Nebylo mu ještě ani třicet, a přece už Vlad Ryasnyy patří mezi uznávané cukráře v Česku, od něhož se ostatní chodí učit. Stal se z něj machr mimo jiné přes makronky a jako jeden z mála v tuzemsku vyrábí také vegan varianty, jejichž recepturu ladil tři roky. Nově je můžete ochutnat i v kamenné prodejně v Brně.
Bude to znít podivně, ale jako dítě neměl rád sladkosti. Moc ho ale ani nezajímaly hry s balonem nebo autíčky. Bavila ho pečicí alchymie. Od dvanácti let se proto intenzivně učil péct a naprosto tomuto gastronomickému žánru propadl.
Během středoškolských let se v rámci svého studia na gastronomické a hotelové škole v Braníku účastnil stáží v renomovaných podnicích. Dostal se pod ruce italskému cukrářskému mistrovi Danielu Combimu, omrknul chod restaurace La Cucina nebo La Bottega.
A velmi rychle ukázal svůj talent. Navázal proto například spolupráci s Helenou Fléglovou, s níž dodnes vede kurzy v její HF Pastry Academy. Dostal se také do juniorského národního týmu kuchařů a cukrářů AKC ČR. I dnes je stálou součástí cukrářského nároďáku, ale už zaujímá místo v hlavním týmu mezi dospělými.
Před dvěma lety své zkušenosti, nápady, ale především pak vášeň pro makronky vložil do knižní bichle (nebo spíše bible) nazvané Macarons, kterou má v Česku přes tři tisíce majitelů. Minulý rok vydal opět vlastním nákladem pokračování.
Foto se svolením Vlada Ryasnyyho
„Nová kniha má zatím třetinový úspěch. Je menší a neobsahuje tolik teorie jako první díl, který je zaměřen na know-how daného dezertu. Druhý díl je ale barevnější, pestřejší a pro ty, kdo touží po nových příchutích nebo o makronkách už vědí vše a chtějí si rozšířit obzory, je správnou volbou,“ vysvětluje Ryasnyy, člen výběru Forbes 30 pod 30 ročník 2019. O fotky se postaral sám Vlad spolu s Michalem Odehnalem.
Říká o sobě, že je zvídavý a neustále potřebuje ochutnávat nové věci. V roce 2018 proto odjel na trip do Barcelony, kde ochutnal fantastický mangovomučenkový džem. O dva roky později už spřádal plány na svůj byznys, což se mu také podařilo.
„Značku Sugar Life jsem zakládal s aktuálním byznys partnerem Filipem Sokolem. Sám bych do toho nikdy nešel – sice působím ambiciózně, ale nejraději bych se zavřel do kuchyně a neřešil veškeré podnikatelské starosti. Obvykle se musím dlouho přemlouvat, ale pak se do práce ponořím tělem i duší,“ vzpomíná Ryasnyy.
Druhým dechem dodává, že začátky byly rozpačité, protože začínali v době pandemie covidu. Na začátku byl pouze e-shop. „Riskl jsem to vložením veškerých svých úspor. Nikdy nezapomenu, když jsem uvařil první regál džemů s myšlenkou, že to máme na několik let. Nyní na to vzpomínáme, ale bohužel fotku regálu nemáme,“ směje se Ryasnyy.
Sám má na starosti kreativní část, včetně vyhledání surovin a dodavatelů, aby to bylo smysluplné, co se týká nákladů a výroby. Řeší ale také organizaci výrobního procesu a samozřejmě samotnou tvorbu.
I přes „pouhou“ existenci na internetu se našla spoustu nadšených zákazníků, kteří pomohli a pomáhají značce Sugar Life růst. I díky tomu 22. března 2024 otevřel Vlad se svým byznys partnerem také kamennou butikovou prodejnu v Květinářské ulici na brněnském zelném trhu.
Foto Sugar Life
Foto Sugar Life
Foto Sugar Life
Foto Sugar Life
Foto Sugar Life
Sladký butik Sugar Life v Brně | Foto Sugar Life
„Jednoho dne jsme se procházeli Brnem a na daném prostoru bylo ve výloze velkým písmem napsáno K pronájmu. Před námi tady byla mydlárna, vinárna a řeznictví. Jelikož se jedná o městský prostor, museli jsme projít výběrovým řízením – já tomu šanci nedával,“ líčí Ryasnyy.
„Nakonec jsme skončili druzí ze 75 zájemců, ale výherce nabídku odmítl, a tak prostor padl do našich rukou. Zrovna jsem asistoval na kurzu, když se ke mně tato informace dostala. Málem jsem padnul. Dodnes to beru jako sen,“ dodává.
Nutno říci, že úspěch se dostavil okamžitě. Jenom makronek se jim povedlo od otevření prodejny, tedy za necelý rok, prodat přes padesát tisíc kusů. Nejoblíbenější příchutí je podle všeho moravský koláč. Příchuť inspirovaná tóny osvěžujících povidel a velmi zemitého máku byla zařazena speciálně před Vánoci. Pro velký úspěch ale zůstane až do konce zimního období.
Velmi oblíbené jsou i veganské (a bezlepkové) makronky, které pro zajímavost připravují z bramborového proteinu. Ten lze vyšlehat do nadýchané pěny stejně jako vaječný bílek. V syrové podobě má jisté aroma, které ale po tepelném zpracování mizí. Vynikající jsou mango s mučenkou nebo malina s liči a růží.
Vyberou si tady ale i ti, kteří makronkám tolik nefandí. Část sortimentu je určena k dlouhému skladování, jsou to převážně džemy, pomazánky nebo granoly. Doporučuji malinový nebo pistáciový karamel. Od 20. ledna je v nabídce i trendy dubajská čokoláda. Do prodeje se vrací také pâte de fruit.
Foto Sugar Life
Foto Sugar Life
Foto Sugar Life
Foto Sugar Life
„Jedná se o ovocné želé obalované v cukru, se kterým jsme začali před lety, a nyní je čas, aby se vrátilo, protože bylo extrémně populární,“ vysvětluje Ryasnyy.
Samotná výrobna se skládá ze dvou stálých členů a v období silných prodejů, tedy zejména před Vánoci, mají k dispozici výpomoc na balení, etiketování, krájení ovoce, navažování ingrediencí, párování ořechových skořápek a podobně.
I přes relativně málopočetný výrobní tým jsou schopni v hodně svižném tempu během dne připravit 1280 hotových makronek nebo 720 sklenic džemu po 175 g.
Ryasnyy nyní zvažuje také expanzi mimo hranice Brna. „Dříve bych řekl stoprocentně ne, ale naši zákazníci a jejich odezva mě dost přesvědčili, že to má smysl. Nyní mám v hlavě určité představy pražské pobočky, která by ale již vyžadovala spolupráci i s jinými partnery či investory, protože bych do ní chtěl zapracovat vše, co se nám nevejde do malého butiku, a tak rozšířit sortiment o víc offline výrobky,“ doplňuje.
Zda to bude letos, nebo jindy, už si ale prozatím nechává pro sebe.