate
Foto Ajala Chocolate
Foto Ajala Chocolate
Foto Ajala Chocolate
Foto Ajala Chocolate
Každý výstavní totem je zakončen odlišným typem poklopu v pastelových odstínech, přizpůsobených konkrétním potřebám prezentování čokolády a ostatních produktů. Mimo to bylo v showroomu použito také dřevo v odstínech bordó až tmavě čokoládová. Poutavé detaily tak ještě umocňují hravou atmosféru interiéru.
Realizace trvala od dubna do listopadu minulého roku. V listopadu byl spuštěn zkušební provoz, teprve od tohoto roku už je obchod dokonale zajetý. A zákazníci si ho pochvalují.
Zakladatelé Ajaly viděli v showroomu příležitost, jak nabídnout svou kompletní tvorbu. Přestože má značka aktuálně vybudovanou spolupráci s více než dvěma sty obchodních partnerů, nikdo nemá celé její portfolio.
Dát si můžete tabulky vyráběné z prémiových kakaových bobů pocházejících například z Tanzanie, Haiti, Ekvádoru či Belize. Každá je proto unikátní nejen díky svému rozdílnému chuťovému profilu, ale také příběhu, který za ní stojí. O tom vám ostatně s velkým nadšením v showroomu povyprávějí. Zažít můžete také řízené čokoládové degustace nebo jógové večery s čokoládou.
Ajala má slušně nakročeno a příští rok by chtěla pole působnosti rozšířit i za hranice svého přirozeného teritoria, situovaného do Jihomoravského kraje. Podobný koncept jako současný brněnský showroom by chtěli otevřít také v Praze.
„Než se tak stane, ladíme prozatím novinky, třeba cookies nebo miniaturní čokoládky. Jeden zásadní produkt už v prodeji dokonce máme. Je to naše první plněná čokoláda, říkáme jí Staročeská a je plněna tradičními českými surovinami, jako je mák, višně a vlašské ořechy. Je to taková naše odpověď na fenomén dubajské čokolády, kterou nyní všichni kopírují. My jsme chtěli přijít s něčím originálním a zároveň ukázat, že možná ty nejlepší chutě máme tady u nás,“ dodává Filip Teplý.